Tömkörning, övningar?! tips?!

Sv: Tömkörning, övningar?! tips?!

Hur menar du att du har tömmarna längst ner?

Jag har aldrig tömmarna längs bakdelen på hästen. Ska försöka förklara igen hu jag har dom-försök att se en vanlig tömkörningsgjord framför dig (typ en tärnsjögjord). På gjordens insida har jag en extra rem på ca 20 cm med en ögla ytterst. Remmen sätter jag i en ring mitt på hästens sida.

Yttertömm:
*från handen genom den yttre ringen högst upp på gjorden
*därifrån genom bettringen
*fäst tömmen i en ring på gjorden där du annars hade velat ha en inspänningstygel.

Innertöm:
*från handen genom öglan på extra remmen på gjorden
*genom bettringen
*till samma ring på gjorden där extra remmen sitter.

Mina bilder från tömkörning ligger på den stationära datorn som har valt att dö denna veckan... Troligen kommer den tillbaka till livet när min sambo orkar med den...

Alltså jag har en sån här tömgjord
Och där är det ju flera ringar, och jag har tömmarna i ringarna längst ner mot marken. Alltså såhär ser det typ ut. Som synes, övermanipulerad bild :rofl:

har inga inspäningar än, då jag tycker han ska lära sig att lugna ner sig först, och förstå att tömmarna inte är ormar som biterhonom i baken ;)

Oki, så som du har tömmarna är det ju verkligen tömkörning. Jag har aldrig sett någon arbeta sin häst på töm med tömmarna så, utan bara tömkört i syfte att köra in hästen.

I början när man arbetar är det lättaste att vara placerad som i mitten på en stor volt även om du kan ha hästen ute på fyrkanten. Darbhanga har i tråden på dressyrgnägg (som också heter nåt med tömkörn.), visade en video från en uppvisning, kolla på de så förstår du hur du ska vara placerad. I början är det dock lättare att fästa tömmarna som jag beskrev (el. ngt liknande) då det blir svårare för hästen att vända sig och trassla in sig i tömmarna. Att göra ett arbete där man byter varv på tömmen tycker i alla fall jag är ganska avancerat.

Senast ändrad:

*kl*

vilken bra tråd!
Jag har en fråga till er:
jag har precis börjat tömköra min pålle lite, men vi har ett problem - så fort jag tar i tömmen så kör han ner huvudet mot backen och näsan in mot bringan, inte en form som jag vill att han ska gå i och han går aldrig så när jag rider.

varför gör jag så och hur får jag honom att sluta? tycker det är svårt med uppresande tygeltag på töm, särksilt om jag har tömmen så att det blir med inspänning...:angel:

några idéer?

Jag har alltid fått tömköra på rakt bett (rider alltid på tre- eller tvådelat) eftersom de delade betten rör sig lte för mycket i munnen av tygelns töm. Prova med ett rakt bett och sedan är du nog a med framåtdrivningen och en mjuk, stadig hand så ordnar det sig nog.

Oki, så som du har tömmarna är det ju verkligen tömkörning. Jag har aldrig sett någon arbeta sin häst på töm med tömmarna så, utan bara tömkört i syfte att köra in hästen.

I början när man arbetar är det lättaste att vara placerad som i mitten på en stor volt även om du kan ha hästen ute på fyrkanten. Darbhanga har i tråden på dressyrgnägg (som också heter nåt med tömkörn.), visade en video från en uppvisning, kolla på de så förstår du hur du ska vara placerad. I början är det dock lättare att fästa tömmarna som jag beskrev (el. ngt liknande) då det blir svårare för hästen att vända sig och trassla in sig i tömmarna. Att göra ett arbete där man byter varv på tömmen tycker i alla fall jag är ganska avancerat.

Jaha. Nej jag vet inte, inte så haj på det här :D Men jag valde att ha det så nu innan han vant sig vid det här igen. Han är som sagt väldigt skjåpg med saker på baken. Du kan inte rita en bild i paint där man ser lite hur tömmarna ska vara? (fattar trögt)

Tror att jag har sett den filmen, men ska ta mig en kik igen.
Menar du att man går i samma varv hela tiden, eller fattar jag helt fel :crazy: Vill ju i alla fall jobba honom i båda varven lika mycket, efter som han redan är rätt så oliksidig.

Vad tycker du man ska ha för bett när man tömkör? Jag har hans tredelade nu, eftersom han rids med det. Han går inte att ha på tvådelat, då han bara kör upp huvudet och blir hård i munnen när man tar i tyglarna. Dock har jag inte tömkört honom på detta bett, men tvivlar på att det skulle fungera bättre.

Om du har tömmen som en inspänning så är det antagligen anledningen till att hästen krullar ihop sin hals. Pröva med att ha tömmarna rakt igenom så ska du se att det nog löser sig. Man blir så himla stark bakom hästen, och har man dessutom tömmarna som inspänningar så blir det önnu värre.

låt bli att sätta tämmen som en block-och-talja-procedur utan ta den direkt från bettet via gjorden till handen och få hästen att arbeta bakifrån, precis som när man rider...

Japp så gör jag också!

TS

Skänkelvikning är lättasta att öva när man har tömmarna kanska lågt från handen och genom gjorden fram till munnen. Om du står bakom hästen då altså. Sedan är det i princip bara att flytta dej själv i sidled, ställa hästen lite åt det håll du flyttar dej och låta den tömmen du flyttar dej från hålla om yttersidan. Hästen kommer märka att det är lättast att gå åt sidan.

När den fattar tanken kan du börja små-trixa själv med att öka svårighetsgraden. Tex att göra det i långsam trav för att sedan när man vant sej ordentligt göra skolor och annat skoj!

Viktigt att man inte spänner med för mycket hävstång, altså tillbakaspända tömmar på ovana hästar. Annars är det ju bara att prova sej fram och öva!

Jag tömkör jättemycket för att jag tycker det är så himla kul och man ser ju verkligen hur hästen beter sej på ett annat sätt än när man rider! Kul som omväxling!

Lycka till!:)

Jag har inte så bra koll på hur paint funkar... Är också ganska trögfattad :p!

I början så gick jag i samma varv och bytte efter tio minuter. Började varannan gång i höger varv och varannan i vänster. Tömkörde dock idag med tömmarna satta så att jag kunde byta varv. Tyckte att det blev svårare att arbeta min häst i hans optimala låga arbetsform. Så i fortsättningen kommer jag att köra ett pass i veckan som idag och ett där jag har tömmarna som jag försökt beskriva innan.

Någon som har bra tips på övningar för hästar som gärna älgar iväg? Någon rolig hinderbana kanske med lite bommar här och koner där?

Koner, bommar och övergångar! Lär hästen att vänta på dina kommando och var konsekvent. Drar hästen iväg så gör halt och börja från början!

Om du har tömmen som en inspänning så är det antagligen anledningen till att hästen krullar ihop sin hals. Pröva med att ha tömmarna rakt igenom så ska du se att det nog löser sig. Man blir så himla stark bakom hästen, och har man dessutom tömmarna som inspänningar så blir det önnu värre.

Ser bara framför mig de gånger jag tömkört och hästen bestämt sig för att dra...:rofl: Man flyger ju ändå som en jäkla vante!!:D Men jag förstår din vinkel, men jag tycker man kan bli rätt så stark och hård i handen även när man rider...

Finns en liten filmsnutt på den här hemsidan (under Dvd lange teugel):

http://www.lipizzaners.nl

Har man en häst som drar/ blir hängig i handen / krullar ihop sig skulle jag prova att tömköra med kapson/grimma ist för bett.

Hrrrm... :angel: Jo, det känner jag igen. Det med att flyga som en vante när hästen bestämmer sig för att dra. :D

Det jag menade med att man är stark är ju att det går långsammare när man ger eftergift och det är svårare att känna hästens reaktioner. Fast man kan ju bli rysligt hård i handen när man rider med ja. :crazy:

låt bli att sätta tämmen som en block-och-talja-procedur utan ta den direkt från bettet via gjorden till handen och få hästen att arbeta bakifrån, precis som när man rider...

Sådär brukar jag göra men jag fick med block till min tömkörningsgjord o stod i tittade på de där häromdan med världens hjänsläpp:( hur tusan sätter man de där? Jag vet ju hur ett block fungerar men inte de där?! Tömmen går ju lixom inte att trä i! Är det jag som är korkad...:crazy: Snälla nån som kan förklara? Gärna med bild...

Alltså, tömkörning är ju så himla skoj och nyttigt! Kul att du återupplivar en gammal tråd som jag missat. :)

Gick ett par kurser i somras och tömkör minst en gång i veckan numera, gillas av både mig och häst.

Blocket du beskriver har jag aldrig hört talas om, har du ingen bild att visa?
Var blocket löst eller satt det fast någonstans i gjorden?
Vilket märke är det på gjorden?
*nyfiken*

Själv gör jag mest öppna och skänkelvikningar när jag tömkör. Har börjat rygga lite också. Försöker göra öppna på kvartslinjen emellanåt för att öva lydnad och inramning (svårast för mig).
Skänkelviker också oftast från medellinjen ut till spåret.

Tömkör ca 10 min i stöten i respektive varv (omväxlande volt och spår).
Yttertömmen från handen, genom stora löpringen och direkt till bettet (tar jag tillbaka och fäster i gjorden krullar hästen ihop sig och går bakom hand, gillar det inte alls).
Innertömmen tar jag från handen, genom bettringen och tillbaka till gjorden - mitt på ungefär. Ibland fäster jag en löpring lite längre ner på gjorden som jag kan trä tömmen igenom innan den går till min hand, men oftast inte.
Jag har en 5-åring som naturligt går i ganska hög form och är väldigt känslig för att bli "ihopdragen".

Vill gärna höra om fler som tömkör och lite övningstips!

Övergångar är ju super, de blir mkt bättre under töm än sadel för min del...

kl

Jag tömkör ofta och tycker det är kalaskul och intressant!

Dom tipsen jag kan ge är framförallt att man ska tänka på att tömkörning är dressyr och ett ypperligt tillfälle att stärka hästen från marken utan besvär på ryggen! Jag har personligen aldrig förstått tömkörning där föraren står i mitten och hästen longeras (förlåt tömkörs) på en volt. När jag tömkör försöker jag tänka som att jag red den. Där spelar hela ridhuset/volten in och samma övningar (i den mån man kan).

Viktigast för alla hästar tycker jag är lyhördheten, det ska inte kännas tungt i handen, man ska inte behöva öka sitt egna steg mer än långa älgkliv. Kontakten i handen ska vara precis densamma som när hästen är under ryttare, dvs idealiskt mycket liten, sugande och elastisk.

Lyhördhet (gas och broms etc) börjar jag alltid med. Övergångar/halvhalter/helhalter/ryggningar till jag känner att jag har hästen med mig och vi kommunicerar. Därefter kan vi börja arbeta.
Just nu jobbar jag med med öppnor och lägningar vs samling.

Många verkar ha missförstått det där med att man ska behöva springa efter hästen så fort saker och ting går lite fortare. Man ska som redan nämnt inte behöva gå älgkliv och då i högra växlar.

En annan grej jag tycker funkar bra är just vikten av variation i placeringen av tömmarna. I början av passet brukar jag alltid ha dem på varsin sida av hästen för att ju längre vi kommer och mer genomarbetad hästen blir tillslut lägga dem på länden så att jag kan gå snett om /brevid.

Det var väl allt hittils. :idea:Slänger in en bild på oss (märren är på bilden inte jättetömkörd ännu)

http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/?action=view&current=tommar_7.jpg

http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/?action=view&current=tommar_9.jpg

Senast ändrad:

kl

Jag tömkör ofta och tycker det är kalaskul och intressant!

Dom tipsen jag kan ge är framförallt att man ska tänka på att tömkörning är dressyr och ett ypperligt tillfälle att stärka hästen från marken utan besvär på ryggen! Jag har personligen aldrig förstått tömkörning där föraren står i mitten och hästen longeras (förlåt tömkörs) på en volt. När jag tömkör försöker jag tänka som att jag red den. Där spelar hela ridhuset/volten in och samma övningar (i den mån man kan).

Viktigast för alla hästar tycker jag är lyhördheten, det ska inte kännas tungt i handen, man ska inte behöva öka sitt egna steg mer än långa älgkliv. Kontakten i handen ska vara precis densamma som när hästen är under ryttare, dvs idealiskt mycket liten, sugande och elastisk.

Lyhördhet (gas och broms etc) börjar jag alltid med. Övergångar/halvhalter/helhalter/ryggningar till jag känner att jag har hästen med mig och vi kommunicerar. Därefter kan vi börja arbeta.
Just nu jobbar jag med med öppnor och lägningar vs samling.

Många verkar ha missförstått det där med att man ska behöva springa efter hästen så fort saker och ting går lite fortare. Man ska som redan nämnt inte behöva gå älgkliv och då i högra växlar.

En annan grej jag tycker funkar bra är just vikten av variation i placeringen av tömmarna. I början av passet brukar jag alltid ha dem på varsin sida av hästen för att ju längre vi kommer och mer genomarbetad hästen blir tillslut lägga dem på länden så att jag kan gå snett om /brevid.

Det var väl allt hittils. :idea:Slänger in en bild på oss (märren är på bilden inte jättetömkörd ännu)

http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/?action=view&current=tommar_7.jpg

http://s90.photobucket.com/albums/k245/mrs_scabtree/Tomkorning/?action=view&current=tommar_9.jpg

men hur fasen hänger du med gå i galoppen ?

men hur fasen hänger du med gå i galoppen ?

Men galoppen ska väl vara samlad ändå? Annrs flyger man ju som en vante! Nu har jag inte kommit till galopp på den här fröken mer än på volt iom att hon inte orkar riktigt så mycket ännu. Men en häst som galopperar på fint i arbetsgalopp ska man inte behöva rusa efter, älgkliv!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 806
Senast: Maoam
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nypet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka