Tömköra -06:a?

Sv: Tömköra -06:a?

Du har alltså råkat ut för att din häst har tagit över för att du har tömkört den i tidig ålder? intressant.

självklart ska en unghäst gå "fint i koppel" när den är 8månader och HANTERAD. håller med att detta är grundläggande innan man går vidare. frågan var väl om man kunde börja tömköra en 8månaders unghäst, å det tycker jag allt att man kan börja med fast inte arbeta den fysiskt som man gör normalt med en äldre häst.
 
Sv: Tömköra -06:a?

tror nog inte att det är någon fara om du skulle börja tömköra, dvs gå bakom å styra. ta bara hjälp av någon de första gångerna så brukar det gå bra.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Du har alltså råkat ut för att din häst har tagit över för att du har tömkört den i tidig ålder? intressant.

självklart ska en unghäst gå "fint i koppel" när den är 8månader och HANTERAD. håller med att detta är grundläggande innan man går vidare. frågan var väl om man kunde börja tömköra en 8månaders unghäst, å det tycker jag allt att man kan börja med fast inte arbeta den fysiskt som man gör normalt med en äldre häst.

jag har precis gjort det, eller det KÄNNS som om hon gör det, och alla problem började när jag väl började tömköra, först gick hon som e klocka, sen kom hon på "här framme kan jag göra lite som jag vill för jag har faktiskt ansvaret då jag går först!"

Det är väl åsikter, jag skulle inte tömköra min 8 månader gamla hingst för jag tycker det är alltför tidigt men men... sen beror det väl på hur redo hästen är mentalt och fysiskt. Jag tycker det finns så mycket annat man kan göra innan. Som gå över saker under saker, förbättra förtroendet, för med det kommer man väldigt långt sen när det är dags för tömkörning och allt sånt.

Men min lille sak som jag tömkör är ju som hon är - väldigt dominant och envis. Hon bestämmer gärna om någon låter henne göra det - såklart :D
 
Sv: Tömköra -06:a?

Undrar bara hur gammal du är? menar inget illa alls å om du inte vill svara på frågan så respekterar jag det.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Jag håller nog med flera här; en 8 månaders är nog inte tillräckligt gammal för att "arbeta" och hålla koncentration så pass att man bör tömköra dem?

Promenader är väl kul?!

Träna visning vid hand? Jogga?

Eller låt honom följa med som handhäst ibland?

Om det inte går att ordna bra rörelse på annat sätt, hagbyte, springa lös i paddock/ridhus?
 
Sv: Tömköra -06:a?

Undrar bara hur gammal du är? menar inget illa alls å om du inte vill svara på frågan så respekterar jag det.

nej jag är inte gammal alls! jag är bara 17, fyller arton i höst. Det här är den första hästen jag haft och jag förstår ju att det kan komma lite problem längs vägen men jag tycker vi har lyckats så bra med allt tills hon började tömköras. I början gick det jättebra men sen tog hon över mer och mer. Vet inte riktigt hur jag skall göra för att gå tillbaka... nu satsar jag på att vara ute i skogen med henne och jobba vid hand - inget mer tömkörande innan jag vet exakt hur vi båda känner.. Hon har blivit så dominant.

men jag tycker oftast inte åldern på en människa spelar så stor roll
En 15 åring med sunt förnuft är oftast bra mycket bättre än en 50 åring som tror hon kan allt och hennes sätt är det enda rätta, enligt mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tömköra -06:a?

håller med dig att inte alltid åldern har betydelse, men med åldern kommer erfarenheten. nu är jag inte mer än 26 till våren men man lär ju sig hela tiden å ändrar inställning till saker å ting, lär sig lyssna på folk å ta hjälp. vad jag är ute efter är att du kanske inte hade den erfarenheten av att tömköra som gjorde att din häst tog över? inget illa menat då jag inte vet något om dig.
 
Sv: Tömköra -06:a?

håller med dig att inte alltid åldern har betydelse, men med åldern kommer erfarenheten. nu är jag inte mer än 26 till våren men man lär ju sig hela tiden å ändrar inställning till saker å ting, lär sig lyssna på folk å ta hjälp. vad jag är ute efter är att du kanske inte hade den erfarenheten av att tömköra som gjorde att din häst tog över? inget illa menat då jag inte vet något om dig.

Jo precis, det kan mycket väl vara så, men det är därför jag går tillbaka nu för att se var allt gick snett egentligen.... några tips..?
 
Sv: Tömköra -06:a?

Klart att de ska vara bebsiar när de är små, men det förhindrar ju inte att man vänjer dem vid vissa aktiviteter och förbereder dem för det verkliga livet som komma skall...

Jag brukar göra så att jag "tömkör" dem redan som åringar, men inte på volt och inte med träns - brukar använda kapson. Det enda jag gör är att vänja dem vid tömmarna, att stanna på förhållning, gå på kommando och att svänga lite lätt. I början naturligtvis med ledare.

Visar hästen att den inte är redo för det, så får man lägga ner och vänta ett tag innan man försöker igen.

Mina unghästar följer med på allt även när de är väldigt unga - promenader, får kolla in löshoppningen (en del av dem väljer att ta ett litet skutt av sig själv, andra står bara och tittar på men får då se hinder och vad de stora pojkarna och flickorna gör), gå som handhäst (från åringarna och uppåt) och så vidare.

Dessa hästar har aldrig varit annat än superenkla att rida in och utbilda - ingenting förvånar dem, de ser allting positivt och vet att de inte forceras.

Tror inte man kan säga att "när hästen är så gammal ska du börja med detta", utan man får helt enkelt lära känna sin häst och läsa av den, fråga den om den är redo (mentalt som fysiskt) och på så vis hitta den utbildningsvägen som passar bäst för just den individen.
 
Sv: Tömköra -06:a?

ingen som leder hästen genom att gå framför? min är ganska lättskrämd och jag var på en kurs hos en western ryttare och jag började leda som dom...genom att gå framför. det funkade bra för oss då han såg mig som ledarhäst och inte behövde titta och bli rädd för så mycket. sen tycker jag det känns säkrare för man är lite utsatt precis bredvid framfötterna:) jag kan inte påstå att jag är lagd åt westernhåll men detta funkade väldigt bra, ledövningarna och även lite andra övningar där man kunde träna bort lite skrämsel.
 
Sv: Tömköra -06:a?

Klart att de ska vara bebsiar när de är små, men det förhindrar ju inte att man vänjer dem vid vissa aktiviteter och förbereder dem för det verkliga livet som komma skall...

Jag brukar göra så att jag "tömkör" dem redan som åringar, men inte på volt och inte med träns - brukar använda kapson. Det enda jag gör är att vänja dem vid tömmarna, att stanna på förhållning, gå på kommando och att svänga lite lätt. I början naturligtvis med ledare.

Visar hästen att den inte är redo för det, så får man lägga ner och vänta ett tag innan man försöker igen.

Mina unghästar följer med på allt även när de är väldigt unga - promenader, får kolla in löshoppningen (en del av dem väljer att ta ett litet skutt av sig själv, andra står bara och tittar på men får då se hinder och vad de stora pojkarna och flickorna gör), gå som handhäst (från åringarna och uppåt) och så vidare.

Dessa hästar har aldrig varit annat än superenkla att rida in och utbilda - ingenting förvånar dem, de ser allting positivt och vet att de inte forceras.

Tror inte man kan säga att "när hästen är så gammal ska du börja med detta", utan man får helt enkelt lära känna sin häst och läsa av den, fråga den om den är redo (mentalt som fysiskt) och på så vis hitta den utbildningsvägen som passar bäst för just den individen.


Tycker jag låter mycket sunt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp