tölt hos ikke islandsh.

M

Malle Palle

Ridskolan har som sagt köpt en ny liten b ponny som jag red på ridlägret tidigare i sommar.
nu när jag red han i måndes så märkte jag att han drog fram benen som om han töltade lr passade har knappt nån aning om skillnaden.
vet att harn är korsning men vet inte med vad.

Sv: tölt hos ikke islandsh.

ja tror nog mer på att han passade men det e ju inte omörjligt att de va tölt....tror jag iaf inte....han kan ju va korsning shettis islänning lr nåt...hur ser den ut? bild?
men passa det kan ju de flesta hästar göra i skritten och det kallas ju taktefel (rätta mig om jag har fel) och är inte bra i "storhästvärlden" det kollar dom mkt på på tex dressyrtävlingar att hästen går i en ren 4takt i skritten..

det kan vara så att denna ponnyn har det lite jobbigt i skritten och är kanske dåligt musklad? när du red han kändes det då som att du "vaggade" fram från sida till sida då lite? i så fall va det pass(grisepass).

Hej!

Jodå, jag har hört talas om ett russ på Gotland som töltade klockrent, av en mycket islandskunnig tjej.
Övriga ridskoleelever förstod inte alls vad hästen hade för sig.
Vad jag förstår, så är tölten en mycket ursprunglig gångart, som fortfarande finns kvar hos en del raser och individer.

AnnBritt

Finns många hästar som kan gå i tölt. Jag har sett en camarguehäst i Camargue gå i tölt utan att vara tränad för det. Sen har jag läst om olika hästar som tränats i tölt och där fanns det alla möjliga olika raser representerade.

det är i traven han gör det, inte i skritten ;)

det är i traven han gör det, inte i skritten

Då är det bara att kolla va pållen gör med spirorna, trav är en diagonal gångart och tölt/pass lateral. Så du får helt enkelt titta vad han gör med sina ben när han skall till att trava, en samsidig benförflyttning tyder på någon form av tölt/pass mest troligt pass.

Traven kan också landa mot stark fyrtakt men fortfarande vara diagonal, det kan ju handla om något sådant också.

Massor av hästar har tölt. Det är t ex vanligt på Nordsvenska travare, och även varmblodstravare. Fast de flesta arbetar inte med tölten utan försöker undvika den. För något år sedan läste jag i någon av hästtidningarna om ett gäng som gångartsred sina varmblod.

OA

På gården jag jobbar på hade vi en travare - en starthäst - som var ren femgångare. Red henne som turledare någon gång och hon töltade som attan och gick att lägga i pass precis som en bra femgångare.
Hon var även med i öltölten på gården.

/Malin

Min shetlandsponny töltar (och sätter även sig själv i piaff) när jag tömkör och t.ex. driver fram honom ur en öppna. Jag har inga papper på honom men han är väldigt rastypiskt, fast det utesluter ju inte att det kanske finns islandshäst i honom ändå.

Dolores_88 skrev:
Min shetlandsponny töltar (och sätter även sig själv i piaff) när jag tömkör och t.ex. driver fram honom ur en öppna. Jag har inga papper på honom men han är väldigt rastypiskt, fast det utesluter ju inte att det kanske finns islandshäst i honom ändå.

Jag ha sett flera shettisföl tölta så jag tror det finns i rasen men att de små ryttarna inte har kunskapen att plocka fram tölten helt enkelt! Eller så förstår de inte att hästen töltar...

Tölt och pass är naturliga gångarter hos alla 4-benta djur i naturen! Mina får töltar och grisepassar tex!

Senast ändrad av en moderator:

Vad roligt att höra! Han är den enda shettisen jag sett som har tölt i sig, än så länge. Men raserna är rätt så lika varann så det du skriver förvånar mig inte egentligen!

Fast här måste jag ändå få inflika, för min erfarenhet är att när tex hund eller katt går i pass beror det ofta på någon form av fysisk blockering. :crazy:

Boj skrev:
Fast här måste jag ändå få inflika, för min erfarenhet är att när tex hund eller katt går i pass beror det ofta på någon form av fysisk blockering. :crazy:
En kompis katt går med i pass, men det är för att hon blev klämd i en dörr som källing och benen har väl blivit något skadade gissar jag. De har haft henne hos veterinär och hon klarar sig, men säkert inte lika länge som hon borde gjort så att säga.
Har sett en del hundar passa med, men de vet jag inte anledningen till varför de gjort. Men jag tror som du att det är någon blockering eller skada.

/Emma

Sprettur skrev:
En kompis katt går med i pass, men det är för att hon blev klämd i en dörr som källing och benen har väl blivit något skadade gissar jag. De har haft henne hos veterinär och hon klarar sig, men säkert inte lika länge som hon borde gjort så att säga.
Har sett en del hundar passa med, men de vet jag inte anledningen till varför de gjort. Men jag tror som du att det är någon blockering eller skada.

/Emma

Min hund passar när han "travar" långsamt eller när han "skrittar" fast då i pass. Det har ingenting med skada eller ngt att göra utan jag tror mer han tycker det är bekvämt att gå så. :smirk:

Min hund passar när han "travar" långsamt eller när han "skrittar" fast då i pass. Det har ingenting med skada eller ngt att göra utan jag tror mer han tycker det är bekvämt att gå så.

Och de hundar jag behandlat har haft fysiska blockeringar, och därför valt passgång just för att det blir bekvämast så. :smirk:

Vissa hundar går i pass för att det är mindre jobbigt, fårhundar som springer miltals...Hört på TV så då måste det väl vara sant? Eller?

Jag har märkt att settrar är en ras som går i passgång mycket. Sedan ser man ju överallt hundar som "passar" fram, men de ser ju hiskeligt stela ut och är ofta överviktiga. Så jag tror på din teori!

På den här länken: http://www.gaedingar-group.de/archiv/pferde/cat_anbieter_gpz.html kan man se filmer på travhästar som rids i både tölt och pass. Riktigt tufft :D

Oj, glömde skriva, kolla längst ner på sidan alltså, resten är islandshästar :smirk: Det är på tyska (?) men filmerna går ju att se för det :p

Senast ändrad av en moderator:

Wunderschön, men var inte den efter Speedy Somolli halt HB, eller inbillar jag mig?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 755
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka