Tölt? Fel form?

Sv: Tölt? Fel form?

Tycker inte hästen går bakom lod på någon av bilderna, men kunde inte låta bli att tänka att ni ser lika ut i kroppsspråket...

Hejsan! Du har rätt! Jag hade fler bilder, men tog bort den där han gick bakom hand och glömde sudda i texten. Jag var väldigt koncentrerad på bilderna (kurs) och till sist brukar det sluta med att jag fastnar med blicken på hästens man, skulle inte skada att sträcka upp mig. :) Kul att se hur man påverkar varandra, jag är också lite framtung och väldigt avslappnad i nacken. :p

Jag har just kommit hem och är för trött för att läsa bilder eller rita. Men jag ska försöka förklara vad jag menar i morgon eller under veckan. Och så klart reservera mig för att jag har helt fel :smirk:

OA

Ja, på dessa bilder går ju Markus HELT annorlunda. Jäklar så fin han är. Den tidigare bilden är så klart knäppt i ett tokigt ögonblick.

Moli, jag är så kass på att rita (och rida med för den deln), men vad jag menar med böjer i höften är att han sätter sig mer, och att han vinklar höft och has så att benet får en böjning och rumpan hamnar lägre. Jag har ett dåligt kort på min egen häst, och i trav dessutom, men där man ser en, åtminstone tendens, till att böja så. Tydligt är också att min häst inte riktigt orkar den typen av samling och tappar lite rygg.

HrekkurTrav.jpg

Faktum är att jag inte ens vet om det är möjligt i tölt. Äsch, förklarar jag helt tjotabläng i kolan?

OA

vad jag menar med böjer i höften är att han sätter sig mer, och att han vinklar höft och has så att benet får en böjning och rumpan hamnar lägre.
OA

Jag tror att jag förstår hur du menar nu. :)

Em76-> Det finns en bild på startsidan. www.marus.is, men den är ganska liten, testa Worldfengur istället så borde det finnas lite större bild(er).

Ja, på dessa bilder går ju Markus HELT annorlunda. Jäklar så fin han är. Den tidigare bilden är så klart knäppt i ett tokigt ögonblick.
Frågan är om den första bilden verkligen är knäppt i ett tokigt ögonblick? Jag tror att det har med ryttaren att göra. Jag har sett denna ryttare live ett antal gånger och det som har varit gemensamt är att han har sett ut att vara mycket hård i händerna. På den första bilden på Markús rids han i mycket långsam tölt, på de andra bilderna ser tempot ut att vara högre. För att få högre tempo måste Diddi lätta mer i handen och rida mer framåt vilket gör att Markús får möjlighet att räta ut halsen och det därmed ser trevligare ut. (lite off topic men det skulle vara intressant att plocka bort nosgrimmorna och se hur väl Markús accepterar bettet!) Det är iaf min teori, för de gånger jag har sett Diddi rida samlad tölt har det hela tiden sett snarlikt ut det som man ser på första bilden.

Faktum är att jag inte ens vet om det är möjligt i tölt.
Det ser ut att vara möjligt då både Yeahnny och Moli har lagt ut bilder det det finns böjning i både höft och has. Det är dock inte så mycket men det finns där iaf. Men jag tror inte att man kan få den extrema böjning som blir i t.ex. piaff (korrekt utförd då naturligtvis) när man töltar.

/Sara

oceanchild skrev:
För att få högre tempo måste Diddi lätta mer i handen och rida mer framåt vilket gör att Markús får möjlighet att räta ut halsen och det därmed ser trevligare ut. (lite off topic men det skulle vara intressant att plocka bort nosgrimmorna och se hur väl Markús accepterar bettet!) Det är iaf min teori, för de gånger jag har sett Diddi rida samlad tölt har det hela tiden sett snarlikt ut det som man ser på första bilden. /
Då funderar jag över hur man skulle kunna komma till en sådan böjning i tölt. Går det ifall hästen är tillräckligt stark? Får jag den dit genom att kunna reglera takt och tempo med sätet i stället för att hålla emot fram á la vattenskidåkare? Eller är det som du skriver, kanske omöjligt att nå en sådan samlingsgrad i tölten? Håller ju helt med, både Yeahnny och Molis bilder visar på en början till detta, och det gör mig sååååå glad :) .

/Yvonne

Senast ändrad av en moderator:

Hej My Beauty!

Sen finns det även dom sk proffsryttarna som aldrig låter sina isisar sträcka ut nångång på skogsritter utan tvingar hästen att gå som ett snabel-a @ varenda meter dom rider....Jag har sett hästar som blivit knäppa i både kropp och psyke av denna behandling.

Det ser ut att vara möjligt då både Yeahnny och Moli har lagt ut bilder det det finns böjning i både höft och has. Det är dock inte så mycket men det finns där iaf. Men jag tror inte att man kan få den extrema böjning som blir i t.ex. piaff (korrekt utförd då naturligtvis) när man töltar.
/Sara

Jag tror nog att det går. Var det någon som tog kort på Alexandra Montan och Bragi i T1finalen på VM -05 när Bragi knappt ens rörde sig framåt utan nästan satt helt på bakhasorna i den korta tölten vid träläktaren. Hade inte kameran uppe, men den hästen får mig alldeles tårögd! Där kan man snacka vansinnigt vinklade bakben. Ett av mina absoluta favoritekipage.

Apropå Diddi så har jag sett en inte så smickrande salufilm med honom i huvudrollen där han inte ser ut att leva upp till ryktet som en av världens skickligaste islandsryttare direkt. :o Mycket starka händer. Annars har jag bara sett honom rida på VM-05 vad jag minns, och då hade han ju drabbats av sådan yrsel att han hade total blackout från ritten. Han såg inte pigg ut, men jag är impad att han kunde rida ett helt femgånsprogram på autopilot!

Senast ändrad:

Jag kan inte detta så bra, men ändå; har läst flera som skrivit att samlingen ju kommer bakifrån...
Och att man inte ska hålla igen på tygeln efter en halvhalt, om man vill behålla samlingen.
Det jag får lära mig i islandsridningen är ju just, ge och ta. Då halvhalten går igenom, aktiveras överlinjen, men för att hästen ska sätta sig ska man förhålla med tygeln.
Förlorar man då både lite överlinje och samling?
Jag kan inte få ihop detta logiskt... Hjälp!!!

Jag kan inte detta så bra, men ändå; har läst flera som skrivit att samlingen ju kommer bakifrån...
Och att man inte ska hålla igen på tygeln efter en halvhalt, om man vill behålla samlingen.
Det jag får lära mig i islandsridningen är ju just, ge och ta. Då halvhalten går igenom, aktiveras överlinjen, men för att hästen ska sätta sig ska man förhålla med tygeln.
Förlorar man då både lite överlinje och samling?
Jag kan inte få ihop detta logiskt... Hjälp!!!

Det är inte lätt att förstå, och det är ännu svårare i praktiken =)
Samling innebär att hästen träder in under sin tyngdpunkt, vinklar sig i has och bäcken och lyfter upp/välver hela sin överlinje utan att knäcka av någonstans. Detta kan inte uppnås med tygelns hjälp. Samlingen måste komma bakifrån, alltså genom att aktivera bakbenen. När hästen träder in under sin tyngdpunkt och vinklar bäckenet, lyfts frampartiet upp. Om man försöker samla hästen från fel håll, med tygelns hjälp, leder det till att hästen knäcker av någonstans (vanligt vid nacke och manke). Det är också vanligt att hästen blir välcigt kort framtill och tappar rygg och rumpa. Då ser det nästan ut som att man har en häst som är delad i två, en lång och en kort =)

Ett vanligt missförstånd är att man måste använda tyglarna för att samla upp energin i samlingen. Detta görs oftast genom halvhalter. Men när hästen vinklar bäckenet och träder in under sin tyngdpunkt blir rörelserna automatiskt långsammare och mjukare, och energin ligger i bakkärran och frammåtbjudningen. Med frammåtbjudning inte menat att hästen vill springa ifrån rörelsen, utan snarare att den fokuserar och bjuder i rörelsen. Tyglarna ska istället fungera som ramar inom vilken hästen får gå (lång och låg, eller samlad ex), men det är bakdelen man ska påverka för att hålla hästen inom ramarna. Man påverkar hästen genom säte/kroppen , röst och spö. Hästens bäcken ska följa ryttarens, hästens bogar ska följa ryttarens händer osv. Man bör ha en insida och en utsida att arbeta med hela tiden. Om hästen faller ur, ska man inte försöka få ihop den igen genom halvhalter med tygelns hjälp, utan påminnelsen bör komma genom en signal till bakdelen, med sätet och ex spöt på korset= vinkla ditt bäcken.

jag rekomenderar dig att läsa på www.ridkonst.nu. Katrin förklarar bra och lättbegripligt. Jag är mest trött just nu, och det är möjligt att det blev lite flummigt det här =)

//julia

Nej, det är en bra förklaring, men jag funderar, liksom vid andra tillfällen, kring detta med halvhalten.
Som jag lärt mig så betyder det att man förhåller med tygeln; "fångar upp". Men jag har förstått att man egentligen kan göra halvhalter i princip utan tygel. Alltså genom sin sits.
Jo, jag har läst en del av det Katrin har skrivit, tycker det är ett intressant upplägg.
Men hur tycker du att det AR-tänket går att applicera på tävlingsridning med islandshäst? Har fått för mig att det kan resultera i lågt tempo, och ibland ett hämmande av bjudningen. Alltså fått för mig...

Senast ändrad:

Men hur tycker du att det AR-tänket går att applicera på tävlingsridning med islandshäst? Har fått för mig att det kan resultera i lågt tempo, och ibland ett hämmande av bjudningen.

En halvhalt måste inte resultera i ett lågt tempo, den kan användas för flera olika syften. Samla energi, hålla ihop hästen så att den bibehåller tyngdpunkten, göra hästen uppmärksam, osv. Halvhalten används i alla tempon, och hämmar absolut inte framåtbjudningen kanske många gånger tvärtom. Det är nämligen en fantastisk känsla när man känner ½ gram tygel men hästen har lagt tyngdpunkten bak samt fullständigt vibrerar av att få göra något, när man sen låter hästen öka utan att den tar tag i tygeln men med bibehållen tyngdpunkt fullständigt exploderar. Inte ofta man får uppleva det, men när så sker lever man på det länge efteråt.

Men fler tillfällen kan ju naturligtvis erbjudas om man fortsätter att träna hästen rätt.

Oj, jag ryser av att läsa ditt svar! Härligt!
Då måste jag fråga hur du utför denna halvhalt.

Kanske kan tyckas vara OT, men det hänger ju ihop med hur man får till formen...

Är det inte så, att den samlade hästen som arbetar på ett ändamålsenligt vis med hela sin kropp automatiskt, just pga samlingen, går långsammare?

Men låt säga att man befinner sig i ökad tempo tölt, då vill jag inte sakta ner men kanske samla energin för att bibehålla tempo samt tyngdpunkt. Då bromsar man upp med att hålla emot lite i bäcken/höft, dvs istället för att följa med hästens rörelse så stannar man upp den ett halvt steg för att bakbenen ska hinna ikapp. Eftersom hästen strävar framåt, faller tyngdpunkten lätt längre och längre fram och till slut så har man hästen på framdelen och betydligt mer än ½ gram i tygeln. För att hindra detta kan man bromsa med höft/bäcken i korta intervaller, samtidigt knipa om hästen med rumpan och driva den framåt igen i samma rörelse. Detta ger ingen sänkning av tempot, men samlar energin.

Samlingen måste fortfarande bibehållas trots en ökning, naturligtvis är det omöjligt att ha samma samling i en ökning som i det korta tempot. Hästen måste ju få mera utrymme för en ökning, men ändå skall tyngdpunkten finnas kvar i bak annars spänner hästen endast bakbenen och strävar in med påskjutskraft istället.

Senast ändrad:

Wow. Där på den hästen vill man sitta. Jag tycker att halvhalter är skitsvårt, faktiskt bland det svåraste som finns.

OA

Men låt säga att man befinner sig i ökad tempo tölt, då vill jag inte sakta ner men kanske samla energin för att bibehålla tempo samt tyngdpunkt. Då bromsar man upp med att hålla emot lite i bäcken/höft, dvs istället för att följa med hästens rörelse så stannar man upp den ett halvt steg för att bakbenen ska hinna ikapp. Eftersom hästen strävar framåt, faller tyngdpunkten lätt längre och längre fram och till slut så har man hästen på framdelen och betydligt mer än ½ gram i tygeln. För att hindra detta kan man bromsa med höft/bäcken i korta intervaller, samtidigt knipa om hästen med rumpan och driva den framåt igen i samma rörelse. Detta ger ingen sänkning av tempot, men samlar energin.

Samlingen måste fortfarande bibehållas trots en ökning, naturligtvis är det omöjligt att ha samma samling i en ökning som i det korta tempot. Hästen måste ju få mera utrymme för en ökning, men ändå skall tyngdpunkten finnas kvar i bak annars spänner hästen endast bakbenen och strävar in med påskjutskraft istället.

OK, det låter fantastiskt...:d
Men, du håller alltså inte igen m hjälp av tyglarna?
Alltså, du använder inte tyglarna i halvhalterna?
Du bromsar med bäcken/höfter. Samsidigt?
När du kniper om med rumpen, menar du att du då vinklar ditt bäcken framåt/uppåt och "skjuter hästen fram"?
Får man vara så här frågvis?:o

Men, du håller alltså inte igen m hjälp av tyglarna?

Det kommer alltid att bli en liten förhållning genom tygeln, det går knappast att undvika när du bromsar hästens rörelse med kroppen. Men det är inte handen som arbetar, utan den spänning som uppstår i tygeln kommer ifrån att man sitter emot rörelsen för en kort stund.

Du bromsar med bäcken/höfter. Samsidigt?

Ja, eftersom det är bägge bakbenen jag vill komma åt.

När du kniper om med rumpen, menar du att du då vinklar ditt bäcken framåt/uppåt och "skjuter hästen fram"?

Ja så menar jag, klämmer hästen framför mig. Ungefär som att hästen är en tub, och jag vill klämma ut lite åt gången.

Får man vara så här frågvis?

Ja det får man, för frågar man inte så får man inga svar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar