Tölt? Fel form?

Sv: Tölt? Fel form?

härliga bilder...

Tack då vet jag... gillar att den både fanns lite högre och länge former...

Men då vet jag hur det ska se ut i tölten ( med rygg)

Tja, jag kommer från storhästvärlden men har nu hamnat hos isisarna. Jag tycker man ser felridna hästar som går med låg rygg både på storhästsidan och hos isisarna. Tänk bara på alla ridskolehästar varv på varv i ridhusen med nybörjare på ryggen.
Även vi islandshästryttare jobbar på att få allt att fungera så bra som möjligt med häst i form, men alla vet att det kanske inte är så lätt som det låter jämt. Speciellt inte som de flesta isisar kanske rids mest ute och inte så mkt på volt.Men låt alla försöka bäst de kan, alla kan inte vara proffs från början men det duger att försöka göra så gott man kan.

Joo visst är inte alla proffs. MEn ag kan tycka att om man inte kan rida sin häst men rygg ( egen) så ska man inte sitta och tölta lång sträckor... Utan ta hjälp av tränare...

Joo visst är inte alla proffs. MEn ag kan tycka att om man inte kan rida sin häst men rygg ( egen) så ska man inte sitta och tölta lång sträckor... Utan ta hjälp av tränare...

All ridning ska ske med rygg på hästen, detta är något som kan vara bitvis svårt att finna oavset vi pratar om islandshäst eller andra ridhästar. Och vad du du säger är att alla som inte kan rida sin häst med rygg, ska ta hjälp av instruktör, om det handlar om ALLA vet jag inte. Men de flesta jag känner rider då lektion alternativt kurs regelbundet, detta oavsett de rider för skoj skulle eller för tävling.

Jag kan utan vidare vända på steken och säga, man ska inte trava eller galoppera om inte hästen har ryggen uppe, hur många tror du lyckas med det. Hur står det till med den egna ridningen?

Majoriten av ryttare kan inte klara av det utan måste fortfarande öva på det, jovisst en fin krök på nacken kan många få till men inte en verklig form. Detta oavsett ridinriktning kanske man bör tillägga.

Håller med. Problemet att många hästar rids fel gäller inte bara islänningarna. Det är ingen skillnad i "storhästvärlden". Det är bara det att för dessa härliga och ändå relativt små hästar, som ju egentligen är en ponny och inte en häst (under 148 cm) blir ju bördan större vid en felaktig ridning i fel form. Det måste finnas gränser för vad de ska bära för trots detta man alltid hör att de är viktbärande så är de inte annorlunda "konstruerade" än andra hästar. Jag tror ingen vuxen karl t.ex. på 1.80 skulle drömma om att kliva upp på en annan ponny i samma storlek som en islänning. Ridskolan i vår "by" har en viktgräns på 90 kg för de stora hästarna... Jag bara älskar den utstrålning och den charm dessa små hästar har men själv har jag trots många år som hästägare aldrig haft någon islänning eftersom jag sett så mycket jag inte kan förena mig med i form av alldeles för stora ryttare och onda ryggar.;)

Jag bara älskar den utstrålning och den charm dessa små hästar har men själv har jag trots många år som hästägare aldrig haft någon islänning eftersom jag sett så mycket jag inte kan förena mig med i form av alldeles för stora ryttare och onda ryggar.;)

Det jag tycker är underligt är vart hittar ni alla islandshästar med ont i ryggen? Jag har aldrig upplevt att islandshästarna har mer ont i ryggen än andra hästar! Och jag har upplevt båda hållen.

All ridning ska ske med rygg på hästen, detta är något som kan vara bitvis svårt att finna oavset vi pratar om islandshäst eller andra ridhästar. Och vad du du säger är att alla som inte kan rida sin häst med rygg, ska ta hjälp av instruktör, om det handlar om ALLA vet jag inte. Men de flesta jag känner rider då lektion alternativt kurs regelbundet, detta oavsett de rider för skoj skulle eller för tävling.

Jag kan utan vidare vända på steken och säga, man ska inte trava eller galoppera om inte hästen har ryggen uppe, hur många tror du lyckas med det. Hur står det till med den egna ridningen?

Majoriten av ryttare kan inte klara av det utan måste fortfarande öva på det, jovisst en fin krök på nacken kan många få till men inte en verklig form. Detta oavsett ridinriktning kanske man bör tillägga.

Jo jag kräver rygg arbete från min häst vad jag än rider ( ny bliven tävlingshäst) Sen så det klart kan man ju tappa ryggverksamheten ibland men tar upp den sen meddetsamma...

Jag ber ödmjukt om en förklaring på vad som är så bra i formen på dessa hästar, allra helst den på Markús frá Langholtsparti. För mig innebär en bra form att det finns en sammanhängande linje från atlaskotan till bakhovarna men på dessa bilder kan jag inte se detta utan det är en mer eller mindre bruten linje som bryts alldeles framför sadeln vid övergången till halsen. Förklara för en blind:bow:

/Sara

Jag tycker att de båda svenskridna hästarna, dvs tvåan och trean går betydligt bättre än Markus, som har just en sådan form som gör en lite mörkrädd. Och tyvärr fortfarande är vanlig, men mer och mer ovanlig på högre nivå.

OA

Formen är inte självklar och stöpt utifrån ett mönster, dvs man kan ju naturligtvis skriva ner på ett papper vad som ska ske när formen är bra men stämmer det i verkligheten?

Nej, för här måste man se på varje individ utifrån de förutsättningar de besitter. Vad tittar man då på, kröken på nacken eller det som hästen presterar från bakbenen. Formen i nacken kommer sig av vad hästen presterar i bakbenen, men här är skillnaden enorm beroende på hästens exteriör.

En samling bakifrån gör att korset sänks, bäckenet vinklas och bakbenen får en eftergift som visar sig i nacken. Titta på Marcus, hur ser det ut över kors och bäcken. Faktum är att hästen har ett otroligt vinklat bäcken, snudd på ofattbar. Det är också därför hästen ser så packad ut om man får uttrycka sig så, har haft förmånen att se denna häst IRL både privat och på tävling. Och när man ser denna bild och vet hur han ser ut annars så är det lite märkligt att denna häst kan prestera formen utifrån vad den visas här.

Jag tycker inte att en tölt med lång överlinje är bättre än den tölt som hästen presterar med sänkt rygg, sak samma för bägge medför en påfrestning på hästen fast då på olika sätt. Det man frekvent kan se är hästen som ryttaren strävar efter en optimal form, men har istället hamnat så kraftig på framdelen att det är direkt ohälsosamt. Att under en träningsperiod rida en häst med lång och låg överlinje kan vara nödvändigt, men man måste sen hitta vägen därifrån med bibehållen rygg och med samma eftergift men i mera samling. Det är här som det ofta brister för oss amatörer.

Man måste också göra skillnad på sänkt rygg och en eftergiven rygg, i tölten krävs av hästen en rörelse genom hela ryggen. På en felaktigt tagen bild skulle det vara lätt att skrika att hästen går med sänkt rygg, just därför att ryggen svingas som i en enda vågrörelse.

Här har vi en bild som jag vill påstå är tagen i ett sådant ögonblick, att man kan ana att hästen inte går med sänkt rygg beror just på bakbenssteget.

http://www.eidfaxi.is/stodhestar/eindex.php?stid=29

Det får ju du stå för.Jag vidhåller att ryttarens storlek ska anpassas efter hästen! Då slipper man detta problem under förutsättning att sadel och ridning också är korrekta. Det är ju alltid mycket lättare att skylla problemen på hästen eller utrustningen än att söka felet hos sig själv...Och då jag i yrkesutövning åkt mycket mellan olika stall har jag mer än en gång sett just islänningar hastigt sänka ryggen vid beröring av olika typ,och på detta fått en förklaring från en sakkunnig ryttare på 80-90 kg att det är en dålig sadel som är orsaken...Jag säger inte att ALLA har problem eller hur?

Naturligtvis så måste man ju ta hänsyn till individens exteriör, men grundprinciperna för en bra form är applicerbar på alla hästar; att hästen lägger över mer vikt på bakdelen genom att förändra vinklarna i bakbenen. Och när vinklarna förändras så kommer även ryggen och nackens resning påverkas. Så långt verkar vi vara överens.

Men frågan är då varför rygglinjen på Markús ser ut som den gör med tanke på att han har vinklat bäckenet så extremt? Eftersom ryggraden och bäckenet är sammankopplat med varandra påverkas ryggraden av den lutning som bäckenet har och innebär då att framdelen ”lyfts upp” ungefär som med en hävarm ju mer bäckenet roterar. Det i sin tur gör att halsen påverkas och den s-form som halskotorna normalt har rätas ut. Men varför sker inte detta hos Markús och varför sker det i lite större utsträckning hos Kolgrímur och Birkir?

Den långa och låga formen är ju just den som blir i början när man bara rätar ut överlinjen, men, rätt riden är den inte skadlig, inte ens under långa perioder! Detta är ju detta ridsätt som bör användas när man värmer upp och avslutar ridpassen för att ge hästen en chans att komma i gång och få stretcha ut. Däremot är det skadligt när man bara låter hästen länga halsen och sträcka ner huvudet utan att det händer något med bakdelen, då blir det som du beskriver; en häst som är kraftigt på framdelen. Tyvärr är det ganska vanligt att man ser denna variant man ser och ryttarna hävdar att de rider hästen lång och låg. Så det är alltså redan här som man brister i utbildningen.

Men det är ju inte den långa och låga formen som man strävar efter utan det är ju bara grunden för samlingen. För samlingen krävs det en större aktivering av musklerna. Men det är inte bara enstaka muskler det handlar om utan muskelkedjor! Och detta är, precis som du skriver, inte så lätt. Muskelkedjan går hela vägen från nacken och ner till bakhovarna och även bukmuskulaturen är inblandad i det hela och skapar en form av spänningsbåge. Men då kommer vi in på detta med eftergiven rygg. Att hästen är eftergiven i ryggen innebär att spänningsbågen i muskulaturen bryts! (Brytpunkterna är i nacken, bakom manken och i ländpartiet) Så om man ska hårdra detta så innebär det att en häst som töltar egentligen inte kan vara samlad! Jag vill dock ha en liten vidare syn på samling och säga att kontraktionen i musklerna inte måste vara lika stor överallt i muskelkedjan. Men för att få den vinkel som är mellan hals och rygg hos Markús räcker det inte med att vissa muskler kontraheras mindre, musklerna måste endera vara helt avslappnade och ryttaren drar upp huvudet eller så måste andra muskler arbeta för att få denna halsryggvinkel! Detta gäller även för bilden på Gammur.

Det är ju bilder vi tittar på och en bild säger inte hela sanningen men man kan helt klart se tendenser. Om man tittar på Yeahnnys bilder så är inte lutningen på bäckenet lika extrem men det ser ut att på alla bilder finnas ett sammanhang mellan musklerna och ingenting som ser ut som den halsryggvinkel som Markús har.

Hur resonerar du om detta?

/Sara

Intressant diskussion!
Den sista bilden där, visst kanske det är ett konstigt läge pga fotot, men ser det inte ut som om karln åker bakåt, och sitter på njurarna?
Detta kanske är lite OT, men sitsen inverkar ju på formen...
De andra bilderna tyckte jag alla visade ett "brott" mellan hals och rygg, eller kanske rättare sagt i halsarna.
Är det belagt att denna form inte är skadlig?
Man ser den ju väldigt ofta i isisvärlden.
Kanske är det helt OK med den formen?
Tillägg: Kan det vara så, ungefär som vissa 100meterslöpare, som nästan lutar baklänges, att det i så extrema tävlingsmoment ÄR det effektivaste, att hästen i princip nästan bara använder bakkärran?

Senast ändrad:

Intressant diskussion, men jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Bilden på Markús; Nu är det ju en ögonblicksbild, men jag tycker inte att han ser ut att gå i en bra form, baserat på att han ser avknäppt ut vid manken och spänd i både manktrakten och nacktrakten. Jag jämför med min egen häst som han blir när han spänner sig: Spänd Faxi Han trampar visserligen under sig väldigt långt här, men han ser ut att sänka ryggen och jag vet hur spänd han känns när han gör såhär. Den här bilden har jag ritat på apropå en annan diskussion, kryssen visar spänningar som jag upplever det. Och de långa strecken visar hur han går med rygg& mage.

Markús går i kort tölt ser det ut som, och min i ökad så det är ju lite svårt att jämföra, men jag tycker att tendensen är densamma med spänningarna.

Har några bilder i kort tölt på min också, han är inte lika samlad som Markús, men ser mer avslappnad ut. Lite bakom lod och lite på framdelen, men avslappnad kring manken och ser i min värld ut att jobba bättre med ryggen trots att han inte alls trampar under sig lika mycket som M.

Blid ett

Bild 2
En till med högre lyft och öppnare form, men sämre vinkel

Nu kan man ju inte direkt jämföra Faxis halvslappa kortatölt med M´s tölt ultraihoppackad på tävling, men jag tycker att han ser spänd ut. Det kanske ser bättre ut "några rutor längre fram", men just på den bilden tycker jag inte att han ser så bra ut.

Den här har jag visat förut, och jag tycker att den hästen går i en väldigt snygg form i ökade tölten.

Nu måste jag gå och jobba!

Men har Markus ett vinklat bäcken egentligen? Eller pendlar han in långt inunder sig med ett rakt bakben? Det tror jag är en del av pudelns kärna, just de raka bakbenen.

Det tycker jag att man ser tydligt på Molis bilder av faxi, även då han går i en hög form så knäcker han inte av då han är avslappnad. Och hans bakben är böjt, han böjer i höften.

Nu kan ju bilden på Markus vara en ögonblicksbild, men jag tycker inte att det är lite "kissing-spinevarning" på hans form.

OA

Jag tror att du definitvt är något på spåren! För det är ju inte bäckenet som bär vikten, de andra lederna måste också böjas och det är hasleden (heter det så på svenska? tarsal joint på engelska iaf) som är den led som är den starkaste leden och därmed är mest viktbärande.

Men det är ju svårt med bilder och bilden på Markús är ju tagen precis i det moment där inget av bakbenen bär speciellt mycket vikt. Någon som vet om en bild bild där han maximalt belastar ena bakbenet?

Nu hittade jag Markús frá Langholtsparti´s hemsida och jag förstår lite bättre vad Boj menar nu tror jag. Det finns flera bildgallerier på sidan från olika Landsmót. Det finns bättre bilder på honom där han inte ser ut att knäcka av på samma sätt som på bilden från Eidfaxi. Även om det ser lite spänt/ avknäppt ut här också, men hur svårt skall det inte vara att rida en häst som denna helt avslappnad i ökad tölt i en tävlingssituation? (och då är vi i och för sig tillbaka vid hur hälsosam tävlingsformen är på vissa hästar) ;)

Bild ett © www.markus.is

Bild två © www.markus.is

Och en från www.tolt.net © Eidfaxi

Wow vilken kraftfull häst det ser ut att vara. Det syns att Órri frá Púfu är pappa.

Men har Markus ett vinklat bäcken egentligen? Eller pendlar han in långt inunder sig med ett rakt bakben? Det tror jag är en del av pudelns kärna, just de raka bakbenen.

Det tycker jag att man ser tydligt på Molis bilder av faxi, även då han går i en hög form så knäcker han inte av då han är avslappnad. Och hans bakben är böjt, han böjer i höften.
OA

Det här har jag jättesvårt att förstå! Jag kan ju se om hästen rör sig osmidigt och skyfflar in ett spikrakt ben under sig och viker sig vid manken (som jag tycker att min häst gör på den första bilden jag la in här), och på den bilden vet jag ju också hur det känns att sitta på hästen, det känns FEL, spänt och sänkt rygg.

Men jag förstår inte riktigt hur du menar med att han böjer i höften? (Det var menat på den andra bilderna antar jag?) Kan du eller någon annan snäll människa rita på en bild och förklara? Att benet är vinklat i hasen ser jag,men hur menar du med "böjer i höften?" Hur ser du det?

Hingsten på bilderna högre upp i inlägget har relativt raka vinklar i haserna på töltbilderna, är det alltid negativt? Ju mer jag tittar på de bilderna jag länkade, desto stelare tycker jag att det ser ut, även på de nya bilderna. Bild ett gillar jag bäst. Men det här är överkurs för mig, men jag skulle gärna vilja få lite mer klarhet i det här med vinklat bäcken och vinklade höfter.. Jag blir alldeles yr i huvudet av termerna. Mycket lättare att förstå om man kan få det visat på en bild med pilar "titta här och jämför med det här." :)

Tycker inte hästen går bakom lod på någon av bilderna, men kunde inte låta bli att tänka att ni ser lika ut i kroppsspråket...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V