O
oceanchild
Sv: Tölt? Fel form?
/Sara
Då funderar jag över hur man skulle kunna komma till en sådan böjning i tölt. Går det ifall hästen är tillräckligt stark? Får jag den dit genom att kunna reglera takt och tempo med sätet i stället för att hålla emot fram á la vattenskidåkare? Eller är det som du skriver, kanske omöjligt att nå en sådan samlingsgrad i tölten? Håller ju helt med, både Yeahnny och Molis bilder visar på en början till detta, och det gör mig sååååå glad .
/Yvonne
Ju starkare hästen är desto mer böjning kommer den att orka med och det sker genom just sätet som Boj och Freya_bus har beskrivit här ovan. Men orsaken till att jag inte tror att det går att få en lika extrem samling som i korrekt piaff (är noggrann med att jämföra med en korrekt piaff då det på många dressyrtävlingar idag visas hästar som står och stampar på samma ställe men som tyvärr är så fruktansvärt framtunga och inte har den minsta samling) är att när hästen töltar så måste den bryta spänningsbågen på flera ställen, ju mer samlad hästen är desto mindre måste brytningen bli och det skulle medföra att hästen blir mer och mer travtaktig (om den rids rakriktad, annars kan det gå över mot galopp). Skritt kan inte ridas hur samlad som helst utan samlas skritten väldigt mycket går den över mot tvåtakt, och tölten är ju mycket lik skritten i rörelsemönstret. Och går hästen över till travtakt så kan den ju samlas ytterligare. Så därför tror jag inte att det går att samla tölten lika extremt som i piaff, men det går att samla den bra mycket! Nu såg jag tyvärr inte Alexandra och Bragi (hade stalltjänst då) men de lär då ha legat nära den gränsen för hur samlad tölten kan vara!Moli skrev:Jag tror nog att det går. Var det någon som tog kort på Alexandra Montan och Bragi i T1finalen på VM -05 när Bragi knappt ens rörde sig framåt utan nästan satt helt på bakhasorna i den korta tölten vid träläktaren. Hade inte kameran uppe, men den hästen får mig alldeles tårögd! Där kan man snacka vansinnigt vinklade bakben. Ett av mina absoluta favoritekipage.
/Sara