Tölt? Fel form?

Sv: Tölt? Fel form?

Då funderar jag över hur man skulle kunna komma till en sådan böjning i tölt. Går det ifall hästen är tillräckligt stark? Får jag den dit genom att kunna reglera takt och tempo med sätet i stället för att hålla emot fram á la vattenskidåkare? Eller är det som du skriver, kanske omöjligt att nå en sådan samlingsgrad i tölten? Håller ju helt med, både Yeahnny och Molis bilder visar på en början till detta, och det gör mig sååååå glad :) .

/Yvonne
Moli skrev:
Jag tror nog att det går. Var det någon som tog kort på Alexandra Montan och Bragi i T1finalen på VM -05 när Bragi knappt ens rörde sig framåt utan nästan satt helt på bakhasorna i den korta tölten vid träläktaren. Hade inte kameran uppe, men den hästen får mig alldeles tårögd! Där kan man snacka vansinnigt vinklade bakben. Ett av mina absoluta favoritekipage.
Ju starkare hästen är desto mer böjning kommer den att orka med och det sker genom just sätet som Boj och Freya_bus har beskrivit här ovan. Men orsaken till att jag inte tror att det går att få en lika extrem samling som i korrekt piaff (är noggrann med att jämföra med en korrekt piaff då det på många dressyrtävlingar idag visas hästar som står och stampar på samma ställe men som tyvärr är så fruktansvärt framtunga och inte har den minsta samling) är att när hästen töltar så måste den bryta spänningsbågen på flera ställen, ju mer samlad hästen är desto mindre måste brytningen bli och det skulle medföra att hästen blir mer och mer travtaktig (om den rids rakriktad, annars kan det gå över mot galopp). Skritt kan inte ridas hur samlad som helst utan samlas skritten väldigt mycket går den över mot tvåtakt, och tölten är ju mycket lik skritten i rörelsemönstret. Och går hästen över till travtakt så kan den ju samlas ytterligare. Så därför tror jag inte att det går att samla tölten lika extremt som i piaff, men det går att samla den bra mycket! Nu såg jag tyvärr inte Alexandra och Bragi (hade stalltjänst då) men de lär då ha legat nära den gränsen för hur samlad tölten kan vara!

/Sara

Är det inte så, att den samlade hästen som arbetar på ett ändamålsenligt vis med hela sin kropp automatiskt, just pga samlingen, går långsammare?
Ju mer samlad en häst är desto kortare steg kommer hästen att ta framåt. Man kan ganska lätt pröva detta själv genom att sätta sig ner på huk och sedan försöka att gå framåt... Grymt jobbigt och korta steg blir det:) Men även om hästen tar kortare steg så ska takten vara den samma som i andra tempon, det är bara steglängden som påverkas av samlingen (takt= hur lång tid det är mellan att hovarna sätts ner i marken, tempo= hur lång sträcka hästen hinner på en viss tid). I en ökning, blir det som Boj skriver, samlingen måste minskas för annars kan inte hästen öka steglängden, men även här ska takten vara den samma. Man kan säga att för att hästen ska kunna göra en bra ökning så måste den först kunna samla sig och gå i ett kort tempo, desto kortare tempo en häst kan gå i (och naturligtvis vara samlad) desto mer ökning kan man vänta sig av hästen.

/Sara

oceanchild-> Tack för väldigt begripliga förklaringar! Det låter rätt och logiskt.

Ja, bra svar från både dig o`Boj!
Betyder detta att den form är ofrånkomlig som man ser på tävlingar, där hästarna går, som jag tycker, med knäck i överlinjen?

Oj, jag rodnar av allt beröm:o

Betyder detta att den form är ofrånkomlig som man ser på tävlingar, där hästarna går, som jag tycker, med knäck i överlinjen?
Nej, den är inte ofrånkomlig, det går att rida utan knäckt överlinje (i den bemärkelsen som är på fotot på Markús)! Men eftersom muskelkontraktionen på brytpunkterna i spänningsbågen skulle vara mindre än skulle det innebära att det finns en gräns hur hög samlingen kan vara. Skulle fler koncentrera sig på en korrekt samling istället på flashiga gångarter tror jag att man skulle se fler ekipage där den brutna överlinjen inte finns på samma sätt som idag, och, som en bonus så skulle även gångarterna och benlyften förbättras.

/Sara

Tror jag med! Fast man skulle behöva låta det ta längre tid än vad några kanske skulle vilja lägga.

OA

Jag tror att det kommer mer och mer eftersom kunskapen generellt sett inom islandshästridningen i sverige ökar mer och mer. När jag började med Islandshästar för sådär 10-11år sedan -vilket ju i det stora hela inte är länge sedan- var det fortfarande mycket stolsits och höga händer, jag tycker att det blir mindre och mindre sånt och fler och fler som jobbar med hästarnas form och bärighet eftersom att det visat sig löna sig.

ha ha. Nu börjar jag bli tjatig, jag tror att jag skrev exakt det lite högre upp i tråden.

Jag menar att fler inser att en bra häst blir bättre om man ser till att träna upp bärigheten och formen kan jag tillägga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 913
Senast: mackan
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V