Sv: Tollare

Jag har kikat en del på jaktgolden också och har absolut inte avskrivit dem men jag skulle gärna vilja ha en något mindre hund.

Jag skall (förhoppningsvis) bli extramatte till en jaktlabbevalp framåt sommaren så då får jag väl se hur det klickar med dem, de jaktlabbar jag har träffat hittills har varit trevliga och duktiga på alla sätt och vis men det klickar inte så att säga.

Jag kanske helt enkelt är för kräsen... Men man vill ju känna att det verkligen är RÄTT ras!

*KL* Allmänt svar, lite diffust sådär;):
Ni får hemskt gärna PMa tips på uppfödare/bra hundar och för den delen även om sådana som inte är bra.

Egentligen tycker jag att det är fel när en ras tappar sitt ursprungliga syfte men egentligen är jag inte jaktintresserad så det är inte hela världen om hunden inte tar vilt. Skulle den däremot visa sig intresserad så kan jag tänka mig att träna med den.

Jag kanske borde göra en "topp 3-lista" för de raser jag är mest intresserad av och så göra en rundresa mellan olika kennlar i sommar :). Problemet är att jag har social fobi, därför är det så skönt när man kan sitta på nätet och luska...

Jag lever periodvis med tervar så egentligen är jag väl van vid intensiva hundar med mycket fart i och tror att jag skulle reda ut det. Och som sagt, det vore tråkigt att få en hund som inte vill lika mycket som jag vill - samtidigt får den ju inte bli för mycket. Dilemma!
Tur att jag har tid på mig tills det är valpdags.

Skriv gärna mer om tollarna eller andra raser som ni tror skulle kunna passa.

Återkommer förmodligen med mer frågor:).

kl

Jag har träffat en del Tollare genom åren o mentaliteten upplever jag som ojämn. En uppfödare som verkar seriös är Krokasmeden.

OT, för många år sedan träffade jag en Tollar/BC korsning på en vallkurs i Kronoberg, den hade alla vallinstinkter på rätt ställe o vallade mycket bra, den hade en fantastisk djurkänsla o var mjuk, inte mjuk som i vek, som en del BCs kan vara.

Lite intressant resonemang med tanke på att det dyker upp Tollare lite här och där. I lydnad finns det ju Tollare både i landslaget och talanggruppen.

Finns Tollare som har gjort väl ifrån sig som tjänstehundar hos polisen (bomb/narkotika) och andra som har gjort väl ifrån sig inom räddningen. Många som går bra i både agility, spår och sök för att inte tala om rapport, där verkar man hitta en hel drös.

Jag tycker man ska akta sig för just den typen av uttalanden. Hur långt man går med en bra hund, beror i mångt och mycket på hur mycket föraren vill träna och vad han/hon har för ambitioner med sin träning.

Du missade mina ord ”utifrån min erfarenhet”. Men, ditt svar gjorde mig nyfiken, en hel drös med tollare – i rapport?! Vilka då? Jag gick in på rasdata för tollare där det finns bruksresultat från 1989 till 2010, och sökte på rph. Jag hittade EN som hade resultat ovanför appellklass, och det var 1999! Jag skulle vara försiktig med att rekommendera tollare för rapport...

Från Brukswebben: 2008 var det 22 tollare som tävlade lägre-elit i bruks, alla grenar inräknat. De raser jag räknade upp: kelpie: 128, flat: 97, golden: 75. Tollare i elitklass 2008, dvs med möjlighet att kvala till SM: Spår 4, sök 1, rapport 0 (antal startande i rapport 0).

Visst är det nödvändigt med en bra och ambitiös förare, men man kan inte skylla allt på föraren, i så fall skulle vi inte se den rasdominans som vi ser i olika grenar. Man ska inte behöva vara megastjärna för att ta sig till elitklass. Sen ska man ju välja ras efter vad man själv gillar, men det är en annan historia.

Jag kommer inte att akta mig mer för mina uttalanden i framtiden;)

...en jämförelse rakt av känns väl inte riktigt rättvist då det inte finns en bråkdel så många tollare som golden eller flatte i Sverige.

Om vi tittar på registreringar som gjorts inom de olika raserna år 2008:
Golden 2168
Flatte 1027
Tollare 367 ( 2007 men tror inte det har exploderat i antal 2008 )

Enligt denna uträkning så skulle 9,4 % av flattarna har resultat i bruks, 3,4 % av golden och 6 % av tollarna.
Enligt din uträkning skulle man i så fall satsa på en flatte för bruks.

Om man tittar på agilityn vill jag påstå att både golden och flatte står chanslösa mot tollaren, både vad gäller fart och smidighet.
Då man tittar på kvallistan till SM 2011 så finns det med 6 golden, 6 flattar och 14 tollare. Då har jag inte ens tittat på medium, utan bara large.

Om vi tittar på kvallistan för lydnads-SM 2011 har vi 13 golden med, 3 flattar och 5 tollare. Detta ger då 0,6 % av golden, 0,3 % av flatte, och 1,3 % av tollarna.

För lydnad och agility skulle man i så fall ha en tollare.

Om jag tar egna erfarenheter så har samtliga av våra uppfödningar som har tävlats i agility ( både av oss och av valpköpare ) kvalat upp i klass III. Samtliga som har valt att tävla lydnad har kommit upp i elitklass.
Vi har tollare som har tagit viltspårchampionat.
Vi har tollare som tävlat bruks, tror även de kvalat till högre klass.
De har fått bra betyg på mentalbeskrivningar.
En del används till praktisk jakt.
Vi har tollare som startat jaktprov, working test, tollarjaktprov, tränar freestyle och rallylydnad... you name it...

Jag hävdar fortfarande att en bra tollare är en grym hund av SM-kvalitet inom samtliga discipliner.
Tyvärr finns det många dåliga tollare också.

Till trådskaparen: vi har uppfödning på tollare och om du vill veta mer om rasen, eller få adressen till vår hemsida så är det bara att PM:a mig.

Jag velar vidare...(undrar om det finns någon hundras jag inte varit inne på?)

Vad är erat intryck av rasen, ett halvt hysteriskt, stressat egensinnigt energiknippe med skärpa och en del rädslor eller en mentalt stabil, förig hund som visserligen vill jobba men som ändå har alla tassarna i marken? Misstänker iofs att både ytterligheterna förekommer då det är en ojämn ras men om man tänker sig en normal tollare från en uppfödare som avlar med tonvikt på mentalitet och arbetsförmåga?

Hur funkar de med andra hundar?
.

Jag har bara haft "nära" kontakt med en kompis tollare, och egentligen är väl denna vovven ett special fall då han mer eller mindre inte gör mer än att spåra 1 gång i månaden (max) annars får han bara sina kiss och bajsrundor..
Men jag kan säga att den hunden (trots att jag vet att han egentligen är genomgo och att det beror på understimulering) går mig mer på nerverna än någon annan vovve någonsin lyckats med.
Han skäller, piper, kräver uppmärksamhet osv heeeela tiden.
Biter i händer, fötter, lyssnar inte på kommandon eller någonting för han är
bara så himla uppspelt hela tiden.
Som sagt, så beror det med största sannolikhet på understimulering, men jag vet att jag skulle aldrig få för mig att skaffa en sån hund i alla fall :P

Och var han jobbig innan finner jag inte ord för hur han blir när han får träffa andra hundar.. Kan inte lämna dom ifred alls, skäller och provocerar.
Jag har försökt diskutera detta med min kompis men han vägrar inse att hunden behöve mer än småpromenader :(

Egentligen är det mest synd om hunden, men min tolkning blir att det är en väldigt aktiv ras som behöver stimulering och hade varit för mycket för min smak.

Visst är det nödvändigt med en bra och ambitiös förare, men man kan inte skylla allt på föraren, i så fall skulle vi inte se den rasdominans som vi ser i olika grenar. Man ska inte behöva vara megastjärna för att ta sig till elitklass. Sen ska man ju välja ras efter vad man själv gillar, men det är en annan historia.

Till att börja med hänvisar jag till NobleArts inlägg.

Elitklass är elitklass. Det heter inte elit för att det är lätt att ta sig dit eller för att varenda ekipage som ger sig ut på tävlingsbanorna, slutligen ska hamna där. Det heter elit för att det är svårt, kräver engagemang, tid och en väldig massa jobb oavsett hundras. Väljer du dessutom att ha något annat än traditionell bruksras och ge sig in i getingboet så måste man vara en stjärna och eldsjäl för att ta sig till elit-klass!

Du måste nämligen böja med att slåss mot alla raskonservativa människors åsikt om vad som är lämplig hund att träna med och bara det är otroligt knäckande och grumlar entusiasm och träningsenergi på ingen tid. Personligen får jag ungefär höra en gång i veckan "har du inte gett upp med den där hunden än, skaffa en riktig så kommer du ha det mycket lättare".

När man väl får folk att hålla klaffen och sluta tjafsa om hur olämplig hunden är så ska man hitta en tränare som har förmåga att instruera med öppet sinne och se till hunden och föraren och inte som en annan gammal förstockad instruktör, döma ut hunden fullständigt för att den ex tycker att belöningar med boll, slang eller enstaka godisbit, är pisskass värdelöst!

Har man väl lyckats så långt utan att ge upp och kasta in handuken, ska man hitta en träningsgrupp, vilket kan vara nog så svårt när man har en hund som mitt under sökträningen, hellre spikar fasaner och rapphöns än hämtar en tramsig färgglad slangbit. De ska precis som instruktören, acceptera att traditionell väg, inte alltid fungerar.

Slutligen ska man klara sig fram på tävlingar gentemot domare med illa dold rasnazism, klankar ner på skitsaker som en accepterad ras kommer undan med på samma tävling, rakt framför ögonen. Visst kan man klaga men vad tjänar man på det? Istället går man hem, slipar ännu mer på momenten och kommer tillbaka.

Så jo, när man kommer till elit-klass med en udda ras utanför bruksraserna, då är man en person som har lagt ner massor av energi, då är man en megastjärna ;) :D

:bow::bow:
O så har vi Lussebullen, som tagit sig till Elit i både spår o sök med sin Staffordshire bulldozer, är man envis så är man!
:idea:

Fast den stora fördelen att ta sig någonstans med en "hopplös" hund är att alla blir så himla impade. Det ÄR lite coolare att tävla med en otypisk hundras än det är med en border collie. Jag har en träningskompis som har en norwichterrier. På alla rasklubbsträffar så tycker de andra att det är fantastiskt att hunden kan sitta på kommando. När hon berättar att den faktiskt kan hela lydnad 1 så svimmar de nästan.

För egen del så tycker jag att det känns roligt att visa upp min lastgamla och gigantiskt stora labbe, och visa att han kan minsann han med. Vi får visserligen nerdrag ibland för att han inte är raketsnabb i allt han gör. Men vi har också fått högre betyg än vad vi förtjänar ibland för att han ser så glad och peppad ut. Folk som känt honom sedan han var liten tror nästan inte att det är sant att han har tagit sig upp i elitklass. De som ser honom nu tror att all den där samarbetsviljan och lyhördheten är medfödd. Det är den inte... ;). Men jag kan lova att det värmer när de säger så. Jag vet ju att det är ett resultat av hårt och envist arbete från min sida.

Ja, det är ju rätt skönt när man har en i tävlingssammanhang ovanlig ras, folk blir impade över Leia (cairn) och mig som startat inofficiell agility;). Nu har vi ju högre mål än så men det är ganska gött att inte ha förväntningar på sig.

*KL*
Har kontaktat en tollaruppfödare, får komma och klämma lite på hundarna och ställa frågor om några veckor när valparna som de råkar ha nu är lite äldre. Fast jag hade faktiskt spetsat in mig på att hälsa på när de väl hade flyttat...
Någon valp blir det i vilket fall inte på ett bra tag :).

Jag känner en superduktig uppfödare av denna ras (tollare). Släng iväg ett pm om du är intresserad

En kompis till mig har tollare och föder upp i liten skala.
Hon ska ha valpar i vår.
En mer seriösare person kan du inte hitta och hon är otroligt noga vad hon avlar på.
Och detta säger jag inte för det är min kompis, utan för hon är otroligt duktig och vet vad hon vill ha osv..

Pm.a mig om du vill ha hennes hemsidesadress..

Hade kunnat vara jag som skrivit ovan, fast i mitt fall är det en tidigare valpköpare här som föder upp tollare och efter vad jag kunnat bedöma så är det bra hundar där! :D

jag kan ju bara svara för mitt exemplar en tik som är e.foxy.

min är tack o lov en perfekt kombo av soffpotatis och duracell, nej men skämt o sido, hennes temperament är ett av de bättre inom rasen, hon lyssnar på de flesta (tar kommando) en riktig tankeläsare brukar min man säga för hon vet utan att säga till henne, en smart individ.

lättlärd, går utan problem lös i alla lägen, men koppel blir det på bortaplan. människokär. mkt arbetsvillig och hänger på allt.

hon har blivit lite skotträdd sen ett åskoväder som inte var av denna värld för ett år sedan men vi jobbar på att få bort det. i övrigt inga rädslor.
hon är inne på sitt 5e levnadsår och hon har aldrig varit sjuk.

jag använder inte min tjej för någon tävlan, utan det blev hon för att hon passar min livsstil. vi tränar lite agility sommarhalvåret men bara på hobbynivå:)

rätt individ kan gå långt men det finns även dåliga exemplar, som det gör inom varje ras. lycka till!! :)

Senast ändrad:

*KL*

Tack för PM :)!

Tar gärna emot fler tips på bra kennlar eller info om tollare överhuvudtaget.

Är det förresten stor skillnad mentalt på hanar och tikar?

Är inte speciellt stor skillnad mellan hanarna och tikarna inom rasen faktiskt, upplever dem som relativt jämna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 100
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 696
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka