Lona

Trådstartare
Jag velar vidare...(undrar om det finns någon hundras jag inte varit inne på?)

Har kikat lite på tollarna, tidigare har jag dissat dem eftersom jag träffat en hel del som varit mindre trevliga, väldigt egensinniga och vassa. Det är dock ganska länge sedan, jag kanske skall tänka om?

Vad är erat intryck av rasen, ett halvt hysteriskt, stressat egensinnigt energiknippe med skärpa och en del rädslor eller en mentalt stabil, förig hund som visserligen vill jobba men som ändå har alla tassarna i marken? Misstänker iofs att både ytterligheterna förekommer då det är en ojämn ras men om man tänker sig en normal tollare från en uppfödare som avlar med tonvikt på mentalitet och arbetsförmåga?

Hur funkar de med andra hundar?

Jag är alltså ute efter en stabil och trevlig hund som funkar i de flesta lägen. Kommer att aktiveras med bla agility och bruks samt få vara med väldigt mycket i stallet och i min vardag. Däremot har jag inga högre tävlingsambitioner (möjligen i agilityn) utan tränar för att det är kul och ger ett bra samspel med hunden.

Sv: Tollare

Grannen är inne på sin andra tollare. Den första var mer aktiv sällskapshund än en arbetande rad. Blev inte så mycket aktiverad utöver promenader och lite hopp över hinder på tomten. Jag upplevde aldrig den hunden som ett stressat energiknippe eller något i den formen. Var en allmänt stabil hund förutom att den hade problem med hanhundar den inte kände (min hane funkade bra).

Den nuvarande hunden är runt året, betydligt mer energi i den killen men har inget problem med att slappna av. Brukar hänga med i stallet eller tränas lite lydnad men inte mer än så.
Väldigt trevlig och positiv hund som är trevlig även mot andra hundar.

Verkar variera rätt mycket hur tollarna är...

Hittar man en bra tollare så får man nog ett jätteroligt energiknippe. Men rasen verkar väldigt splittrad? Några är superheta och andra är helt slöa, och uppfödarna verkar ha ganska olika avelsmål?

Om du är ute efter en hund i den storleken och med ett relativt högt aktiveringsbehov så skulle jag råda dig att titta närmare på kelpien. Jag tycker att de är mycket jämnare även om det givetvis finns linjer som är mer eller mindre spralliga. De är riktigt duktiga på agility också!

Sambon var inne på Tollare så vi har kollat på en del kennlar. Sedan hoppade han på hundförarbiten så nu lär det väl dröja innan det kommer hem en stollare till oss :cool:

Jag tycker inte de är så hysteriska, däremot har de varit väldigt arbetsvilliga och mjuka gentemot sin förare. Vi har ett par på brukshundsklubben som kör både agility och bruksdelen och de känns väldigt stabila.

Sambon har hittat någon enstaka bortsprungen på jobbet och den var hur mysig som helst. Hade satt sig bakom sambons ben när de kom till hundpensionaten den skulle lämnas in på och meddelat att den hellre hängde med i tjänstebilen än att gå in där det fanns en massa skällande hundar :D

Jag tror att tipset får bli att besöka väldigt många kennlar och se vad man hittar. Jag har sett både lugna sävliga saker och andra som har betydligt mer energi. Men även de mest energiska känns ändå rätt lugna om jag jämför med min egen hund men då är iofs det mesta lugnt så jag är nog fel person att uttala mig på just den punkten :angel::cool:

Om du är ute efter en hund i den storleken och med ett relativt högt aktiveringsbehov så skulle jag råda dig att titta närmare på kelpien. Jag tycker att de är mycket jämnare även om det givetvis finns linjer som är mer eller mindre spralliga. De är riktigt duktiga på agility också!

Hur skulle du säga att det är med Kelpie och vallning? Bör/Behöver de valla mycket?

Hur skulle du säga att det är med Kelpie och vallning? Bör/Behöver de valla mycket?

Det finns linjer i Kelpie där en arbetar och en är av "snyggve-modell". Jag har sett några som aldrig vallat en träsko och är nöjda med det. Sen krävs naturligtvis att den får andra arbetsuppgifter.

Jag är hundvakt den här veckan åt en tollar-flicka. Hon får min Australian Sheperd att se mäkta seg ut. Allt går i 190, nu är det inte min hund, men skulle det vara det skulle jag lägga ner mer träning på passivitet.

Men det verkar vara en ras som kan bli hur som helst i skallen, har några på klubben som är mycket lugnare.
Men alla är de rödhåriga, obekymrade och ständigt party-sugna. :D

Working kelpie/Australian stock dog är den ras som är rena vallhundar. Australian kelpie heter den ras som oftast benämns som bara kelpie, och var väl utställningsvarianten från början. Numera är de en av mycket få raser som kan vara både snygga och jobba samtidigt. Mormor till min valp t ex, är både SM-vinnare i bruks, SELCH och INTUCH.

Det finns uppfödare av australian kelpie som avlar mot vallning, men inte ens de hundarna tror jag kräver att få valla. Därmed inte sagt att de inte kan. Det finns en och annan som har ett VP och jag har en bekant som vallar med sin bruksavlade kelpie och tycker att det går jättebra (hon har haft BC innan).

Min enda erfarenhet av tollare är att det flyttat in en i vårt hus nu.
Och baserat på vad jag sett av den skulle jag aldrig skaffa en.

Den kan inte gå i koppel, ligger som en rem och ska framframfram. Tål inte andra hundar. Så vi andra hundägare i huset får se till att hålla oss undan (vilket retar livet ur mig eftersom det inte är min hund som uppför sig illa. :mad:) så att den inte blir helt hysterisk.
Och sen skäller och ylar den. Jämt.
Det har blivit lite bättre nu efter några månader men det är mycket yl och skäll. Den kan börja sådär vid 5 på morgonen och hålla på hur länge som helst. Vilket väcker många här i huset.

Det som är 'bra' dock är att om jag är hemma på dagen så vet jag alltid när brevbäraren är på ingång eftersom hunden blir helt hysterisk när brevbäraren smäller i brevinkasten. Alla 21...^^
Tur att vår hund och de andra 2 här i huset inte bryr sig om att den skäller och ylar så att de också skulle dra igång.

Nu ska man inte döma rasen efter en hund, men det jag sett är nog för att avskräcka mig.

Många av mina kompisar har tollare, från lite olika linjer. Jag upplever dem lite grann som ”motsats” till min jaktlabrador.

De varierar väldigt mycket både till sätt och utseende. Vissa är väldigt livliga, andra är mycket sega. Gemensamt för alla är att de är mer eller mindre mjuka men ändå egensinniga, och väldigt pipiga och ibland även skrikiga (även de sega). Hanarna är rätt tikfixerade, vissa så pass att det kan störa dem i arbete. Koncentrationsförmågan tycker jag kunde vara betydligt bättre, men det tycker jag å andra sidan om de flesta raser. :o

Motor saknas hos många (livlighet intelikamed motor), men den räcker hos de flesta till för bruksarbete iaf spår. I jakten verkar viltvägran vara mycket vanligt. I agility har jag sett en del riktigt grymma och en del – inte alls. Men det var länge sedan jag var insatt i agiity...

Alla jag känner till fungerar bra med hundar de känner, i alla fall andra retrievers. Vissa har svårt för okända hundar. Socialt gentemot människor är vissa mycket trygga, andra lite mer osäkra. Jag har inte upplevt någon som har varit otrevlig. Alla är generellt glada och showiga i ”vardagsmiljö”.

Tollare skulle jag utifrån min erfarenhet rekommendera till någon som gillar busiga glada hundar med glimten i ögat. Som vill aktivera sin hund mycket men inte direkt siktar på SM i någon gren. Som står ut med att hunden gör som den vill ibland… Skulle jag jämföra rasen med en annan ras skulle jag säga mellanpudel!

Personligen skulle jag i stället rekommendera till någon som vill ha den typen av hund, utifrån hur jag upplever rasen:
Jakt: Jaktgolden
Bruks, lydnad: Jaktgolden, flat, kanske kelpie
Agility: Kelpie, eller jaktgolden om man inte siktar på eliten

off topic här. Måste säga att jag älskar din lista på slutet (eftersom jag har en jaktgolden själv :angel:), men hur kommer det sig att du föredrar jaktgolden framför jaktlabbe till jakten?

kl

Vi har en tollare som snart blir 9 år.
En otroligt intelligent hund,helt underbar med små barn som kan klättra på han och dra han i öronen utan en min.
Älskar att röra på sig och kan nästan gå hur långt som helst bara han fick.

Är otroligt snäll och kärleksfull,älskar att vara nära,speciellt pappa.
Inga problem att lämna ensam hemma eller i bil,har aldrig tuggat på ngt ngnsin.

Går jätte fint i koppel och även lös.
Helt otrolig hund som alla som träffar han älskar.

Det ngra innan beskrivit som hundar som har svårt att gå i koppel,drar,skäller och ylar det är ju inte hundens
fel,det är ju dålig uppfostran samt osäker hund.

Jag tycker absolut du skall skaffa en tollare om du har tänkt dig en väldigt aktiv hund.

Tänkte jag kunde passa på att svara ( som jag gör i alla trådar där tollare nämns:D )

Vi har haft tollare sedan -93 och har tagit oss igenom några stycken.
Det man skall tänka på när man tittar på tolare är att det är en väldigt splittrad ras. En del är lata soffpotatisar, en del är hyperenergiska energiknippen.
En BRA tollare skall dock vara vänlig, men inte lika översvallande som de till exempel flatte, golden och labbe. Den kan vara lugn och sansad när det behövs, men även träna och jobba när det behövs. Den måste få jobba för att må bra, att leva som en ren sällskapshund passar inte för de flesta tollare.
De är oftast ganska förarveka, men envisa som :devil:.
Energinivån kan variera väldigt mycket, det finns tollare som nöjer sig utmärkt med det liv du beskriver, finns även de som tycker att det är alldeles för lite aktivering.
En del tollare har problem med viltspontaniteten, och många är lite för glada för att föra oväsen. Rädslor förekommer tyvärr fortfarande, liksom en del osäkerhet.
Personligen tycker jag att tollaren är en fantastisk ras! Lättlärd, förig, med massor av motor och energi. Väldigt stor arbetsvilja och är med på allt!

Det viktigaste om du är intresserad av en tollare tror jag är att besöka olika kennlar, eftersom avelsmålet kan skilja sig väldigt mycket från kennel till kennel.

En kompis till mig har tollare och föder upp i liten skala.
Hon ska ha valpar i vår.
En mer seriösare person kan du inte hitta och hon är otroligt noga vad hon avlar på.
Och detta säger jag inte för det är min kompis, utan för hon är otroligt duktig och vet vad hon vill ha osv..

Pm.a mig om du vill ha hennes hemsidesadress..

off topic här. Måste säga att jag älskar din lista på slutet (eftersom jag har en jaktgolden själv :angel:), men hur kommer det sig att du föredrar jaktgolden framför jaktlabbe till jakten?

Inte JAG - Jag skulle valt jaktlabbe till alltihop:p Men till någon som är intresserad av tollartypen av hund, skulle jag rekommendera en jaktgolden framför en jaktlabbe, för att jag tycker att tollare och jaktlabbar är så olika. Tollarna är Patrik Sjöberg och jaktlabbarna Gunde Svan. Typ:D Och de jaktgoldens jag känner till är lite mer partyparty än jaktlabbarna, därför förslaget. Liksom förslaget av flat till bruks.

Min enda erfarenhet av tollare är att det flyttat in en i vårt hus nu.
Och baserat på vad jag sett av den skulle jag aldrig skaffa en.

Den kan inte gå i koppel, ligger som en rem och ska framframfram. Tål inte andra hundar. Så vi andra hundägare i huset får se till att hålla oss undan (vilket retar livet ur mig eftersom det inte är min hund som uppför sig illa. :mad:) så att den inte blir helt hysterisk.
Och sen skäller och ylar den. Jämt.
Det har blivit lite bättre nu efter några månader men det är mycket yl och skäll. Den kan börja sådär vid 5 på morgonen och hålla på hur länge som helst. Vilket väcker många här i huset.

Det som är 'bra' dock är att om jag är hemma på dagen så vet jag alltid när brevbäraren är på ingång eftersom hunden blir helt hysterisk när brevbäraren smäller i brevinkasten. Alla 21...^^
Tur att vår hund och de andra 2 här i huset inte bryr sig om att den skäller och ylar så att de också skulle dra igång.

Nu ska man inte döma rasen efter en hund, men det jag sett är nog för att avskräcka mig.

Det där har ju inte med rasen att göra..

En kompis till mig har tollare och föder upp i liten skala.
Hon ska ha valpar i vår.
En mer seriösare person kan du inte hitta och hon är otroligt noga vad hon avlar på.
Och detta säger jag inte för det är min kompis, utan för hon är otroligt duktig och vet vad hon vill ha osv..

Pm.a mig om du vill ha hennes hemsidesadress..

Det här var ett bra råd till TS. Jag var inne på tollare för några år sedan. Jag kände inga uppfödare så jag backade efter att ha läst diverse hemsidor. Det kändes alltför osäkert. Att det ändå inte blev som tänkt är en annan historia.

Tollare skulle jag utifrån min erfarenhet rekommendera till någon som gillar busiga glada hundar med glimten i ögat. Som vill aktivera sin hund mycket men inte direkt siktar på SM i någon gren.

Lite intressant resonemang med tanke på att det dyker upp Tollare lite här och där. I lydnad finns det ju Tollare både i landslaget och talanggruppen.

Finns Tollare som har gjort väl ifrån sig som tjänstehundar hos polisen (bomb/narkotika) och andra som har gjort väl ifrån sig inom räddningen. Många som går bra i både agility, spår och sök för att inte tala om rapport, där verkar man hitta en hel drös.

Jag tycker man ska akta sig för just den typen av uttalanden. Hur långt man går med en bra hund, beror i mångt och mycket på hur mycket föraren vill träna och vad han/hon har för ambitioner med sin träning.

Jag har varit inne en hel del på kelpie också då det känns som ett relativt säkert kort (förutsatt att man är lite noga med uppfödare). Sen så får jag kalla fötter och tänker att "ska jag verkligen ha en hund som kräver och vill såpass mycket?" men då går ju egentligen tollaren också bort.

Problemet är väl lite att jag inte helt vet vad jag vill ha, om jag vågar satsa på en "arbetshund" eller om jag skall gå ner några snäpp i aktivering så att säga. Samtidigt är min nuvarande hund guld att träna med, trots att man kanske tänker att en cairn är en promenadhund så har hon lite extra av allt så att säga. Vore tråkigt att få en hund som inte matchar henne.

Kelpie finns helt klart i bakhuvudet, ett + för dem är att det eventuellt skulle gå att testa vallning vilket jag tycker verkar jätteroligt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 100
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 696
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka