Tollare vs Aussie

Ja jag är ju intresserad utav apportering ;) annars hade jag inte valt en tollare överhuvudtaget :D.
För vill apportera men vill samtidigt ha en ras som kan göra det mesta.

Ja, så @Killaloe s inlägg var väldigt vettigt. Men sen behöver man ju inte fortsätta spinna vidare på att tollare är fel ras pga apporteringen innan TS ens har möjlighet att svara på Killaloes inlägg.
Fast ingen säger väl att det är fel ras? De ger ju en upplysning om vad de upplevt hos rasen. Och det är väl det rasvalstrådar är till för.

Fast ingen säger väl att det är fel ras? De ger ju en upplysning om vad de upplevt hos rasen. Och det är väl det rasvalstrådar är till för.

Ja, och i rastrådar så lyssnar man på vad trådskaparen vill göra med sin hund och ger råd därefter. Då kan man inte bara förutsätta att personen inte vill göra en viss sak som exempelvis apportering. Poängenterar någon att en tollare behöver apportera (vilket är vettigt) så är det ju därför bra om man låter TS svara på om hon ens tänkt sig apportera? Istället för att folk hoppar på tåget och säger att tollaren är fel för ts. Har inte sagt att någon sagt så till ts, utan jag upplyste bara folk om att först lyssna till ts svar innan vi fortsätter avleda från en viss ras.

Ja, och i rastrådar så lyssnar man på vad trådskaparen vill göra med sin hund och ger råd därefter. Då kan man inte bara förutsätta att personen inte vill göra en viss sak som exempelvis apportering. Poängenterar någon att en tollare behöver apportera (vilket är vettigt) så är det ju därför bra om man låter TS svara på om hon ens tänkt sig apportera? Istället för att folk hoppar på tåget och säger att tollaren är fel för ts. Har inte sagt att någon sagt så till ts, utan jag upplyste bara folk om att först lyssna till ts svar innan vi fortsätter avleda från en viss ras.
Men gud, det var väl två personer som tog upp det? Det kan du väl låta dem göra utan att de ska behöva korrigeras?

Forumet är öppet, den är naturligtvis intressant för alla som går i tollare- resp aussietankar. Och då är väl alla upplysningar bra upplysningar.

Men gud, det var väl två personer som tog upp det? Det kan du väl låta dem göra utan att de ska behöva korrigeras?

Forumet är öppet, den är naturligtvis intressant för alla som går i tollare- resp aussietankar. Och då är väl alla upplysningar bra upplysningar.

Och jag har inte skrivit att mitt inlägg var riktat mot någon av dem. Därför var jag tydlig med att skriva "innan vi fortsätter att avleda henne från tollaren". :)

Slutar diskussionen här för vill inte kapa Ts tråd.

Du skrev vallning i ett tidigare inlägg också. :) Då ryker ju dock tollaren.
Jag skrev vallning pga av att de flesta aussie uppfödarna jag pratat med avlar just på vallinjer.
Inte att jag måste valla, utan att jag är öppen för det.
Samma som apportering, agility, spår, sök etc.
Sen vet jag att kag gillar apportering på "lek" eller vad man ska säga. Har dock aldrig tränat eller tävlat apportering.
J
ust eftersom jag aldrig tränat "riktigt" innan utan detta kommer bli mina första riktigta träningar.
Men vet jag vill jobba med min hund och köper därför en hund som verkligen vill jobba.

För har redan ett exemplar som ska vilja jobba men hon vill verkligen inte.

Jag skrev vallning pga av att de flesta aussie uppfödarna jag pratat med avlar just på vallinjer.
Inte att jag måste valla, utan att jag är öppen för det.
Samma som apportering, agility, spår, sök etc.
Sen vet jag att kag gillar apportering på "lek" eller vad man ska säga. Har dock aldrig tränat eller tävlat apportering.
J
ust eftersom jag aldrig tränat "riktigt" innan utan detta kommer bli mina första riktigta träningar.
Men vet jag vill jobba med min hund och köper därför en hund som verkligen vill jobba.

För har redan ett exemplar som ska vilja jobba men hon vill verkligen inte.

Som @JosseMandy påpekade så ryker ju även aussien om du är intresserad av vallning. Vilka uppfödare har du kommit i kontakt med som avlar mot vall? Det existerar väl knappt inom aussie-världen.

Som @JosseMandy påpekade så ryker ju även aussien om du är intresserad av vallning. Vilka uppfödare har du kommit i kontakt med som avlar mot vall? Det existerar väl knappt inom aussie-världen.
Jo det gör det, dock väldigt få :)

Jag känner en som avlar mot vall och hon är också tydlig med att hon tummar på vissa andra egenskaper för att prio ligger på att stärka vallegenskaper i rasen.

Jo det gör det, dock väldigt få :)

Jag känner en som avlar mot vall och hon är också tydlig med att hon tummar på vissa andra egenskaper för att prio ligger på att stärka vallegenskaper i rasen.

Ja, jag förstod att det skulle vara väldigt få. :) Nu vet vi ju inte exakt hur många aussie-uppfödare TS har varit i kontakt med men hen har kanske prickat in varenda vall-uppfödare. :D

Jag har varit inne på de flesga kennlarna och tycker att antingen så finns det utställning eller arbetande linjer.
Och dom flesta vallar med sina av det jag läst och hört.
Sen så kör dom samtidigt lydnad, spår etc.

Det är mest pga det som jag har skrivit vallning då många jag pratat med säger att man helst ska göra det också.

Den ends kenneln jag pratat med som bara kör bruks är faktiskt en kennel i skåne.

Jag har varit inne på de flesga kennlarna och tycker att antingen så finns det utställning eller arbetande linjer.

Det är mest pga det som jag har skrivit vallning då många jag pratat med säger att man helst ska göra det också.

Den ends kenneln jag pratat med som bara kör bruks är faktiskt en kennel i skåne.
Jadå, det finns många som vallar med sina sussies. Klubben har även egna valltävlingar varje år, du kanske skulle åka dit och kolla och prata med folk? Tävlingen heter Guldtackan, tror den är nu snart.

Även ett stort rasmästerskap i lydnad och bruks som många deltar på!
Där kan du säkert träffa många olika hundar och se dem i action.

Ang vallningen så uppmuntrar många uppfödare till aktiviteten, precis som att många vill att man kör bruks. Det är ju ändå rasens ursprung och många vill bibehålla så mkt av de egenskaperna som möjligt. Men det är väldigt få som har vallning som sitt främsta avelsmål.

Jag tror ingen här kommer kunna hjälpa dig med dina funderingar. Du behöver nog ge dig ut och träffa MÅNGA ägare och hundar av de raser du funderar på för att få en känsla av vad som passar dig.

Rent krasst är varken vallning eller jaktträning något man "testar på litegranna". Det är oerhört komplex träning som kräver stort engagemang, massor och massor av tid, resurser och väldigt stor regelbundenhet. Att köpa en hund som avlas för sånt arbete och 'testa på lite' är att börja i fel ände. Bekanta dig väl med vilka insatser som krävs av dig som förare och köp sen hund för det om du är beredd att gå all in.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar