Tollare vs Aussie

Jo men om jag inte vet vad jag kommer tycka är extra roligt, hur ska jag då välja ras?

Har förklarat till alla uppfödare att jag inte har tränat något men vill testa det mesta. Men om jag och hunden ( mest hunden) hittar något vi gillar mest så kör vi mer på det.
Dom verkar inte tycka det är konstigt.

Och hade inte tänkt köra alla sporter samtidigt hela vårt liv utan kör på tills vi hittar det vi är bra på.

Och sen är ni flera stycken som säger att jag ska hitta det jag tycker mest om innan jag väljer ras.
Så jo då säger ni ju att man mest ska göra det rasen är skapt för.
Som tex att man inte ska köpa en tollare om man inte är en apport/ jakt "galning" :angel:

Tycker dock riktigt mycket om apportering :)

Det är INGEN som skrivit det? :confused:

Tvärtom så är det flera av oss som skriver att du kan göra flera saker med en hund, tävla och träna, men det är dumt att köpa en hund och sen inte alls gör det den är avlad för? Eftersom du i inlägg (innan du skrev att du också var intresserad av apportering) skrev att du ville testa på vallning, så är det ju dumt att köpa en tollare och vice versa. Det är ganska stort spann mellan att vilja valla, apportera och rallylydnad tex.

Den vi lånar funkar, som sagt, till hög nivå i agility, är också tävlad lydnad, men det är skillnad på det och apporteringen, det är en annan hund när hon får apportera, fasten hon är "nöjd" med agility. Så självklart kan du göra flera saker med en hund, ingen har sagt nått annat.

Jo jag skriver detta då jag som sagt efteråt sagt att jag gillar att apportera men öndå så låter det som att jag inte alls kommer göra det om jag köper en.
Samma med aussie, nämnde som sagt vallning pga att jag fått höra man kan göra det utöver allt annat.

Men kan du förklara för mig vad det är jag inte kommer göra med aussie eller tollaren som den är skapt för?
För det är det ni skrivit.

Att jag inte kommer göra det hunden är avlad för.

För jag vill som sagt prova ( skriver allt nu istället för etc ) rally lydnad, lydnad, agility, nosework, sök, apportering och uppletande.

Så som sagt så kan jag mycket väl prova på vallning också om det blir en aussie men antagligen bara hos kenneln träffar och träningar.

Sen vet jag att den vallning som vi gör inte är samma som en bc gör.

Jo jag skriver detta då jag som sagt efteråt sagt att jag gillar att apportera men öndå så låter det som att jag inte alls kommer göra det om jag köper en.
Samma med aussie, nämnde som sagt vallning pga att jag fått höra man kan göra det utöver allt annat.

Men kan du förklara för mig vad det är jag inte kommer göra med aussie eller tollaren som den är skapt för?

För jag vill som sagt prova ( skriver allt nu istället för etc ) rally lydnad, lydnad, agility, nosework, sök, apportering och uppletande.

Så som sagt så kan jag mycket väl prova på vallning också om det blir en aussie men antagligen bara hos kenneln träffar och träningar.

Du skriver nu att du gillar apporteringen och att vallning bara är något som du möjligtvis kan prova på (för att få köpa en aussie?). Jag tycker att det, nu efter fler inlägg, är solklart att det är tollaren eller någon av dem andra apportörerna du bör satsa på. Att testa på bruksgrenarna, nosework, lydnad och rallylydnad kan du göra med vilken pigg och träningsglad hund som helst. Apporteringen däremot blir nog väldigt mycket roligare om man har en hund lämpad för ändamålet (precis som med vallningen).

Om du sedan fastnar lite extra för brukset kan du ju köpa en bruksavlad hund nästa gång.:)

Tråden är sex sidor, sida fyra skriver du att du är intresserad av apportering, mitt första svar var till ursprungsinlägget där du inte nämner det alls.

"Tvärtom så är det flera av oss som skriver att du kan göra flera saker med en hund, tävla och träna, men det är dumt att köpa en hund och sen inte alls gör det den är avlad för? Eftersom du i inlägg (innan du skrev att du också var intresserad av apportering) skrev att du ville testa på vallning, så är det ju dumt att köpa en tollare och vice versa. Det är ganska stort spann mellan att vilja valla, apportera och rallylydnad tex."

Är det nu apporteering bla du vill göra så köp dig en tollare :)

Var noga med kenneln på tollaren, de flesta tollare jag träffat har haft taskiga nerver, stressiga och reaktiva. Helt ärligt är de enda trevliga tollare jag stött på de som tränas aktivt med jaktträning. :meh: Därav också varför jag tycker det är viktigt att man tänker igenom sitt köp :) Lycka till! :)

Oavsett vilken hund du har i kopplet så är aldrig vallning något som man gör för att testa på lite och aktivera sin hund. Det är på inget sätt försvarbart att använda får som underhållning för sig och sin hund om man inte har för avsikt att träna det till en nivå där det blir god djurhantering och användbart i arbete/som avelsutvärdering.

Vallning är inte något som går att "testa på ibland", oavsett ras. Det krävs massor av tid i starten för att hunden ska komma i rätt mindset för att hantera djuren på ett bra sätt. Tränar man inte regelbundet så kommer man inte till en bra djurhantering. Oavsett vilken hundras det handlar om.

Skillnaden mot BC är i hur bra djurhantering man kan uppnå, hur självständigt hunden kan utföra uppgifter och hur många olika uppgifter hunden kan lösa. Grundträningen är densamma oavsett hund.

Ja nej ville mer ha en aussie till allt det andra men många kennlar hade "prova på vallning" på sina kennelträffar och det var därigenom som jag som sagt började tänka på vallningen. Hade annars bara tänkt ha aussien till det aktiviteter jag skrev tidigare.
Och du var inte tvungen att valla för att få köpa utan något jag tänkte var roligt att testa i så fall.

Men nej jag förstår också att vallning egentligen inte är något man bara provar när man känner för det.
Men fanns med på kennelträffar och känner som sagt folk som har får och vallar dom med sina aussie.

Ja jo det lutar ju mest åt tollaren. Men har ändå lite svårt för ifall dom är så knepiga mentalt. Har kollat och pratat med de fyra kennlarna som jag tycker verkar bäst.
Ska prata mer med dom under specialen.

Men har samtidigt träffat underbara aussies som jag lätt hade velat ta med hem. Både under träning och utanför.

Lite därför jag startade denna tråden då jag ville veta vilken av dessa ni tror kräver mest :)
Och varför ni tyckte det.

Ja men så klart jag gör det. Men jag undrar ju som sagt vad Ni tycker :D.

Har redan en bild och uppfattning på ett ungefär men vill veta lite mer om vad ni har upplevt och liknande. Då vi är så många olika personer här inne och med olika erfarenheter.

Ja nej ville mer ha en aussie till allt det andra men många kennlar hade "prova på vallning" på sina kennelträffar och det var därigenom som jag som sagt började tänka på vallningen. Hade annars bara tänkt ha aussien till det aktiviteter jag skrev tidigare.
Och du var inte tvungen att valla för att få köpa utan något jag tänkte var roligt att testa i så fall.

Men nej jag förstår också att vallning egentligen inte är något man bara provar när man känner för det.
Men fanns med på kennelträffar och känner som sagt folk som har får och vallar dom med sina aussie.

Ja jo det lutar ju mest åt tollaren. Men har ändå lite svårt för ifall dom är så knepiga mentalt. Har kollat och pratat med de fyra kennlarna som jag tycker verkar bäst.
Ska prata mer med dom under specialen.

Men har samtidigt träffat underbara aussies som jag lätt hade velat ta med hem. Både under träning och utanför.

Lite därför jag startade denna tråden då jag ville veta vilken av dessa ni tror kräver mest :)
Och varför ni tyckte det.
Det kommer ju vara jättesvårt att säga, men troligen ungefär lika krävande om vi jämför riktigt bra tollare och lika bra aussie? Ang arbetsbehov då.
Sen har de andra egenskaper som kommer påverka hur "krävande" du upplever den som.

Jag tycker fortfarande att du iaf ska släppa aussien eftersom du funderar så mkt på att hunden inte får vara för krävande. Tollaren kan jag inte lika mkt om.

Dom tollarna som jag träffat har ingen varit särksilt trevlig. Har bara träffat fyra stycken, tre stycken var otroligt loja och svårmotitverade och den fjärde var hypernervös och stressad för allt, såpass att den fått avbryta många kurser.

Så min erfarenhet av den rasen är inte så bra även om den inte är så stor. Aussie har däremot varit en trevlig ras av dom tre jag känner. Lite vilda och buffliga men snälla, inte så värst lekfulla utan har alltid fokuset på mattes boll eller pinnar.

Det kommer ju vara jättesvårt att säga, men troligen ungefär lika krävande om vi jämför riktigt bra tollare och lika bra aussie? Ang arbetsbehov då.
Sen har de andra egenskaper som kommer påverka hur "krävande" du upplever den som.

Jag tycker fortfarande att du iaf ska släppa aussien eftersom du funderar så mkt på att hunden inte får vara för krävande. Tollaren kan jag inte lika mkt om.

Förlåt om du fått uppfattningen att jag skulle välja den som är minst krävande. Inte så jag menade utan är mer nyfiken på vilken av dom ni tycker är det.
Får höra olika svar på båda raserna nämligen och ville därför höra med er.

Jag har som sagt redan provat ha en "aktiv sällskapshund" om man kan säga så och hon saknade fokuset och energin som jag vill ha.

Och jag kollar som sagt fortfarande på andra raser men dessa 2 ligger högst upp på listan just nu.

Jag har inte så bra koll på någon av raserna men när det kommer till att göra val så kanske det är så att du faktiskt skulle trivas oavsett vilken ras du väljer? I så fall skulle du kunna leta reda på några bra trevliga uppfödare från båda raserna och köpa en hund där det passar bäst tidsmässigt eller där du gillar föräldrarna/linjerna bäst.

Observera att jag inte tycker man kan göra så här om man inte har tillräcklig bra grundinformation och inte har träffat tillräckligt många individer av båda raserna för att bilda sig en god uppfattning samt genuint tror att man skulle trivas ihop med båda raserna lika bra.

Förlåt om du fått uppfattningen att jag skulle välja den som är minst krävande. Inte så jag menade utan är mer nyfiken på vilken av dom ni tycker är det.
Får höra olika svar på båda raserna nämligen och ville därför höra med er.

Jag har som sagt redan provat ha en "aktiv sällskapshund" om man kan säga så och hon saknade fokuset och energin som jag vill ha.

Och jag kollar som sagt fortfarande på andra raser men dessa 2 ligger högst upp på listan just nu.
Men jag fattar inte. Varför startar du en tråd där du undrar just om vilken som är mest krävande om det inte är något som spelar roll? Varför är det ens intressant för dig?
Du har ju även skrivit att du inte vill ha en hund som behöver "bo på klubben" osv.

Och bara för att en individ av "aktiv sällskapsras" inte vill träna så betyder väl inte det att alla är samma? Vad har du för ras idag?

Ärligt talat så är det svårt att svara i tråden på ett sätt dom nlir givande för du slingrar likdom omkring en del. Det är jättesvårt att förstå vad du är ute efter.

Hejsan alla kloka människor!

Jag blir inte riktigt klok på vilken av dessa raserna som kräver mest?

Jag vill ha en hund som jag ska träna lite allt möjligt med så som agility, sök, rally lydnad, nosework etc.

Men båda raserna är lämpliga till detta och har pratat med uppfödare, ägare och även träffat exemplar av båda raserna.

Jag gillar båda raserna och kan därför inte bestämma mig! O_o

Jag vet dom har olikheter men kan ta båda rasernas för och nackdelar.

Men vilken av raserna tycker ni är mest krävande? Eller vilken tror ni är lämpligast? Och varför?

På gott eller ont.

Tacksam för hjälp :)

Allt står här :). Men ja jag är som sagt nyfiken på vad ni tyckte och varför.

Sen är det ju upp till mig att välja men har som sagt också skrivit att jag kollar på fler raser och inget ska hända på ett tag.
Skrev också att jag inte kommer välja den som är minst krävande utan var nyfiken på vad ni tyckte och varför.
För att jag hört så många säga så olika saker om raserna och ville som sagt höra era åsikter. Ingen underliggande motiv. Utan var helt enkelt nyfiken :)

Har haft 2 bc blandraser, 1 golden och har en Jack Russell i dagsläget.

Hur slingrar jag omkring mig?

Kanske lättare om du själv tänker efter hur mycket DU vill träna hunden fysiskt och mentalt?
Vilka egenskaper som är viktiga att hunden besitter i vardagen?
Tänker du krävande som i att de behöver mycket aktivitet eller som att de kräver mycket styrning i vardagen?

Kanske lättare om du själv tänker efter hur mycket DU vill träna hunden fysiskt och mentalt?
Vilka egenskaper som är viktiga att hunden besitter i vardagen?
Tänker du krävande som i att de behöver mycket aktivitet eller som att de kräver mycket styrning i vardagen?

Jag vill träna min hund ca 2-4 gånger i veckan beroende på hur jag jobbar då jag har 2 skift. Älskar all mental träning och tycker det är väldigt roligt att se hur hunden listar ut saker själv. Gillar även att fysiskt motionera hunden så som cykla, vandra osv.

Kommer även vilja köra uppletande, sök och lydnad på de vanliga promenaderna då man kan göra det i mitten och sen gå vidare.

Jag vill ha en hund som är "med" på allt som vi hittar på och som ska ge 100 procent när vi tränar och ska ha en "will to please" och kunna göra det för att jag ber den och inte för att jag mutar den. Den ska kunna fokusera på sin uppgift utan att driva iväg och flamsa.

Jag tänker krävande som att man MÅSTE vara på brukshundsklubben och köra 2 h träningar 6 dagar i veckan för att vara nöjd hemma.

För vill ju ha en hund som ska ha kapaciteten till att göra allt det jag vill + lite till. Och även ska vilja vara mig till lags. Sen så klart är det ju också en individ fråga men tror det är större chans att få det hos en ras som ska vilja jobba. Än hos en ras som ska vara en "aktiv sällskapshund".

Har många såna runt omkring mig och dom saknar powern och viljan som jag vill ha.

Har som sagt försökt träffa så många olika exemplar av båda raserna, läst allt jag kan, pratat med folk som äger dom och pratat med olika uppfödare.

Så försöker lära mig så mycket som möjligt. Så är inget som bestäms på 2 veckor utan har kollat och "undersökt" en längre tid. Kollar tex MH, linjer och hur de olika nedärver till sina ungar.
Ja försöker hitta några linjer som jag gillar och sen försöka träffa dom och deras ägare.

Men gillar som sagt båda raserna och det finns nackdelar - fördelar med båda 2.

Så har med inga medel färdig undersökt och det är ju därför jag åker till Tollarspecialen nu den 4-5 augusti och ska till Höganäs den 20 augusti.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar