Tollare vs Aussie

Jag kan ha missat det i tråden om det redan nämnts, men passa på att åka till Håverud/Mellerud 1-3 september, då går aussie-SM i lydnad och bruks (spår och sök) av stapeln. Då kan du se många olika arbetande aussies från olika kennlar och olika linjer.

OT, men jag får total krupp på folk som, när någon visar intresse för aussien, säger "åk till den och den utställningen för att titta på rasen". Alltså sorry, men på utställningar så ser man till 99% inte en enda aussie som är avlad med rasens ursprungliga syfte och vidareutveckling som brukshund som tanke vid aveln. Det spelar för mig ingen som helst roll hur högt folk skriker att de utställningsavlade är PRECIS lika bra arbetshundar, har man inga objektiva och officiella bevis på det så bör man sluta påstå det.

Sen kan jag ju säga att ingen skulle bli mer lycklig än jag om de utställningsavlade helt plötsligt gick ut och började smäcka till mer arbetsmeriter av den högre graden (nej, jag tycker inte att "uppflyttad högre" är en arbetsmerit värdig namnet när det kommer till en bruksras), TÄNK vilket lyft för rasen att kunna expandera valen bland möjliga avelshundar, vilken mängd med nya blodslinjer man hade kunnat välja mellan!! Men tyvärr ser verkligheten inte ut så.....

Ja men nu när jag fått sovplats så vill jag gärna ditt! ;) Hade varit super roligt.
Nej utställning är inget jag är intresserad utav. Då jag vill ha en arbetande hund.

Och de flesta utställning aussie har oftast ingen direkt merit inom arbete.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar