Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan ha missat det i tråden om det redan nämnts, men passa på att åka till Håverud/Mellerud 1-3 september, då går aussie-SM i lydnad och bruks (spår och sök) av stapeln. Då kan du se många olika arbetande aussies från olika kennlar och olika linjer.
OT, men jag får total krupp på folk som, när någon visar intresse för aussien, säger "åk till den och den utställningen för att titta på rasen". Alltså sorry, men på utställningar så ser man till 99% inte en enda aussie som är avlad med rasens ursprungliga syfte och vidareutveckling som brukshund som tanke vid aveln. Det spelar för mig ingen som helst roll hur högt folk skriker att de utställningsavlade är PRECIS lika bra arbetshundar, har man inga objektiva och officiella bevis på det så bör man sluta påstå det.
Sen kan jag ju säga att ingen skulle bli mer lycklig än jag om de utställningsavlade helt plötsligt gick ut och började smäcka till mer arbetsmeriter av den högre graden (nej, jag tycker inte att "uppflyttad högre" är en arbetsmerit värdig namnet när det kommer till en bruksras), TÄNK vilket lyft för rasen att kunna expandera valen bland möjliga avelshundar, vilken mängd med nya blodslinjer man hade kunnat välja mellan!! Men tyvärr ser verkligheten inte ut så.....