Tollare vs Aussie

Jag vill träna min hund ca 2-4 gånger i veckan beroende på hur jag jobbar då jag har 2 skift. Älskar all mental träning och tycker det är väldigt roligt att se hur hunden listar ut saker själv. Gillar även att fysiskt motionera hunden så som cykla, vandra osv.

Kommer även vilja köra uppletande, sök och lydnad på de vanliga promenaderna då man kan göra det i mitten och sen gå vidare.

Jag vill ha en hund som är "med" på allt som vi hittar på och som ska ge 100 procent när vi tränar och ska ha en "will to please" och kunna göra det för att jag ber den och inte för att jag mutar den. Den ska kunna fokusera på sin uppgift utan att driva iväg och flamsa.

Jag tänker krävande som att man MÅSTE vara på brukshundsklubben och köra 2 h träningar 6 dagar i veckan för att vara nöjd hemma.

För vill ju ha en hund som ska ha kapaciteten till att göra allt det jag vill + lite till. Och även ska vilja vara mig till lags. Sen så klart är det ju också en individ fråga men tror det är större chans att få det hos en ras som ska vilja jobba. Än hos en ras som ska vara en "aktiv sällskapshund".

Har många såna runt omkring mig och dom saknar powern och viljan som jag vill ha.

Har som sagt försökt träffa så många olika exemplar av båda raserna, läst allt jag kan, pratat med folk som äger dom och pratat med olika uppfödare.

Så försöker lära mig så mycket som möjligt. Så är inget som bestäms på 2 veckor utan har kollat och "undersökt" en längre tid. Kollar tex MH, linjer och hur de olika nedärver till sina ungar.
Ja försöker hitta några linjer som jag gillar och sen försöka träffa dom och deras ägare.

Men gillar som sagt båda raserna och det finns nackdelar - fördelar med båda 2.

Så har med inga medel färdig undersökt och det är ju därför jag åker till Tollarspecialen nu den 4-5 augusti och ska till Höganäs den 20 augusti.
Det finns ingen välbalanserad hund som MÅSTE träna två timmar varje dag för att vara nöjd hemma. Alla klarar vila om de inte har någon slags stressproblematik.
Men det är ju ändå ett ganska långt steg till 2-4 ggr i veckan.

Men lite mer konkret..
- Hur vill du att de regelrätta träningspassen ska se ut? Alltså de som kommer ske 2-4 ggr i veckan? Vilka grenar? Ensam eller i grupp? På brukshundsklubb, i skogen eller hemma? Hur långa pass? Kommer det vara målinriktad träning eller mer aktivering?

- Hur ofta vill du köra bruks? Dvs tex spår och sök?
Och vad menar du med sök iom att du skriver att det kan tränad på promenaderna? Kommer det ske någon målinriktad träning inom detta eller mest för aktivering?

många uppfattar aussien som clownig eller flamsig. Inte på samma nivå som typ boxer men de har sällan tex lika mkt allvar i träningen som en BC.

Alltså ingen av raserna kräver ju att man tränar dom aktivt på klubben i 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Säger någon det så överdriver dom. Eller så har de hundar med taskiga nerver som slappnar av först när man kört slut på dom varje dag.

Sen kan man ju vara lite tidseffektiv. Lägga ett spår som är typ 1000 m och under tiden det lägger till sig så kan man ju gå en promenad/fysträna hunden.

Sen klarar dom även av vilodagar. Sålänge de får bli ordentligt fysiskt och mentalt trötta några dagar i veckan gör det inget om man slarvar resten. Jag tycker nästan att det är viktigare än att man måste träna varje dag.

Har själv bruksschäfer på snart 9 månader och idag har vi varit extremt aktiva och varit ute sammanlagt 30 min :D hon fick leta lite boll i gräset i några minuter men det var verkligen inget krävande. Sen har hon sovit och ligger nu och myser i soffan.

Absolut att de behöver jobba ur sig och självklart behöver de oftast mer styrning i vardagen än en random sällskapshund liksom. MEN en del överdriver verkligen och pratar om dom som om det är monster som ballar ur om de inte jobbas helt dödströtta varje dag. En mentalt bra/nervfast hund är inte sådan. Enligt mig då.

De har ju betydligt högre kapacitet än vad de har behov. Även om de KAN jobba en hel dag så måste de ju inte det för att må bra :D

Alltså ingen av raserna kräver ju att man tränar dom aktivt på klubben i 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Säger någon det så överdriver dom. Eller så har de hundar med taskiga nerver som slappnar av först när man kört slut på dom varje dag.

Sen kan man ju vara lite tidseffektiv. Lägga ett spår som är typ 1000 m och under tiden det lägger till sig så kan man ju gå en promenad/fysträna hunden.

Sen klarar dom även av vilodagar. Sålänge de får bli ordentligt fysiskt och mentalt trötta några dagar i veckan gör det inget om man slarvar resten. Jag tycker nästan att det är viktigare än att man måste träna varje dag.

Har själv bruksschäfer på snart 9 månader och idag har vi varit extremt aktiva och varit ute sammanlagt 30 min :D hon fick leta lite boll i gräset i några minuter men det var verkligen inget krävande. Sen har hon sovit och ligger nu och myser i soffan.

Absolut att de behöver jobba ur sig och självklart behöver de oftast mer styrning i vardagen än en random sällskapshund liksom. MEN en del överdriver verkligen och pratar om dom som om det är monster som ballar ur om de inte jobbas helt dödströtta varje dag. En mentalt bra/nervfast hund är inte sådan. Enligt mig då.

De har ju betydligt högre kapacitet än vad de har behov. Även om de KAN jobba en hel dag så måste de ju inte det för att må bra :D
Håller med dig till 100%

Även vi har varit ute ca 30 min på hela dagen, Ammo är förvisso lite bekymrad atm men det är för att jag packar en väska (för vi ska träna HELA helgen istället ;) )

Det finns ingen välbalanserad hund som MÅSTE träna två timmar varje dag för att vara nöjd hemma. Alla klarar vila om de inte har någon slags stressproblematik.
Men det är ju ändå ett ganska långt steg till 2-4 ggr i veckan.

Men lite mer konkret..
- Hur vill du att de regelrätta träningspassen ska se ut? Alltså de som kommer ske 2-4 ggr i veckan? Vilka grenar? Ensam eller i grupp? På brukshundsklubb, i skogen eller hemma? Hur långa pass? Kommer det vara målinriktad träning eller mer aktivering?

- Hur ofta vill du köra bruks? Dvs tex spår och sök?
Och vad menar du med sök iom att du skriver att det kan tränad på promenaderna? Kommer det ske någon målinriktad träning inom detta eller mest för aktivering?

många uppfattar aussien som clownig eller flamsig. Inte på samma nivå som typ boxer men de har sällan tex lika mkt allvar i träningen som en BC.

Ja men det är de svaren jag fått av olika aussie ägare. Visa tränar flera timmar om dagarna och andra 1-2 gånger i veckan.

Ja tyvärr så har jag för tillfället ett jobb där vi har 2 skift så har mer tid den ena veckan och mindre tid den andra. Men då menade jag mer 2-4 längre pass med små pass emellan.

Vilka grenar har jag skrivit innan. Men kommer försöka hitta någon grupp som man kan träna tillsammans när jag tex ska köra sök och spår.
Men tex uppletande, lydnad och rally lydnad kan man köra när du är ute själv.
Ja här finns skog, sjöar, åkrar, fält :). Så kommer bli lite blandat beroende på hur vi känns och dagsformen.
Hur träningen kommer se ut får jag ju se beroende på vad vi kommer fastna för. Men vill som sagt ha en mer allround träning. Men hittar vi något som vi båda brinner för så kör vi så klart. Men tycker att omväxling är bra.
Så får se hur våra mål ser ut när vi väl har träffats och börjat sammansvetsa oss.

Har träffat aussie i deras hemmiljö och på träning så vet lite hur dom är. Tycker det är sjukt roligt att se hur dom jobbar under träning och sen hur underbara dom är hemma :D.

Senast ändrad:

Ja men ungefär så jag har tänkt! Men fått höra det ena och andra som gör mig förvirrad då tex att dom måste träna 2 h/ 6 dagar i veckan och att du ska tillbringa varje ledig stund på brukshundsklubben.

Just nu så brukar jag köra lite lydnad och leta efter små godis i gräs i ca 30 min / 4 dagar i veckan till min Jack Russell. Dock gör vi det i en park i närheten.
Men det är det enda du kan få henne att göra utan att se ut som hon ska dö.

Håller med dig till 100%

Även vi har varit ute ca 30 min på hela dagen, Ammo är förvisso lite bekymrad atm men det är för att jag packar en väska (för vi ska träna HELA helgen istället ;) )

Jag tror ju ni menar då också, men bara för att vara tydlig :)
Att de är nöjda med väldigt lite beror väl på att de andra dagar får betydligt mer?

Jag har iaf upplevt de flesta arbetande hundar så. De vilar gärna eftersom de vet att det kommer komma dagar med betydligt mer utmaning.

Att de är nöjda med väldigt lite beror väl på att de andra dagar får betydligt mer?

Jag har iaf upplevt de flesta arbetande hundar så. De vilar gärna eftersom de vet att det kommer komma dagar med betydligt mer utmaning.
Ja precis. En hund med bra nerver klarar av att några dagar utan någon aktivering, så länge de får blåsa ur sig ordentligt några gånger i veckan sas. :)

Ja men det är de svaren jag fått av olika aussie ägare. Visa tränar flera timmar om dagarna och andra 1-2 gånger i veckan.

Ja tyvärr så har jag för tillfället ett jobb där vi har 2 skift så har mer tid den ena veckan och mindre tid den andra. Men då menade jag mer 2-4 längre pass med små pass emellan.

Vilka grenar har jag skrivit innan. Men kommer försöka hitta någon grupp som man kan träna tillsammans när jag tex ska köra sök och spår.
Men tex uppletande, lydnad och rally lydnad kan man köra när du är ute själv.
Ja här finns skog, sjöar, åkrar, fält :). Så kommer lite blandat beroende på hur vi känns och dagsformen.
Hur träningen kommer se ut får jag ju se beroende på vad vi kommer fastna för. Men vill som sagt ha en mer allround träning. Men hittar vi något som vi båda brinner för så kör vi så klart. Men tycker att omväxling är bra.
Så får se hur våra mål ser ut när vi väl har träffats och börjat sammansvetsa oss.

Har träffat aussie i deras hemmiljö och på träning så vet lite hur dom är. Tycker det är sjukt roligt att se hur dom jobbar under träning och sen hur underbara dom är hemma :D.
Ja det finns ju inget facit som alla följer. Folk gör olika.
Men tränar man bara två ggr i veckan behöver det förmodligen vara utmanande träning, dvs bruksträning för brukshund tex. Du kan inte köra agility eller rallylydnad två ggr per vecka regelbundet, det blir för lite.

Jag tycker det är bra med 2-3 bruksträningar i veckan (tex en dag sökträning och 1-2 spår i veckan) och så utöver det blandad träning efter tycke och smak.

Nej har tänkt lite såhär att den veckan det blir 2 gånger så kommer vi köra lite längre och svårare än den veckan där vi kör 4 stycken.
Just för att det bara blir 2 gånger och hunden måste ju känna sig nöjd oavsett hur jag jobbar :).

Ja att folk gör olika är bra tycker jag och nyttigt att lyssna på. Då man hela tiden lär dig nya saker. Både bra och mindre bra :angel:
Men ville veta lite vad majoriteten som tex hade aussie tränade, hur ofta och hur långa pass.

@border_kelpie
Bra att veta är att tex sök och spår ger nöjd och trött hund på kort träningstid. Dock kräver det mer tid av dig än den effektiva träningstiden eftersom du ska lägga spåret innan (och sen vänta ut liggetiden) eller i söket så hjälper du till att träna de andra hundarna också.

Precis! Tror jag skrev det men kanske var lite luddigt :)

Jag upplever det viktigare att hundarna får bli ordentligt trötta 2-4 dagar i veckan (typ) och sen leva ganska vanliga liv med endast långpromenader och kanske lite lättare träning. Beror ju på hur veckan sett ut.

Sen beror det ju på VAD man gör också. Har man en period med lite tid/ork kan man ju köra uppletande i jobbig terräng. 10-20 min aktiv träning är ganska tröttande. Asfaltsspår är ju också något som är extra svårt. Man kan liksom klura till det en del utan att det tar så mycket tid. Fysträning med cykel/drag på det och jag skulle säga att hundarna är nöjda och glada :)

@border_kelpie
Bra att veta är att tex sök och spår ger nöjd och trött hund på kort träningstid. Dock kräver det mer tid av dig än den effektiva träningstiden eftersom du ska lägga spåret innan (och sen vänta ut liggetiden) eller i söket så hjälper du till att träna de andra hundarna också.

Ja jag har börjat förstå det nu när jag fick följa med och hjälpa till på ett sök med en aussie. Men va var riktigt roligt att se hunden arbeta och så snabbt den sökte av och hittade :)

Ja men precis och det blir kanske att man lägger ett spår och sen går en promenad och sen på vägen hem tar spåret. Vet dock inte hur länge spår måste ligga? Kanske är olika beroende på svårighetsgrad och längd.
Så sjukt spännande! :d

Ja jag har börjat förstå det nu när jag fick följa med och hjälpa till på ett sök med en aussie. Men va var riktigt roligt att se hunden arbeta och så snabbt den sökte av och hittade :)

Ja men precis och det blir kanske att man lägger ett spår och sen går en promenad och sen på vägen hem tar spåret. Vet dock inte hur länge spår måste ligga? Kanske är olika beroende på svårighetsgrad och längd.

Spår brukar man låta ligga ca 1 h. Sen kan man ju alltid göra det svårare och låta det ligga längre om man har tid. Men ja. Runt en timme är nog ganska normalt :)

Jag tycker du verkar erbjuda ett helt normalt liv för en brukshund. Jag tycker det är viktigt att de har dagar där de bara får vara hund. Snosa runt, busa och bara vara. Lika viktigt som det är med dom där dagarna där de får jobba röva av sig:D

När jag tränade spår med Boss var liggtiden ofta långt över ett dygn. Att lägga spåret tog ofta tre gånger så lång tid som att gå det...

När jag tränade spår med Boss var liggtiden ofta långt över ett dygn. Att lägga spåret tog ofta tre gånger så lång tid som att gå det...

Varför? :D

Alltså ett vanligt skogs-/ängs-/asfaltsspår tar ju inte tre gånger så lång tid att lägga och visst kan man låta det ligga länge. Men då sparar man ju bara tid ändå? :p

Varför? :D

Alltså ett vanligt skogs-/ängs-/asfaltsspår tar ju inte tre gånger så lång tid att lägga och visst kan man låta det ligga länge. Men då sparar man ju bara tid ändå? :p
Jag hade ambitionen att göra SWDIs spårutmaning, så lade kilometer efter kilometer... Dessutom var jag ute och rekade viltväxlar, hade kompisar som gick i och sedan ur mitt spår osv osv.

Jag hade ambitionen att göra SWDIs spårutmaning, så lade kilometer efter kilometer... Dessutom var jag ute och rekade viltväxlar, hade kompisar som gick i och sedan ur mitt spår osv osv.

Då förstår jag!

Och absolut kan man göra det mer komplicerat! IPO spår tex tar ju extra tid.
Men vill man bara få en nöjd och trött hund och går vanligt bruksspår behöver det inte ta superlång tid tänker jag :)

Så har med inga medel färdig undersökt och det är ju därför jag åker till Tollarspecialen nu den 4-5 augusti och ska till Höganäs den 20 augusti.

Jag kan ha missat det i tråden om det redan nämnts, men passa på att åka till Håverud/Mellerud 1-3 september, då går aussie-SM i lydnad och bruks (spår och sök) av stapeln. Då kan du se många olika arbetande aussies från olika kennlar och olika linjer.

OT, men jag får total krupp på folk som, när någon visar intresse för aussien, säger "åk till den och den utställningen för att titta på rasen". Alltså sorry, men på utställningar så ser man till 99% inte en enda aussie som är avlad med rasens ursprungliga syfte och vidareutveckling som brukshund som tanke vid aveln. Det spelar för mig ingen som helst roll hur högt folk skriker att de utställningsavlade är PRECIS lika bra arbetshundar, har man inga objektiva och officiella bevis på det så bör man sluta påstå det.

Sen kan jag ju säga att ingen skulle bli mer lycklig än jag om de utställningsavlade helt plötsligt gick ut och började smäcka till mer arbetsmeriter av den högre graden (nej, jag tycker inte att "uppflyttad högre" är en arbetsmerit värdig namnet när det kommer till en bruksras), TÄNK vilket lyft för rasen att kunna expandera valen bland möjliga avelshundar, vilken mängd med nya blodslinjer man hade kunnat välja mellan!! Men tyvärr ser verkligheten inte ut så.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar