F
Fruentimber
Knepigare, ja.
Det jag upplevt av Tollare är att de som anses "skarpa" är de som utan riktig anledning ger andra hundar på däng, eller överdriver väldigt i sina tillsägningar. Vet en gång när en 1-årig labradortik råkade gå för nära något en äldre tollartik ansåg hennes. (Ingen vakt i rasen var det ja..) Direkt in i full attack så ägaren fick slita bort hunden. Det skulle jag snarare kalla "knepig mentalitet" än "skärpa".
Tinja är en skarp hund, men hon skulle aldrig plocka fram det i onödan. Den balansen är, för mig, en stor del av skärpan.
Hos tollarna upplever jag att den balansen inte finns. Jag älskar tollarna, funderade faktiskt på rasen när jag skulle skaffa Tinja eftersom jag hängt så mycket med jaktavlade Tollare och älskar hur de arbetar. Valde bort rasen just på grund av hur knepiga de kan vara.
Fast det är inte vad jag menar med "skärpa", givetvis. En hund som flyger på en annan med full kraft efter liten eller ingen provokation, då talar man nog snarare om knepig mentalitet som du beskriver. Tränar med tollare regelbundet och jag upplever helt enkelt att de aussies jag tränat med varit lite mjukare men också något mer förarveka än tollarna. Problemet är ju att tollare som ras är svajig mentalitetmässigt, så det går ju bara att svara utifrån de individer man själv mött. Man märker fort att erfarenheterna kan skilja sig rätt rejält när man talar om tollare.