Tollare vs Aussie

Knepigare, ja.
Det jag upplevt av Tollare är att de som anses "skarpa" är de som utan riktig anledning ger andra hundar på däng, eller överdriver väldigt i sina tillsägningar. Vet en gång när en 1-årig labradortik råkade gå för nära något en äldre tollartik ansåg hennes. (Ingen vakt i rasen var det ja..) Direkt in i full attack så ägaren fick slita bort hunden. Det skulle jag snarare kalla "knepig mentalitet" än "skärpa".
Tinja är en skarp hund, men hon skulle aldrig plocka fram det i onödan. Den balansen är, för mig, en stor del av skärpan.

Hos tollarna upplever jag att den balansen inte finns. Jag älskar tollarna, funderade faktiskt på rasen när jag skulle skaffa Tinja eftersom jag hängt så mycket med jaktavlade Tollare och älskar hur de arbetar. Valde bort rasen just på grund av hur knepiga de kan vara.

Fast det är inte vad jag menar med "skärpa", givetvis. En hund som flyger på en annan med full kraft efter liten eller ingen provokation, då talar man nog snarare om knepig mentalitet som du beskriver. Tränar med tollare regelbundet och jag upplever helt enkelt att de aussies jag tränat med varit lite mjukare men också något mer förarveka än tollarna. Problemet är ju att tollare som ras är svajig mentalitetmässigt, så det går ju bara att svara utifrån de individer man själv mött. Man märker fort att erfarenheterna kan skilja sig rätt rejält när man talar om tollare.

Precis, enligt dig var det felaktigt. Det betyder ju inte att min upplevelse av rasen är felaktig. ;)
Vi tolkar den rasen olika bara, utifrån våra olika erfarenheter av hundar. Du kanske ser nyanser som inte jag ser, och tvärtom.
Eftersom jag verkar ha betydligt bredare koll på aussien än du har (alltså du har personlig erfarenhet av ett antal hundar, jag har någorlunda koll på läget generellt i rasen) så kan man nog prata om felaktig eller iallafall skev.
Du har såklart rätt om de individer du träffat, men rent objektivt så stämmer det nog ganska dåligt med rasen som helhet och det är ju det som är intressant i en tråd som denna.

Jag förstår inte varför det skulle vara konstigt? Eller varför du fortsätter envisas även när du får information av någon som är betydligt mer i insatt i rasen än du är :)

Fast det är inte vad jag menar med "skärpa", givetvis. En hund som flyger på en annan med full kraft efter liten eller ingen provokation, då talar man nog snarare om knepig mentalitet som du beskriver. Tränar med tollare regelbundet och jag upplever helt enkelt att de aussies jag tränat med varit lite mjukare men också något mer förarveka än tollarna. Problemet är ju att tollare som ras är svajig mentalitetmässigt, så det går ju bara att svara utifrån de individer man själv mött. Man märker fort att erfarenheterna kan skilja sig rätt rejält när man talar om tollare.
Jag har iallafall aldrig träffat en Tollare som anses "skarp" som inte jag anser ha knepig mentalitet.

Nu låter det som att jag bara träffat monster till Tollare, men så är det inte alls :P Dessa "skarpa" Tollare har varit avarter. Majoriteten av Tollare jag träffat har inte varit skarpa alls. Väldigt förarveka och följsamma, lever för att höra nästa kommando ect. Men då är det som sagt jaktavlade Tollare, de kanske skiljer sig en del från "vanliga" Tollare.

Dock har istället dessa väldigt följsamma Tollare varit rätt hetsiga och haft svårt att gå ner i varv.. Tollarna står definitivt för det mesta ljudet på jaktapporteringsträningen :P Mycket pip i pausen.

Hur kommer det sig att du fokuserar på "minst krävande"?
Jag tänker att du kanske ska satsa på annan ras om du är orolig för att hunden ska kräva för mkt..

Aussien är och ska vara en ren brukshund. Den passar om man vill träna mycket, även om de självklart kan funka jättebra med moderat träningsnivå.

Det finns ju jättemånga raser som passar till det du vill göra. Aktiv sällskapshund kanske är bättre så du slipper vara orolig för att det ska bli för mkt hund?

För att folk pratar om att dom behlver träna sina hundar 2 h per dag / 6 dagar i veckan.
Och jag har haft aktiva sällskapshundar men vill ha mer tryck och fokus!
Men vill samtidigt inte behöva bo på brukshundsklubben .

Och vill därför veta lite vilken av raserna som är mer "extrem" eller vad man kan säga?

De tollare jag träffat har antingen varit ganska stressade och nervösa eller sega och nästan "ingen hemma". Är dock bara en handfull individer.

Vad gäller aussies så är det som många sagt väldigt spretigt, har träffat några balanserade och trevliga men de har också haft väldigt ambitiösa och duktiga förare. Annars tycker jag oftast att de känns som ganska brötiga, tjockpannade och skarpa. Inte speciellt förlåtande hundar, minst sagt.

Jag har iallafall aldrig träffat en Tollare som anses "skarp" som inte jag anser ha knepig mentalitet.

Nu låter det som att jag bara träffat monster till Tollare, men så är det inte alls :P Dessa "skarpa" Tollare har varit avarter. Majoriteten av Tollare jag träffat har inte varit skarpa alls. Väldigt förarveka och följsamma, lever för att höra nästa kommando ect. Men då är det som sagt jaktavlade Tollare, de kanske skiljer sig en del från "vanliga" Tollare.

Dock har istället dessa väldigt följsamma Tollare varit rätt hetsiga och haft svårt att gå ner i varv.. Tollarna står definitivt för det mesta ljudet på jaktapporteringsträningen :P Mycket pip i pausen.

Här tycker jag att du slår huvudet på spiken, eller vad man säger :D

Jag blir förvånad när jag ser att nästan alla säger att de bara träffat stressade tollare. Själv har jag träffat flera av båda varianterna, men kanske är det för att jag mest träffat de jaktavlade. Ljuden är för mig det jag uppfattar som tollarens största svaghet, det är mycket pip och ljud hos vissa framförallt när andra hundar är i arbete. Hos vissa tollare är det inga ljud alls.

Jag tycker det är stor skillnad på hur stress ter sig på en tollare jämförelsevis med en aktiv sällskapshund i stress. Tollaren är något mer intensiv, i allt, hela tiden. En tollare som inte är stressad i arbete kanske kan se stressad ut för en som bara haft aktiv sällskapshund. Det är en fundering jag har, inte fakta:confused:

Här tycker jag att du slår huvudet på spiken, eller vad man säger :D

Jag blir förvånad när jag ser att nästan alla säger att de bara träffat stressade tollare. Själv har jag träffat flera av båda varianterna, men kanske är det för att jag mest träffat de jaktavlade. Ljuden är för mig det jag uppfattar som tollarens största svaghet, det är mycket pip och ljud hos vissa framförallt när andra hundar är i arbete. Hos vissa tollare är det inga ljud alls.

Jag tycker det är stor skillnad på hur stress ter sig på en tollare jämförelsevis med en aktiv sällskapshund i stress. Tollaren är något mer intensiv, i allt, hela tiden. En tollare som inte är stressad i arbete kanske kan se stressad ut för en som bara haft aktiv sällskapshund. Det är en fundering jag har, inte fakta:confused:
Som sagt så älskar jag en bra Tollare, precis som jag älskar en bra jaktgolden eller en bra jaktlabbe. Himla roliga, käcka hundar som verkligen lever för att apportera. Dock kan vissa de jaktavlade retrieverna vara lite... Väl förarveka. Speciellt de senaste åren har jag sett mycket fler hundar som knappt vågar gå ut och hämta en dummy eller komma in med en om de inte är 100% säkra på att det är vad husse/matte vill. Lite väl klistrade vid sidan, inte lika självständiga. Så det finns en stor skillnad även jaktlinjer emellan.

De som först och främst avlar för jakt tenderar att ha mer självständiga, fokuserade hundar som skulle kunna bryta ett ben och ändå hämta gräsanden. De som avlar för sport och jakt, de verkar få fram vekare hundar som helst inte andas om inte husse/matte säger att de får. Jättebra sporthundar, men utklassas av de "renare" jaktlinjerna på WT.

Det är iallafall min upplevelse från alla jaktträningar jag varit på. Gäller Tollare men även Golden och Labbe. Inte flat lika mycket. De jaktavlade flattarna är bara snäppet mindre flamsiga :P

Men som sagt. Bara min upplevelse. :D

För att folk pratar om att dom behlver träna sina hundar 2 h per dag / 6 dagar i veckan.
Och jag har haft aktiva sällskapshundar men vill ha mer tryck och fokus!
Men vill samtidigt inte behöva bo på brukshundsklubben .

Och vill därför veta lite vilken av raserna som är mer "extrem" eller vad man kan säga?
Alla hundar klarar vilodagar eller viloperioder sålänge de är välaktiverade i grunden och balanserade mentalt. Men däremot så är ju en brukshund gjord för arbete och behöver ordentligt arbete för att må som bäst.
Att snitta på 1,5-2h per dag är nog en rimlig målsättning om man vill ha aussie. Dvs vissa dagar mer och andra mindre.
Men framförallt är det viktigt vad och hur hunden får träna.

Jag tycker inte man ska köpa aussie för att "träna lite av varje", inte heller om man främst ska köra rally, freestyle, agility eller nosework. Man kan självklart göra sånt OCKSÅ men med en aussie bör ens främsta intresse ligga i brukssporterna.

Jag har tränat allt möjligt med mina aussies och det är jättestor skillnad på hur "nöjda" de är efter ett träningspass i tex agility eller om vi spårat eller kört sök.

Sen finns det lika olika "typer" av aussies, men den typen jag tycker är mest rastypisk är bäst lämpade för brukset. Dessa uppfödare prioriterar också köpare som satsar på bruks och en del säljer inte alls om man främst vill köra typ agility och rally.

Vad gäller aussies så är det som många sagt väldigt spretigt, har träffat några balanserade och trevliga men de har också haft väldigt ambitiösa och duktiga förare. Annars tycker jag oftast att de känns som ganska brötiga, tjockpannade och skarpa. Inte speciellt förlåtande hundar, minst sagt.

Ja som sagt, mer lika schäfer än BC i många fall :D

Jag har bara träffat Tollare som varit motsatten till skarpa. Merparten har haft taskiga nerver, nära till stress och varit reaktiva. De har inte varit speciellt belastningsbara och jag har sett flera snabbt gå ner sig om de inte förstått föraren. Vet inte vad i rasen man kan anses som skarpt, är det utfallen om nerver brister?

Jag har haft 4-5 st omkring mig bland vänner och i klubben, tränade ett tag med en kennel (numera nedlagd), bott granne med en (som gick till flera attacker mot min och andra grannars hundar) samt sett ett otal på olika träningsläger för rasen el retriver på mitt jobb. De sistnämda har sett ok ut i träning men då pratar vi mycket goda förare som brinner för hundträning.

Jag skulle avråda att skaffa Tollare om man verkligen inte vill jobba mycket.
Aussies har jag noll koll på. Men det är en brukshund och som brukshundsägare anser jag att de ska också ägas av någon som vill ge hunden regelbunden stimulans både mentalt (i form av träning) och fysiskt.

Senast ändrad av en moderator:
Som sagt så älskar jag en bra Tollare, precis som jag älskar en bra jaktgolden eller en bra jaktlabbe. Himla roliga, käcka hundar som verkligen lever för att apportera. Dock kan vissa de jaktavlade retrieverna vara lite... Väl förarveka. Speciellt de senaste åren har jag sett mycket fler hundar som knappt vågar gå ut och hämta en dummy eller komma in med en om de inte är 100% säkra på att det är vad husse/matte vill. Lite väl klistrade vid sidan, inte lika självständiga. Så det finns en stor skillnad även jaktlinjer emellan.

De som först och främst avlar för jakt tenderar att ha mer självständiga, fokuserade hundar som skulle kunna bryta ett ben och ändå hämta gräsanden. De som avlar för sport och jakt, de verkar få fram vekare hundar som helst inte andas om inte husse/matte säger att de får. Jättebra sporthundar, men utklassas av de "renare" jaktlinjerna på WT.

Det är iallafall min upplevelse från alla jaktträningar jag varit på. Gäller Tollare men även Golden och Labbe. Inte flat lika mycket. De jaktavlade flattarna är bara snäppet mindre flamsiga :P

Men som sagt. Bara min upplevelse. :D

Blir nyfiken på det du säger. Har du någon koll på uppfödare inom rasen och om du vet vilka linjer/uppfödare som har de mer förarveka vs självständiga så får du gärna slänga iväg ett pm till mig. :D
Då kan jag ha något att jämföra med vad jag sett och kanske förstår om mina tankar är befogade eller inte.

Blir nyfiken på det du säger. Har du någon koll på uppfödare inom rasen och om du vet vilka linjer/uppfödare som har de mer förarveka vs självständiga så får du gärna slänga iväg ett pm till mig. :D
Då kan jag ha något att jämföra med vad jag sett och kanske förstår om mina tankar är befogade eller inte.
Jag har tyvärr inte ALLS koll på uppfödare och sånt. Det jag skriver är bara det jag sett och hört folk snacka om, och BOY kan jaktfolk snacka :P

Men det är mest "ja hon kommer från x, hennes pappa har dessa meriter, mamman har dessa, alla kusiner och syskon har gjort ditten och datten" och så spinner det iväg till hur hundarna är i vardagen, hundmöten, hos veterinären, och så får jag ju då se hur hunden är i arbete och under paus. Många har även hundar som är släkt eller åtminstone från samma uppfödare, så då får jag en rätt bra uppfattning om de hundarna, och vad de främst meriteras i.

Dock kan jag aldrig komma ihåg vad kennlarna heter :P Kan fråga runt på nästa träning! Lär bli en del i höst. Tinja är ju honorary retriever :angel:

Eller hur. Tror de går på utseendet när de säger sånt...
Ja det är nog enda gången jag nämner BC och aussie tillsammans. När jag ska förklara för folk som inte kan något alls om hundar så kan man säga "de ser typ ut som border collies" ;)
Många oinsatta vet inte vad aussie är för något..

Jag har tyvärr inte ALLS koll på uppfödare och sånt. Det jag skriver är bara det jag sett och hört folk snacka om, och BOY kan jaktfolk snacka :P

Men det är mest "ja hon kommer från x, hennes pappa har dessa meriter, mamman har dessa, alla kusiner och syskon har gjort ditten och datten" och så spinner det iväg till hur hundarna är i vardagen, hundmöten, hos veterinären, och så får jag ju då se hur hunden är i arbete och under paus. Många har även hundar som är släkt eller åtminstone från samma uppfödare, så då får jag en rätt bra uppfattning om de hundarna, och vad de främst meriteras i.

Dock kan jag aldrig komma ihåg vad kennlarna heter :P Kan fråga runt på nästa träning! Lär bli en del i höst. Tinja är ju honorary retriever :angel:

Oj, vad jag känner igen mig i det här med jaktfolkets babbel. :rofl:

Jaa, fråga gärna och återkom! ;)

Oj, vad jag känner igen mig i det här med jaktfolkets babbel. :rofl:

Jaa, fråga gärna och återkom! ;)
Det är sällan jag är tystast i en grupp, men på jaktträning är det mer regel än undantag :rofl:

Men ska absolut fråga! Och skulle tipsa dig om att gå på apporteringsträningar i allmänhet även för de andra retrieverna. Finns en del som haft olika retrievers, de har också massa information. :D

Det är sällan jag är tystast i en grupp, men på jaktträning är det mer regel än undantag :rofl:

Men ska absolut fråga! Och skulle tipsa dig om att gå på apporteringsträningar i allmänhet även för de andra retrieverna. Finns en del som haft olika retrievers, de har också massa information. :D

Ja jag ska försöka leta reda på några apporteringsträningar "över rasgränserna". Nu ska jag sluta kapa @border_kelpie tråd men jag tror hon förlåter mig eftersom vi är "bekanta" valpköpare som delar våra upplevelser med varandra. :D

Tinja är en skarp hund, men hon skulle aldrig plocka fram det i onödan. Den balansen är, för mig, en stor del av skärpan.
Vad menar du med det här? Hon har lätt för att bli arg? Men vad är aldrig i onödan?
Eventuellt resursförsvar/hundilska behöver ju inte ha något med skärpa att göra tänker jag (ang tollarna)?
Ammos pappa har tex. obetydlig skärpa enligt L-test men har rätt mkt resursförsvar mot andra hundar (och ogillar andra hanar).

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar