Tollare vs Aussie

Blir också undrande till vad en "skarp" hund anses vara?
Jag gissar att den tolkningen är mycket olika.

När vi pratar om skarpa hundar i mina kretsar så menar vi hundar som inte tar skit, de är ofta dominanta mot andra hundar, kan sura till på sin förare och är långsinta när de anser sig blir förorättade. De tenderar att ta saker i egna händer och lösa problem självständigt. Självförtroendet är ofta mycket stort och de ifrågasätter gärna om du som förare är nödvändig öht.
De har ofta en stor försvarslust som tyvärr självbelönar deras ego när de tycker att de löst ett problem på ett för dom bra sätt (människor håller inte alltid med) ihop med ett allvarspaket.
En hund med dessa egenskaper som är stabil och orädd blir grymt bra i rätt händer. Men en som dras med rädslor är en mardröm!

Nej alltså missförstå inte mig nu :).

Jag vill ha en hund som kräver aktivering och har därför pratat med både uppfödare, folk som äger hundarna och träffat olika typer av dom.
Och att man måste körs bruks på en aussie har jag bara hört från en kennel.
Slla säger dock att man måstr aktivera dom men något meningsfullt.
Sen finns det de kennlar som vill man ska valla med sina aussies.

Och jag har skrivit att jag vill göra allt möjligt och där inkluderas spår, sök, vallning.

Jag har själv utifrån vad jag läst och sett fått intrycket till att en aussie kanske har lite lättare att ha en av/på knapp om vi säger så.

Men gillar tollarens också? :angel::nailbiting:

Ska åka och titta på tollarspecialen och träffa lite uppfödare och deras hundar.

Vad menar du med det här? Hon har lätt för att bli arg? Men vad är aldrig i onödan?
Eventuellt resursförsvar/hundilska behöver ju inte ha något med skärpa att göra tänker jag (ang tollarna)?
Ammos pappa har tex. obetydlig skärpa enligt L-test men har rätt mkt resursförsvar mot andra hundar (och ogillar andra hanar).
Men det är ju precis vad jag sa, att resursförsvar/hundilska inte är "skärpa" i mina ögon, utan en knepig mentalitet som kan bli väldigt jobbig i fel händer.

Tinja har verkligen inte lätt för att bli arg. :D Hon är en språksäker, tydlig hund som inte tar onödig skit och kan säga ifrån rejält, men som ändå är tålmodig och inte blir skitsur bara för att en annan hund mopsar upp sig, är respektlös eller råkar knuffa på henne.

För mig som är van vid retrievers som inte ens säger ifrån om en annan hund så hänger dem i halsen så är Tinja en skarp hund.
För någon som är van vid polishundar/skyddshundar så kanske Tinja inte är skarp alls.
Eye of the beholder och allt sånt :p

Jag skulle inte säga att Tinja är en skarp hund av det jag sett av henne. Nu har jag inte sett henne i så många situationer men de jag sett henne i har jag inte kunnat se nån skärpa alls.

Jag skulle inte säga att Tinja är en skarp hund av det jag sett av henne. Nu har jag inte sett henne i så många situationer men de jag sett henne i har jag inte kunnat se nån skärpa alls.
Om skarp betyder otrevlig och utåtagerande så nej, då är hon inte skarp alls :P

Om skarp betyder otrevlig och utåtagerande så nej, då är hon inte skarp alls :P

Av din beskrivning låter hon inte skarp. Men skarp är inte otrevlig och utåtagerande. Det kan lika gärna en mjuk och osäker hund vara. Snarare som jag beskrev ovanför, de tycker att de löser saker bättre utan dig och då gärna lite too much för det kryddar egot. De har åsikter och gör du fel så kommer den att upplysa dig om det med "civil olydnad". Det betyder inte att den nödvändigtvis kommer att bita eller ens morra. Den kan lika gärna bara bli jäkligt vrång.

Det är vanligt att skarp används om hundar som är utåtagerande men de flesta hundar som är det är utåtaggerande/bits gör det av rädsla, det är en reaktion. Skarp är mer en attityd ihop med ett allvarspaket.

Av din beskrivning låter hon inte skarp. Men skarp är inte otrevlig och utåtagerande. Det kan lika gärna en mjuk och osäker hund vara. Snarare som jag beskrev ovanför, de tycker att de löser saker bättre utan dig och då gärna lite too much för det kryddar egot. De har åsikter och gör du fel så kommer den att upplysa dig om det med "civil olydnad". Det betyder inte att den nödvändigtvis kommer att bita eller ens morra. Den kan lika gärna bara bli jäkligt vrång.

Det är vanligt att skarp används om hundar som är utåtagerande men de flesta hundar som är det är utåtaggerande/bits gör det av rädsla, det är en reaktion. Skarp är mer en attityd ihop med ett allvarspaket.
Okej då har jag en helt annat betydelse för ordet.

Finns det något bättre ord för "tar ingen skit och kan säga ifrån på skarpen, men gör det inte i onödan" eller får jag så lov att dra hela den? :P

Vet inte heller vad en skarp hund är för något. Tror inte det är en vanlig term för att beskriva en hunds mentalitet.
Skärpa däremot är ju hundens förmåga att bli arg och det har tollaren en hel del av. Jag har själv haft tollare och hon blev väldigt lätt arg av fysiska korrigeringar och gillade inte hantering över lag. Rädd om sin egen kropp kanske man kan säga.

Vet inte heller vad en skarp hund är för något. Tror inte det är en vanlig term för att beskriva en hunds mentalitet.
Skärpa däremot är ju hundens förmåga att bli arg och det har tollaren en hel del av. Jag har själv haft tollare och hon blev väldigt lätt arg av fysiska korrigeringar och gillade inte hantering över lag. Rädd om sin egen kropp kanske man kan säga.

Det är en ganska föråldrad beskrivning av vissa hundtyper.

Okej då har jag en helt annat betydelse för ordet.

Finns det något bättre ord för "tar ingen skit och kan säga ifrån på skarpen, men gör det inte i onödan" eller får jag så lov att dra hela den? :P

Äsch, varför ens placera in hunden i ett visst fack? :)

Lite som när man sa att hundar var dominanta osv. Jag hör ibland vissa benämna hundar som skarpa men det är sällan. Jag tycker överlag att man har slutat sätta ettiketter på hundar och istället är mer öppna för att se hunden som helhet med olika variationer och inte som en typ av "färdigt paket" :)

Men gud va svårt detta är! O_o

För har träffat både bra och lite mindre bra exemplar av raserna, men även bra exemplar.

För jag kan tycka att man kan använda båda hundarna till det jag vill göra men har fått olika råd och åsikter om båda raserna så jag knappt vet ut eller in.
Men en sak som jag tycker kanske kan stämma är att aussien har lättare för att varva ner och kan få en bättre av/på knapp än en tollare?

Och att en tollare är lite envisare ?

Sen att det finns svajig mentalitet i båda raserna är jag väl medveten om men det känns nästan som att det är lättare att få en bra aussie än en bra tollare? eller? :confused:

Men gud va svårt detta är! O_o

För har träffat både bra och lite mindre bra exemplar av raserna, men även bra exemplar.

För jag kan tycka att man kan använda båda hundarna till det jag vill göra men har fått olika råd och åsikter om båda raserna så jag knappt vet ut eller in.
Men en sak som jag tycker kanske kan stämma är att aussien har lättare för att varva ner och kan få en bättre av/på knapp än en tollare?

Och att en tollare är lite envisare ?

Sen att det finns svajig mentalitet i båda raserna är jag väl medveten om men det känns nästan som att det är lättare att få en bra aussie än en bra tollare? eller? :confused:

Min Aussie är envis som synden. :laugh: Men jag vet inte om det är vanligt.

Min Aussie är envis som synden. :laugh: Men jag vet inte om det är vanligt.

Dom jag har träffat har ju alla haft sina egenheter eller vad man ska säga men dom har ändå alla haft en vilja att samarbeta oavsett aktivitet och gett 100 procent.
Sen är det ju lite olika beroende på vilken linje du tar av. Om jag har fattat det rätt?

För har även träffat en aussie av utställning typen om vi ska säga så och det är inget för mig.

Men det är också där alla säger olika när jag frågar om hur mycket aktivitet aussien behöver och vet inte om det kan kopplas till vilken linje dom kommer ifrån. Då de alla nästan har varit efter arbetande föräldrar.
Sen så är ju hundarna gladast när dom får jobba men dom klarar av så kallade "vilo perioder" utan att klättra på vägarna.

Men sen har jag hört exakt samma sak om tollaren och det är därför jag frågar lite här inne vad ni har för erfarenheter och varför ni har fått det intrycket :)

Tänker du apportera med din hund på något sätt? Om inte, stryk tollaren med en gång. De bör få någon typ av apportering för att må bra och har en ingen som helst tanke på att ge sin hund det så finns det ingen poäng i att skaffa sig en apportör tycker jag :)

Som sagt så älskar jag en bra Tollare, precis som jag älskar en bra jaktgolden eller en bra jaktlabbe. Himla roliga, käcka hundar som verkligen lever för att apportera. Dock kan vissa de jaktavlade retrieverna vara lite... Väl förarveka. Speciellt de senaste åren har jag sett mycket fler hundar som knappt vågar gå ut och hämta en dummy eller komma in med en om de inte är 100% säkra på att det är vad husse/matte vill. Lite väl klistrade vid sidan, inte lika självständiga. Så det finns en stor skillnad även jaktlinjer emellan.

De som först och främst avlar för jakt tenderar att ha mer självständiga, fokuserade hundar som skulle kunna bryta ett ben och ändå hämta gräsanden. De som avlar för sport och jakt, de verkar få fram vekare hundar som helst inte andas om inte husse/matte säger att de får. Jättebra sporthundar, men utklassas av de "renare" jaktlinjerna på WT.

Det är iallafall min upplevelse från alla jaktträningar jag varit på. Gäller Tollare men även Golden och Labbe. Inte flat lika mycket. De jaktavlade flattarna är bara snäppet mindre flamsiga :P

Men som sagt. Bara min upplevelse. :D

Så tycker jag med. För att inte tala om allt LJUD som de sportavlade pysslar med O_o
Tycker så synd om de som köper sporthundar och inte fattar hur viktigt det är att hundarna är tysta. De drar upp dem som tusan i alla belöningar, sedan upptäcker de att jaktprov är kul och är direkt chanslösa pga att hundarna gnäller.

Dom jag har träffat har ju alla haft sina egenheter eller vad man ska säga men dom har ändå alla haft en vilja att samarbeta oavsett aktivitet och gett 100 procent.
Sen är det ju lite olika beroende på vilken linje du tar av. Om jag har fattat det rätt?

För har även träffat en aussie av utställning typen om vi ska säga så och det är inget för mig.

Men det är också där alla säger olika när jag frågar om hur mycket aktivitet aussien behöver och vet inte om det kan kopplas till vilken linje dom kommer ifrån. Då de alla nästan har varit efter arbetande föräldrar.
Sen så är ju hundarna gladast när dom får jobba men dom klarar av så kallade "vilo perioder" utan att klättra på vägarna.

Men sen har jag hört exakt samma sak om tollaren och det är därför jag frågar lite här inne vad ni har för erfarenheter och varför ni har fått det intrycket :)

Jag tror på en Aussie för dig, som någon skrev ovan, vill du inte hålla på med jaktträning och/eller apportering tycker jag tollaren går bort. Vi är dagmatte åt en tollare, och skillnaden på henne när man aktiverar henne "för att", typ agility och aktiverar henne med det hon är gjord för att göra är enorm.

Jag tror på en Aussie för dig, som någon skrev ovan, vill du inte hålla på med jaktträning och/eller apportering tycker jag tollaren går bort. Vi är dagmatte åt en tollare, och skillnaden på henne när man aktiverar henne "för att", typ agility och aktiverar henne med det hon är gjord för att göra är enorm.
Det håller jag också med om. Är inte dagmatte men väl hundvakt åt en tollare och har upplevt precis samma sak!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 573
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 052
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar