Tokosel och bete

frittan

Trådstartare
Ska släppa min herre på bete i helgen, äntligen!

Tänker då sluta med det lilla kraftfoder han får (havrefri musli). Men tokosel ska han ju fortsätta att äta en gång i veckan.

Behöver nu tips på vad som är bäst att blanda med? Ska jag fortsätta blanda med hans musli eller är lite betfor mer rekommenderat? Tänkte om det var något foder man bör undvika när hästen går på mkt bete :)

Hur gör ni andra?

:bump:

Sv: Tokosel och bete

varför det? som jag förstått det är marken i sverige selenfattig, och då spelar det väl ingen roll om hästen äter det som växer där färskt eller torkat?

det är iaf vad min veterinär har sagt.

Jo, men det finns enligt min bedömning alldeles tillräckligt i färskt gräs ändå.Det är skillnad på behandlade/torkade produkter och färslvara.Att ge för mycket selen är inte bra.

Om inte annat så innehåller väl bete mkt e-vitamin. Eftersom e-vit samverkar med selen så kan ju det kompensera ett ev lågt intag av selen under betesperioden.

jag ser inte att du skrivit något om e-vit? :confused:

skogstroll: men hur kan du se det? :p då måste man ju analycera gräset isf.

Inte jag heller ;) hi hi..Det är så himla många trådar om just selen och bete, så jag glömde i denna tråd skriva om e vitamin...vilket jag oftast har gjort i de andra.

Alltså, OM dety är mineralbrist i marken då växer inte gräset. Växer det, håller hästen hull, ja då får den i sig det den ska inkls mineraler. e vitamin finnsd et gott om i bete, och e vitamin kan till viss del ersätta selenet, varav brist på bete är ganska osannolikt.

Alltså, OM dety är mineralbrist i marken då växer inte gräset. Växer det, håller hästen hull, ja då får den i sig det den ska inkls mineraler. e vitamin finnsd et gott om i bete, och e vitamin kan till viss del ersätta selenet, varav brist på bete är ganska osannolikt.

Förlåt en idiot fråga.... jag bor i östergötland, som är klassat som ett selenfattigt län/del av sverige. Vi har gott om bete första två månaderna på sommaren, därefter är det "avbetat" bete som gäller. Hästarna går endast ute dagtid (dvs betar ej dygnet runt och fodras som komplement). ska jag då återuppta selen tillskottet när betet tryter och de enbart har "sysselsättning" på dagbetet?

:bow:

Inte jag heller ;) hi hi..Det är så himla många trådar om just selen och bete, så jag glömde i denna tråd skriva om e vitamin...vilket jag oftast har gjort i de andra.

Men så enkelt är det faktiskt inte.
Gräs växer även på mineralfattig jord, olika sorter olika bra. Men växer gör det.
Jag kommer att ge min häst Tokosel över sommaren men minska till halva dosen. Att få selenförgiftning känns avlägset om man inte ger kraftfoder med selen i.

klart det växer, men inte speciellt bra. Det behöver man knappast ett tränat öga för att se. Ge du tocosel, selenförgiftning är nog ingen fara. Men jag är förundrad över att hästfolk alltid tycks tro att hästar ska promt lida brist just på ett bete :confused:

Om inte jorden är "helt slut" näringsmässigt så kan den se ut som vanligt förekommande hästbete = inte tätt och har inslag av ogräs.

Jag tror att många fler skulle behöva gödsla och kalka sina marker!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 205
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 041
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 049
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar