Tjuvridning...

Sv: Tjuvridning...

Vem är förvånad? (Om hon inte förväxlade det med kovältning, vilket är en ädel sysselsättning hurr durr.).
C. Gynning har säkert vält många kor i sina dagar med sina välpolerade naglar :rofl: Det enda hon vält omkull är väl möjligtvis sig själv om hon fått syn på någon tjur :angel:

vi hade "tjuvridare"hos oss förut. men sen jag fick tag i dom har det slutat. innan har dom också kastade raketer i hagen.

av en slump åkte jag till sommarhagen precis när dom höll på. jag vart rasande och hästarna var ju jätte oroliga. jag sprang in i hagen och slet tag i ungarna och gav dom jordens utskällning. dom var typ 15 år och själv är jag 18. sen fick dom visa vägen hem till sig och jag berättade vad som hade hänt och var så arg så jag skakade (hade lust o slå dom sönder o samman). i början käftade föräldrarna imot men mot slutet började dom förstå när pengarna kom upp för dom. jag nämnde vad mina hästar kostade och vad veterinärvård kostade om någon av hästarna var skadade. då såg inte ungarna så tuffa ut längre och föräldrarna blev väldigt veka. sen sa jag att det är nog bättre att ungarna får börja rida på ridskola för den här lilla turen blir betydligt dyrare än så. sen krävde jag 2000kr st/ häst/ unge och ungarna erkände att dom ridit båda hästarna så jag fick utan mer bråk 8000 kr. dom betalade utan ett ord, sen dess har vi inte haft problem med tjuvridning/raketer. "ungarna" har detsutom väldigt mycket respekt för mig kan jag lova. :) jag tror inte på polisanmälningar när det gäller sånt här, det blir bara nedlagt. men jag hade anmält om dom inte var villiga o betala. ingen va hästarna va skadade iallafall, men den ena är gammal och skruttig så jag var orolig för henne, men å andra sidan är hon en avkastar-maskin när hon vill :D och tävlingshästen är ju pigg så det var ett under att det inte hände nåt allvarligare.

KL

Jag blir VANSINNIG när jag tänker tanken på om någon skulle tjuvrida min häst. Hon är väldigt snäll så skulle antagligen stå still när de sitter upp, dock bockar hon gärna iväg när man rider i hagen, även om det så bara är skritt.

I ett stall jag stod i tidigare fanns det en b/c ponny och en shettis med samma vuxna ägare. En granntjej fick hjälpa till att pyssla ibland. Denna tjej var kanske 12? (dålig på ålder)

Det visade sig så småningom att denna tjej samt en till granntjej som var lite yngre tog ut hästarna när ingen såg, även nätter, och tjuvred! Ponnyn var skadad och det blev värre när de vart ute o galopperat uppför en brant backe i närheten.
Jäklar vad skäll de fick och en riktigt saftig veterinär räkning till föräldrarna till dessa ungar.

Och jag varnade ungen att om hon så skulle komma nära min häst så skulle jag hugge huvet av henne :o (ja det är hemsk att säga så men jag va så arg!) hon bara kaxade tillbaka:crazy: förstod inte allvaret alls.

Ägaren var jätteledsen och det förstår jag.

Fy fan för såna människor!
Jag vet inte vad jag skulle göra om jag kom på någon utföra detta dåd :devil:

En jag känner berättade att i ett stall de stog i förut så tjuvred det en unge. - Med balsnöre i hästens mun!!

Min kompis hade en unghäst (OINRIDEN!!) som blev tjuvriden på i hagen.. :grin:
Tur var att han har så grymt bra psyke och bara följde med de andra hästarna.

Jävla idioter :mad:

KL

Om någon unge går in i min hage på min mark (eller pojkvännens då :D) och tjuvrider min häst, ramlar av och skadar sig eller dör, vems fel är det då?

Jag kan väl inte bli skyldig för det :crazy:
Man kan väl inte heller avliva en häst för det?
Som man typ kan med en hund som biter någon, det är väl skillnad?

Det var någon som berättade någonting om att några ungar gått in till en häst och kastat sten på den, hästen hade sprungit bort och råkat sparka en flicka i huvudet så hon dog, hästen avlivades för den ansågs farlig. Sjukt tycker jag :S

Det var någon som berättade någonting om att några ungar gått in till en häst och kastat sten på den, hästen hade sprungit bort och råkat sparka en flicka i huvudet så hon dog, hästen avlivades för den ansågs farlig. Sjukt tycker jag :S

herregud:cry:

KL

Om någon unge går in i min hage på min mark (eller pojkvännens då :D) och tjuvrider min häst, ramlar av och skadar sig eller dör, vems fel är det då?

Är det möjligtvis bonden du har börjat klassa som pojkvän? :angel:

Vi hade en hund som blev retad av en av våra grannungar ända sedan han var valp (hunden alltså ;)) Det hela slutade med att han högg ungen i ansiktet. Ungen klarade sig bra, men vi fick avliva hunden eftersom det skulle kunna hända igen.
Skulle nästan tro att ungafär samma sak gäller om en häst sparkar ihjäl någon, oavsett orsakt. Du blir inte skyldig, men det kan nog vara svårt att bevisa att det inte kommer hända igen.
Lite luddigt inlägg kanske....

Men en spark kan hända så lätt.
Jag menar, en hund råkar ju oftast inte bita någon, men en spark kan ju vara tex att hästen springer och man står för nära, eller som min älskade häst gjorde!
Jag daskade henne lätt på rumpan så hon skulle springa i manegen lös, och hon bockar mig rätt i magen! Det var ju inte hennes mening.
Hon såg tom skamsen ut :D

Jag skulle ALDRIG avliva min häst för att någon idiot försöker tjuvrida och blir skadad :crazy:

Blev faktiskt orolig nu när jag läser det här, min undebart snälla ponny står just nu tillsammans med en lika snäll travare i en hage alldeles ensamma, precis intill en stor skog. Tänk om någon rider honom just nu? Tänk om han just bröt benet och ligger där och lider?! :cry: Vet att det inte är så troligt men tänk om jag får ett samtal imorgon om att min häst varit tvungen att avlivas?! Jag skulle aldrig, ALDRIG, förlåta någon som tjuvridit min älskade häst. Jag hade nog behandlat denna person precis som Lovisaleonora_´s sto hade gjort.

Hemskt när man inte kan lita på andra människor..

KL

Handlar egentligen inte om hästar så det borde väl inte ligga här, men men. Det stod i tidningen för inte så länge sen att några ungar matade ett svanpar med bröd. När brödet tog slut började dom istället kasta sten på svanarna. :confused::mad:
Detta gjorde såklart hanen arg och genom att fräsa åt barnen skyddade han sig själv och sin hona. Helt naturligt.
Barnen sprang rädda hem och berättade för sina föräldrar, vilka i sin tur anmälde och svanarna blev avlivade.

Hur dum får man vara?

Jag har med en svan historia.. vi var på en badplats å hade badat ( jag och min kompis) en bit bort oss springer två killar i 14 års ålderna runt runt en svan och petar på den med pinnar.. svanen blir såklart rädd och fräser.. man ser ju att djuret blir fruktansvärt rädd . det VÄRSTA att 10 meter längre bort på en bänk sitter det VUXNA människor och säger inte ett piss utan bara kollar på och pekar på dom å pratar glatt med sina ungar... jag blir flyyy förbannad och går ditt fort som f*n och ger dom en rejäl utskällning och det slutar med att dom springer där ifrån och att jag ger en sur blick till föräldrarna som sitter där med sina 5-7 åriga barn och nästan " hejar på":confused::cry:

usssch lämna djuren ifred!!!

Senast ändrad av en moderator:

Fy så hemskt :(

Skulle mina barn komma hem o berätta att de kastat sten på ett djur eller liknande så skulle det bli ett jävlar anamma!
Deras ponny skulle säljas om de nu har någon osv.
Det är inte ok under några omständigheter.

Förra sommaren på high chaparral, där jag o pappa jobbat länge länge, så stod jag på campingen med min dåvarande sambo.
Vi stod vid skön, det simmar en ankmamma med ungar efter sig på led, en unge är en bit bakom.
Det står några tonårskillar på bryggan över och börjar KASTA STEN på ungen! :mad::mad: En sten träffar och ungen försvinner under vattnet :cry: men dyker upp efter en stund.

Jag blir fly förbannad och sambon får hålla i mig så jag inte går o stryper dem! En i personalen i butiken får gå dit istället och ger dem en rejäl utskällning.

Fy fan för idiotiska människor.
Jag ska iaf lära mina barn hur man behandlar djur :eek:

Vi hade en incident i början av sommaren där några kastade sten på hästarna i beteshagen.Den ligger en bit från gården så vi hann inte fram ......tyvärr.Givetvis vågade vi inte ha dem kvar så vi har istället stängslat in på vallen så att de går nära huset så vi kan ha översikt hela tiden.

Men man blir ju så trött......varför kan de inte få vara ifred för!

Om man tar någon som t.ex. kastar sten på djur på bar gärning så gäller det att vara mentalt förberedd. De vanliga svordomarna räcker helt enkelt inte. Istället så skall man komma med så teatralt vidriga hotelser som möjligt. Studier av exotiska avrättningsmetoder och div statuerande av exempel kan tjäna som en isbrytare för den som annars aldrig tänker i de banorna.

Så länge man aldrig passerar gränsen för det möjliga (hota med att binda fast dom vid en atombomb) eller gränserna för missdådarnas kunskapsramar (hota att slå dom med något föremål som bara etnologer känner till) så duger i stort sett allt bara det finns i vardagen. Må de hata mig, blott de frukta mig.

Det gäller även att ständigt skifta tempo och fokus för att hålla missdådarna ur balans. T.ex. säga "titta på mig när jag talar till dig" eller härma missdådarnas fåniga ansiktsuttryck.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var så arg att jag inte skulle fått ur mig ett enda vettigt ord......

Det kan jag förstå. Och det kanske var lika bra att butiksägaren fick stå för utskällningen. Ett högrött och förvridet ansikte som bara får ur sig hostande små stavelser väcker inte fasa, bara löje.

Det gäller att framstå som tillräckligt kontrollerad för att faktiskt kunna omsätta hotelserna.

KL

Skadeståndsskyldig blir du om du agerat vårdslöst. I fall med tjuvridning är det alltså knappast du som kan bli skadeståndsskyldig - det kan däremot den tjuvridande om denne skadadar hästen. Om någon går in i din hage, tjuvrider din häst och ramlar av så har ju inte du varit vårdslös.

Det är skillnad med hundar, där finns ett strikt ansvar (ansvar oavsett vållande) och då får ägaren vackert betala allt vad hunden än ställer till med - oavsett omständigheterna... i princip.

Men jag sa till henne att man inte får rida andras hästar bara sådär, då sa hon att jag inte borde ha den "framme" så barnen kunde få för sig sånt. SUCK sa jag bara. :mad: Och sen bråka vi mera och tillslut la hon till att hon skulle allt polisanmäla mig, för att hennes barn kunde skada sig, alt tror hon jag bedriver en lekpark med min häst eller!:mad:
Oj vad bra för jag såg en Ferraribil som stod parkerad i stan häromdagen. Med hennes argument är det helt OK för mig att ta det på en repa för den stod ju framme för min del.

Nä, det är stöld som hennes barn sysslar med och jag hade skickat en räkning till kärringen bara för att hon är så jäkla dum och kommer med den typen av argument. Kallad det hästhyra och kräv 1000 kronor för provridningen.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II