Tjuvridning...

Sv: Tjuvridning...

Nä, det är stöld som hennes barn sysslar med och jag hade skickat en räkning till kärringen bara för att hon är så jäkla dum och kommer med den typen av argument. Kallad det hästhyra och kräv 1000 kronor för provridningen.

Det är rätt! :devil:

Nä, det är stöld som hennes barn sysslar med och jag hade skickat en räkning till kärringen bara för att hon är så jäkla dum och kommer med den typen av argument. Kallad det hästhyra och kräv 1000 kronor för provridningen.

Nej det är inte alls rätt.

Inte stöld (BrB 8:1) - barnen hade ju inget uppsåt att behålla hästen. Egenmäktigt förfarande (BrB 8:8) kan det dock vara!

Juridiskt har du svårt att kräva någon hästhyra, det finns ju inget avtal. Däremot kan man kräva skadestånd men då krävs ju någon form av skada. I och med att det är en brottslig handling som ligger bakom kan man kräva ersättning även för en rent ekonomisk skada (det kan man inte annars, utom i vissa speciella fall) vilket innebär att du kan begära ersättning för extra resor till stallet för att kolla att hästen mår bra etc.

Precis som du säger så är det inte stöld, men man kräver väl inte ersättning endast p.g.a skada? Barnen "använde" faktiskt hennes hästar och det är olagligt. Även personer som begår dessa lite mindre brott ska straffas enligt mig.

Hej
Det kan väl vara stöld även om de lämnar varan därefter.
Om någon stjäl min bil för att köra till Malmö och sen lämna den där är det stöld eller är det tillgrepp av fordon som är den rätta benämningen. eller

Nä kalla in kjettinggänget och lär dem en läxa:devil:

Nä, det tycker jag inte man ska göra för vi är som tur var en rättsstat.

Asså jag är så jävla rädd för att mina hästar ska bli tjuvridna! :cry: Typ varje dag tänker jag på det samt hur många som "tjuvmatar" dem, att mata är väl inte särskilt farligt men min unghäst är ett godistroll som har lite nafsigheter för sig och det vill jag inte ska bli värre! (Och dessutom är jag sjukt svartsjuk på alla som rör mina hästar :crazy:) Men vi har sommarbete bland en massa stugor och när vi är där brukar det altid komma ut en massa familjer som glatt berättar att brukar mata hästarna varje kväll... Vet att de bara vill vara snälla menmen... Det är ju trots allt inte jordens undergång men ändå:angel:

Men till tjuvridningen nu; Alla våra hästar är jättesnälla och lugna, även unghästen som bara vill tränatränaträna hela tiden, så de skulle aldrig gjort något om någon fått för sig att hoppa upp... I hagarna bredvid vår sommarhage, där det i en av dem går kor, brukar det alltid gå in människor och om de går in där är det ju "frittfram" för dem att gå in till våra hästar!!!:eek: Bl.a. har jag sett två ca. 15-åriga pojkar stå och kasta stenar (!) på kossorna, och en dag var där två tjejer med en hund som de försökte få att jaga kossorna, vad är inte folk kapabla till att göra mot våra hästar då? :confused:

Så, nu har jag ur lite av min oro, men kul liksom att veta att någon annan brukar sitta och rida på mina hästar, särskilt unghästen som jag har planer för, kul om någon bara förstör dem då?... :(

Jag har läst igenom hela tråden här nu och som så många redan har sagt: FY F-N FÖR SÅNA J-A IDIOTER SOM TJUVRIDER!

D jag tänkte på sen var ju att ena föräldern nästan skyllde på hästägaren för att hon hade hästen "framme"... MEN, i samband m en fråga som jag la i en annan tråd ang föräldrars ansvar (kompisen fick bilen rejält repad av två ungar) så fick jag svaret att FÖRÄLDRARNA ÄR ANSVARIGA för vad barnen hittar på...

Men vi har sommarbete bland en massa stugor och när vi är där brukar det altid komma ut en massa familjer som glatt berättar att brukar mata hästarna varje kväll... Vet att de bara vill vara snälla menmen... Det är ju trots allt inte jordens undergång men ändå:angel:
Det får de inte göra! Säg till, du vet ju inte vad de ger dem?

Min häst har fång, tänk om de skulle mata i henne massa konstigt :eek:

Vissa ger ju hästar gräsklipp också, som är så farligt!

Inte stöld (BrB 8:1) - barnen hade ju inget uppsåt att behålla hästen. Egenmäktigt förfarande (BrB 8:8) kan det dock vara!
Förberedelse till häststöld? De kan ju helt enkelt ha kollat hur fogliga hästarna var...

Typ varje dag tänker jag på det samt hur många som "tjuvmatar" dem, att mata är väl inte särskilt farligt men min unghäst är ett godistroll som har lite nafsigheter för sig och det vill jag inte ska bli värre! (Och dessutom är jag sjukt svartsjuk på alla som rör mina hästar :crazy:) Men vi har sommarbete bland en massa stugor och när vi är där brukar det altid komma ut en massa familjer som glatt berättar att brukar mata hästarna varje kväll... Vet att de bara vill vara snälla menmen... Det är ju trots allt inte jordens undergång men ändå:angel:

Sätt upp några MATA EJ HÄSTARNA!-skyltar runt staketet. :idea:

Hej
Det kan väl vara stöld även om de lämnar varan därefter.
Om någon stjäl min bil för att köra till Malmö och sen lämna den där är det stöld eller är det tillgrepp av fordon som är den rätta benämningen. eller

Nej. Stöld kräver ett tillägnelseuppsåt. Om man lämnar tillbaks "saken" efter nyttjandet är det inte stöld eftersom man inte har haft för avsikt att behålla saken med andra ord. Däremot kan det som jag skrev tidigare vara frågan om egenmäktigt förfarande.

Tillgrepp av fordon har en egen paragraf så det är en brottsrubricering som bara kan tillämpas på olovligt "lån" av just fordon.

Brottsrubriceringen kanske är av mindre betydelse för denna diskussion dock...för visst är det för j-ligt att man ska kunna råka ut för detta.

Precis som du säger så är det inte stöld, men man kräver väl inte ersättning endast p.g.a skada? Barnen "använde" faktiskt hennes hästar och det är olagligt. Även personer som begår dessa lite mindre brott ska straffas enligt mig.

Ja men vad ska du rent juridiskt hänga upp ditt ersättningsanspråk på i sådant fall?

Ni har inget avtal som säger att den som nyttjar hästen skall betala x kronor per timme så kontraktsvägen går det inte att nå fram.

Återstår skadeståndslagen och för att tillämpa denna krävs att du har drabbats av en skada. I detta fall finns (tack och lov) ingen skada på vare sig hästar eller staket utan den enda "skadan" är hästägarens oro och behov av att kanske åka ut och se till hästen någon extra gång.

Genom att det är frågan om ett brottsligt förfarande i grunden (egenmäktigt förfarande) så har hästägaren rätt till ersättning inte bara för personskada eller sakskada - som det är när någon genom vårdslöshet tillfogat annan skada - utan även till ersättning för ren förmögenhetsskada. Alltså kan hästägaren få betalt för sina kostnader såsåom extra resor. Ersättning för oron däremot kan man inte få ur ett skadeståndsrättsligt perspektiv tyvärr. Möjligen kan man dock få ersättning för om hästen minskat i värde för att den nu blir oridbar eller liknande. Men då måste man också kunna bevisa att så är fallet.

/Jenny - skadeståndsrättsjurist

Ordet tjuvridning får det koka i mig. Läste på en persons ( Är väl 16 år) blogg om att de hade varit i Vejbystrand och på natten hade tjuvridit eller rättare sagt vi kom upp och satt kvar utan att bli avkastade stod det. :eek:

Vad är det för folk som gör sånt här? Jag i fråga vet vem personen är mycket väl och trodde faktiskt det fanns mer innanför pannbenet.

Vi såg ju filmen på Youtube för ett tag sen när ngn hoppade på en ung islandshäst. Det är ju många som verkar ha detta som hobby.

Skrev ett inlägg till bloggen om de förstod vad konsekvenserna faktiskt kan bli för hästen liksom även om säkerheten både för den som gör det liksom hästen och även att det är olagligt. Antar att jag kommer få ett kaxigt svar tillbaks.

Jag förstår varför hästägare låser in sin aggregat och gör diverse saker för inte folk ska kunna ta sig in i hästhagar.

Några frågeställningar dyker upp i huvudet på mig!

Vad kan man göra åt detta bekymmer? Och om tjuvrider på min häst och skadar sig kanske lätt eller rentav allvarligt vad gäller då?

usch fattar inte va de e för mänsikor.
en bit bort därifrån ja bor på en gård (närmare bestämt håbotibble) så blev en häst knivskuren från bogen till rumpan, på DAG TID, och hagen låg precis vid vägen, det här var för kanske 1-2 vecker sen, men som tur va vad jag har hört å klarade sej hästen för de upptäkte de så tidigt, men man vet ju inte när man kan rida på den igen. hur kan någon göra så? vad får man ut på det..

men igentligen får man tänka, vad lär vi hästarna ?
Stå still, kom till oss när vi ska hämta er i hagen, va snäll bits aldrig och defenift inte sprakas, haha igentligen skulle man lära dom tvärt om.. spring runt, kom aldrig fram till än i hagen, anfall och atakerera en människa :P haha nej men de gör ju bara de vi lärt dom. och de ee ju så snälla. vill ju bara väl.

Vem är förvånad? (Om hon inte förväxlade det med kovältning, vilket är en ädel sysselsättning hurr durr.)Näh. Naturligt urval.
Varför inte släppa ut ett rykte om hästvältning? Dom kan ju börja här,,,,,,,,,,:angel:

*och DÄR bar hon iväg den tredje ungen mot vattenhålet*:devil:

För ca 10 år sen när jag var ungefär 11-12 år så hade mamma ett arabsto (skimmel) på 22 som hade gått på galoppbana i polwen.. hon var världens snällste häst men gammal och sliten i benen. hade jag tur fick jag skritta henne i hagen en eller två gånger i veckan.. själv hade jag en arabvallck på 4 år som var brun, och väldigt mkt unghäst så man barnvakt som då var 17 red in honom och red honom.. jag var kanske lite väl liten med 29 kg och två äpplen hög ungefär..

I vilket fall som helst så hade vi hästarna inackolerade i ett stall ca 1 mil hemifrån så jag och min klasskamrat låt oss kalla henne för B så näms inga namn även om jag vill skrika ut i hela världen vad hon har gjort..

jag och b brukade cykla ut till stallet och mocka och borsta och pyssla helt underbart var det.. b bodde ca 3 km från stallet så efteråt så cyklade vi hem till henne och borstade hennes shettisar..

men mysko saker började hända.. vojlocken till min bruna pojk hade skimmelhår på sig??? men det var kanske inte så lustigt i alla fall min barnvakt har kanske bara bytt vojlock för att inte ge hästen skav eller något.. så vi tänkte inte mer på det... en dag kom vi och gammelstot var svettigt!!!!! visst det var vår och solen låg på och hon var gammal så har hon väl fått vårkänslor och sprungit lite så har hon väl blivit svett..

en annan dag kom vi till stallet och sadlarna var flyttade.. men vi trodde det var min barnvakt igen då hon oftast inte var där när vi var där vi hjälptes åt helt enkelt..

men en dag när mamma kom till stallet låg gammeltanten ner, med "sadelsvett" svettig där sadeln har suttit. Så vi ringde drekt till min barnvakt och frågade varför hästen var svettig, men barnvakten hade inte varit där ännu..

en annan dag hände samma sak plus att gammeltanten hade rödlera på benen, vilket bara fanns ca 30 min ridfärd in i skogen. så någon måste rida henne!!!!

B och jag gjorde våra undersökningar men hittade inget.. en dag skulle vi ta ut hästarna på morgonen det hade precis slått om till vinter och det var råkallt ute.. och gammeltanten ramlade omkull pga svullna ben... då fick vi nog. vi tog ut vetrinär och fick ta bort hästen. vi hittade senare hennes träns löddrigt av saliv och sadeln hade mystiska märken på sig... och vojlocken var fuktig av svett..

ungefär 2 månader senare sitter jag och b på gungerna i skolan och hon säger till mig.. "-vet du hur fort "gammeltanten" kan gallopera!!!" vi var helt ensamma och ingen annan hade hört vad hon sa.. jag frågade om det hade varit hon hela tiden och hon bara hånflinade...

Jag sprang hem från skolan och berättade för mamma. mamma ringde givetvis till hennes mamma för att berätta, men hennes mamma sa bara att B inte ens vågde leda deras shettisar.. och varför skulle någon lyssna på mig jag var ju bara avundsjuk på b för hon var mer omtyckt i skolan..

jag vet att det var B och hennes äldre kusin som tjuvred våra hästar, det var dom som red mammas sto till döden.. men jag kan inte bevisa det för jag var bara en liten mobbad tjej som var avundsjuk..

strax därefter flyttade B och hennes familj ifrån vår lilla by..

än idag önskar jag att jag fick tag på henne så jag kan slå sönder henne och få henne att erkänna och berätta för hela mänskligheten att hon medvetet drev en häst in i döden...

det var ju lite synd att min gamling är så snäll som han är, han skulle inte ens kunna göra en fluga förnär.

När hon (mamman) ringde och skällde ut mig och det blev jag så paff att jag visste inte vad jag skulle säga till att börja med. Egentligen skulle det ju vara jag som skulle ringa till henne och vara sån som hon va mot mig. Men jag sa till henne att man inte får rida andras hästar bara sådär, då sa hon att jag inte borde ha den "framme" så barnen kunde få för sig sånt. SUCK sa jag bara. :mad: Och sen bråka vi mera och tillslut la hon till att hon skulle allt polisanmäla mig, för att hennes barn kunde skada sig, alt tror hon jag bedriver en lekpark med min häst eller!:mad:

Det är just pga av sådana föräldrar som en del ungar blir som de blir. Ingen respekt för annans egendom, ingen respekt för djur etc. En del föräldrar "curlar" sina ungar så pass att ungarna aldrig får lära sig ta konsekvenserna av sitt handlande. Gör mig galen..:mad:

Förstår inte riktigt hur man tänker när man tjuvrider andras hästar. Jag tycker det är så onödigt, å det bidrar bara till ännu en sak för oss hästägare att bekymra oss för.

Det samma gäller matning av hästar, hur många föräldrar säger egentligen till sina ungar när de matar okända djur? Blir faktiskt irriterad när jag ser barn som matar hästarna i hagen, (de går på bete vid stranden, mkt "sommarfolk"...) okej om det bara är gräs, det gör väll inte så mkt, men vem vet vad de stoppar i hästarna.

Sen undrar jag hur vissa människor uppfostrar sina barn. När jag satt på bussen en sommardag förra året började några av ungarna som just klivit av bussen att kasta sten på hästarna som stod vid vägen. Jag blev så fruktansvärt vansinnig när jag såg detta att hade det inte varit för att bussen börjat köra hade de fått sig en rejäl utskällning.

Fast man är alltid lite trög i sånna situationer, man blir ju så arg att man knappt får fram allt som man vill, å för att det ska få så bra effekt som möjligt.

kokar av bara tanken:mad:

Om B har något samvete alls, vilket faktiskt är troligt, så får hon åtminstonde ett straff, nämligen det att hon alltid måste leva med vetskapen om att hon red en häst till döds. Det vore nog rena lättnaden för henne om det kom ut då även barndomssynder kan vara enormt tunga att bära. Så låt du henne gå o bära på detta om du vill att hon skall må lika illa som du och din mamma fick göra.:devil:

Om B har något samvete alls, vilket faktiskt är troligt, så får hon åtminstonde ett straff, nämligen det att hon alltid måste leva med vetskapen om att hon red en häst till döds. Det vore nog rena lättnaden för henne om det kom ut då även barndomssynder kan vara enormt tunga att bära. Så låt du henne gå o bära på detta om du vill att hon skall må lika illa som du och din mamma fick göra.:devil:

Jag har ingen aning om hon har det.. det jag vet är att hon kommer från en missbrukarfamilj som har för många ungar.. och att hon skrattade så fort någon skadade sig.. iofs var det då för massa år sen jag vet inte hur det är nu..

fyy vad arg jag blir när jag läser alla dessa svar!!!!!

medryttarpållen verkar ifs inte ha blivit tjuvriden, men däremot så är det någon som har varit inne i hagen och klippt av både pannlugg och svans!! dessutom har den ena hagkompisen blivit "något" frisserad... Nu när det har varit så varmt och alla flugor och bromsar och knott och myggor osv.

stackarn får inte gå ut utan flughuva

Andra kompisen är lite skygg av sig och tycker inte om främmande människor så han har allt hår kvar...

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar