Tjuvridning...

Sv: Tjuvridning...

Instämmer! BLIR SÅ ARG ATT JAG KOKAR!!!!!!

Vet inte vad jag skulle göra om jag kom ner till hagen och fann ngn sittande på ngn utav hästarna där, o nu menar jag förstås ngn obehörig.

Och det värsta är . att skulle man knuffa av dem, så att de vrickar sig eller stukar sig, så är det säkert jag som får böta... Morr...

nej fy fan vad arg jag blir. Om det var en vuxen som skulle få för sig att tjyvrida min häst så skulle jag utan att tveka ge den personen på käften. ett barn skulle jag bära i öronen till föräldrarna och ge dom på käften som inte håller koll på sina ungar. Jag blir nästan arg bara det står personer utanför hagen och klappar eller matar. Min häst är det bästa jag har som jag vaktar med mitt liv. GUD NÅDE den som skulle göra någonting med honom säger jag bara. Man ska ge fan i andras hästar på det här sättet, på samma sätt som man ger fan i att repa eller "låna" någons bil.

Mitt lilla utbrott här är kanske inte helt relevant för TS, men jag var tvungen att skriva av mig...

Senast ändrad av en moderator:

jag hörde om ett stall i södertälje som hade haft problem med barn som kom å tjuvred hätarna på nätterna, de släppte ut den argaste hästen i hela trakten i den hagen, den var riktigt agressiv-de beskrev den som människohatare tom. Sen dess har de inte haft nåra mer problem med det, undra va det kan bero på?? haha

haha de är rätt ;) så ska man göra, men då kanske de håller koll på den hästen ? och hur kan enhäst vara så mänsiko hatare ?? ja menar vems är det, kan inte vara så kul att rida pyssla med den :O;)

*del kl*

Folk som tjuvrider borde få ett kok stryk eller tre. :mad:
För ett tag sedan var det någon/några som var o red, eller gjorde något annat med våra hästar. I paddocken hade de varit iaf.
Saken är den att min häst då nyligen hade blivit opererad i benet och den andra hästen är oinriden 2åring :eek:
Så det gör ju saken så mkt värre än om de hade "gett sig på" någon av de hästar som är friska osv.

Jag blir så arg när jag tänker på det. Jag VET att någon hade varit inne hos hästen tidigare - det började på midsommarafton, men då har jag inte trott att de tagit ut henne..

Snart tvingas vi väl ha hästarna inne 24/7... :cool:

Tyvärr hjälper det inte det minsta.
För mig är det snarare värre att ha inne.
Här var de och busade med våra hästar som stod inne, i hagen hade de inte fått tag på min..

Tyvärr så kan man ju heller inte låsa pgga brandrisken (Kan ju nämna att personerna hade glömt ciggpaket så de hade ju rökt i/vid stallarna också :eek: ) så vi har satt upp ett tjockt rep i dörröppningen med lås på.
Händer det något så är det bara att skära upp det, men jag tror inte att någon gör sig det besväret bara för att få tjuvrida..
Och OM de gör det så sätter jag upp en kamera direkt!

men gud, hur gick det med din häst då? asså de männsikorna förstår ju inte att de kan ta hästars LIV när de gör så, som när jag läste om skimmeln som var gammal och tjejen som red sönder henne fy fan.
hoppas din klarade sej. och 2åringen kunde dom ju ha förstört hela framtiden för om dom hade hoppat på den och hållt på fy fan!
vilka idioter, måste man ha kameror i varje hage och i varie vinkel och i hela stallet för att de ska bli lite tryggare, då vet man ju vem det är, och vad den gjort, men hästen kan ju gå sönder eller något för det.

GUD VA SUR JA BLIR!!

Gud vad oansvarigt! Det är ju farligt speciellt på natten då hästen
kan bli extra skrämd. Dessutom på en annans häst! Förstår inte hur vissa tänker :mad:

Det är nog ingen fara med någon av hästarna. :)
Min var väldigt tjock i benet dagen efter men det lade sig.
Fast jag hoppas att hon slängde av någon :devil: (Hon är avkastarhäst)

Ja du, människor kommer i alla dess former. Senast för två veckor sen fick jag veta att där en av mina hästar står inackorderad bor det en kille, som tydligen hade hoppat upp på min häst (som är ett gammalt sto som inte är inriden klokt eller nånting, har gått som avelshäst) utan att fråga eller nånting och ridit runt med grimskaft och grimma. Fast visst, om han hade frågat had ejag ju sagt blankt nej, haha...
Jävla idiot säger jag bara, sen när hästen såklart försöker kasta av honom slänger hon sig förskräckt åt alla håll och får ett stort sår på bakbenet.
FAN va arg jag var. Hästen ska flytta nu, till sin riktiga ägare då jag bara varit fodervärd i tre år. Tack gode gud att hon inte behöver stå där länge till, men är folk dumma i huvet eller vad är problemet?

Det är nog ingen fara med någon av hästarna. :)
Min var väldigt tjock i benet dagen efter men det lade sig.
Fast jag hoppas att hon slängde av någon :devil: (Hon är avkastarhäst)

gud va tur, alltså att de inte blev något värr.
ja haha då får man ju värkligen hoppas att hin kastade av den mäniskar så att den gjorde sej illa :devil: Riktigt Illa !!:P
men gud de kunde ju förstört hästen ordänligt!

Lånar tråden lite.

I sommras så skulle jag och min kompis ut och rida en mysig sväng i skogen med våra två varmblod. När vi kom fram till stallet så gick vi ner i hagen för att hämta de och gissa vad vi hittade? Ett gammalt cigarettpaket, en tom chipspåse och ett chokladkaks papper. Vi misstänker att det är grannens unge och hans kompisar (gick i samma skola) som varit nere i hagen. Men vi är ju inte säkra på om det är de eller några andra. Frågan är om det prov suttit en av hästarna? -.-

usch vad hemskt! Blir så jäkla arg varje inlägg jag läser när någon tjuvridi deras häst.. Speciellt det med skimmeln, blev så arg och samtidigt var det så sorgligt så jag började gråta av arghet och medkänsla. stackare! Hoppas alla som tjuv rider flyger av och dör! Hade någon bara tagit min häst och BORSTAT denhade jag blivit RIKTIGT förbannad och gett de en rejäl utskällning (så vida jag inte känner personen) vet inte vad jag kan säga, så JÄKLA förbannad på alla.

Iofs har jag aldrig varit med om just tjuvridning, men en massa annat! Oroade mig ALLTID i mitt förra stall att någon tagit min eller syrrans häst medans vi var hemma.. Fanns nämligen en "djurplågare" i stallet somjag avskydde (hon var anledningen att vi flyttade där ifrån)

Nu oroar jag mig inte då vi är i ett stall där ägaren är min släkting som alltid har uppsyn över de närliggande hagarna dessutom ligger stallet ganska avskiljt, hade nu någon velat tjuvrida tror jag de hade tagit stallet nedanför vårat som har ganska mycket mindre hästar som är mer lätthanterade.. Men samtidigt tänker man, i vår hage står bara våra 2 hästar, en shettis och ett varmblod. Båda lika snälla. Tänk, shettisen är ju en barnlek att komma upp på på sina blott 98 cm och varmblodet som är guda snällt blir säkert lika enkelt, men är så orolig, för om de nu skulle hoppa upp på henne, som har en tumör vid strupen (som är ganska stor), rider man henne hårt så kan hon knappt andas, den tar på andningen (inte så hon dör i vanliga fall, det är inte så man behöver ta bort henne, men vid FÖR hårt arbete kan andningen bli riktigt tung för henne..) Det värsta är att den inte syns trots att den är stor, så i övrigt ser den lilla 17 åringen ut som en unghäst som säkert ungj*vlarna tror är helt ok att hoppa upp på, tänk vilka konsekvensker det kan få..

Senast ändrad av en moderator:

Föräldrar blir inte skadeståndsskyldiga för sina barn om de hittar på skit när de inte har uppsikt för dem. Tänkte mest på det faktum att de flesta tjuvridare här verkar vara barn och alla verkar tycka att de ska "skicka räkningen" till föräldrarna.

Senast ändrad:

*KL*

En sak är iaf säker; den som försöker sig på nåt sånt med Honey lever farligt.. Alternativ:
*inte få tag i henne alls.
*hon dansar glatt iväg när de ska upp, ev kickar efter dem som markering också.
*de kommer upp, och hon far i väg i full galopp och bocksprång med skruv :devil:

Personligen hoppas jag att nästa tjuvryttare jag hör talas om ramlar av och bryter nacken. Inget annat verkar ju ha effekt på de små monstren. *mutter*
Har inte hört om tjuvridning eller liknande i mina trakter ännu faktiskt, en hel del annat men inte det, men det är väl bara en tidsfråga..

När jag var på ridläger för ett par år sedan hade de en skimmelvalack med JÄTTEsvankig rygg. Jag menar enormt svankig! Hästen gick inte med på ridlägret utan tjänstgjorde som sällskap och myspolle. (samt avskräckande exempel kan jag tänka mig)
Anledningen till svanken var att då valacken var 1½år hade den stått på sommarbete tillsamans med de andra unghästarna nära en by där det bodde många sommargäster. Valacken var extreemt lätthanterlig och snäll. Under HELA sommaren vart denne tjuvriden (de misstänker av vuxna eftersom ryggen tog sådan skada), något som inte upptäcktes pga att ägarna bara åkte ut, fyllde på vatten och kollade så att elen i stängslet funkade (enorm hage med skog osv i..) Detta ledde till att ryggen vart helt svankig och håller inte för mer än enstaka turer i skritt med lätta ryttare dock har han inte ont i den, som jag förstod det. Som tur var köpte ridlägerägaren denne kille och gav honom en chans som sällskapshäst, då han trots allt är en enormt trevlig kille med ett hjärta av guld!

Sånt här gör mig verkligen GALEN! Hur kan man vara funtad på de sättet att man tjuvrider en häst!? Jag förstår verkligen inte. Skulle folk vilja att vi matade deras barn på lekplatsen? Eller kanske att vi koppla loss hunden utanför affären och sprang en mil eller två? Kanske klippa hål i bildäcken, för det är ju snyggt... KNAPPAST! Jag blir så arg!

Om dem aldrig såg till hästen vet dem ju inte att någon ens suttit på den. Kan lika gärna vara en medfödd muskelsjukdom som urartat eller liknande. Jag tycker det låter väldigt konstigt att en häst på 1½ år ska få en helt enorm svank av att bli riden på. Vad jag förstått rids en del galopphästar in i samma ålder och de får inte svank för det.
Dessutom lär ju inte tjuvryttarna ha kunnat gjort så himla mycket mer än att skritta barbacka på hästen då de inte lär haft träns eller sadel då de förmodligen inte lär varit hästmänniskor.

Jag berättade bara historien jag hört om hästen.. Alltså inget jag VET. Men du kan mycket väl ha rätt. Men å andra sidan är väl de som rider in galopphästar rätt tunna/lätta? Eller har jag fel? Jagmenar, rider en mycket överviktig person på en 1½åring flera gånger/dagligen under "lång" period borde hästen rimligtvis ta skada? Jag vet inte, jag bara berättar historien jag hört. (:

Idioti. Jag har en kompis på island, som hade varit i en hage med islandshäst. Hon hade stått och gosat med en häst, den verkade självklart jättetrevlig. Hon hoppade upp. Först började hästen skritta, sedan tölta. Sedan kom hela flocken och skenade, hon flög av och fick järnskakning. Stackare, men hon lärde nog sig att det faktist inte var så bra gjort :)

Hade jag hört att någon tjuvridit på min häst hade jag nog flygit upp i taket, sedan hade det inte blivit roliga samtal med trevliga ord.

fyy vad arg jag blir när jag läser alla dessa svar!!!!!

medryttarpållen verkar ifs inte ha blivit tjuvriden, men däremot så är det någon som har varit inne i hagen och klippt av både pannlugg och svans!! dessutom har den ena hagkompisen blivit "något" frisserad... Nu när det har varit så varmt och alla flugor och bromsar och knott och myggor osv.

stackarn får inte gå ut utan flughuva

Andra kompisen är lite skygg av sig och tycker inte om främmande människor så han har allt hår kvar...

Gud nåde den som hade gjort så mot min häst! Jag hade personligen grävt denne persons grav :devil: !

Asså jag är så jävla rädd för att mina hästar ska bli tjuvridna! :cry: Typ varje dag tänker jag på det samt hur många som "tjuvmatar" dem, att mata är väl inte särskilt farligt men min unghäst är ett godistroll som har lite nafsigheter för sig och det vill jag inte ska bli värre! (Och dessutom är jag sjukt svartsjuk på alla som rör mina hästar :crazy:) Men vi har sommarbete bland en massa stugor och när vi är där brukar det altid komma ut en massa familjer som glatt berättar att brukar mata hästarna varje kväll... Vet att de bara vill vara snälla menmen... Det är ju trots allt inte jordens undergång men ändå:angel:

Men till tjuvridningen nu; Alla våra hästar är jättesnälla och lugna, även unghästen som bara vill tränatränaträna hela tiden, så de skulle aldrig gjort något om någon fått för sig att hoppa upp... I hagarna bredvid vår sommarhage, där det i en av dem går kor, brukar det alltid gå in människor och om de går in där är det ju "frittfram" för dem att gå in till våra hästar!!!:eek: Bl.a. har jag sett två ca. 15-åriga pojkar stå och kasta stenar (!) på kossorna, och en dag var där två tjejer med en hund som de försökte få att jaga kossorna, vad är inte folk kapabla till att göra mot våra hästar då? :confused:

Så, nu har jag ur lite av min oro, men kul liksom att veta att någon annan brukar sitta och rida på mina hästar, särskilt unghästen som jag har planer för, kul om någon bara förstör dem då?... :(

Inte så mycket med denna tråd att göra.. Men för att disskutera vad människor är kapabla att göra (kom att tänka på det när jag läste om kossorna..)
Bor själv på stor bondgård och förra sommaren hände nåt skojj. Två skitungar som bor en liten bit härifrån gick in i vår kohage och jagade kossorna med pinnar!!:eek:
Då ska tilläggas att vi har en megastor tjur vid namn Gösta, som vaktar sina 30 fruar ganska bra, hade varit kul om han fick tag i dem!!!:devil:
Som tur var va min syster hemma, så dom fick sig en trevlig utskällning..Dessutom kör dom alltid som j*vla idioter med sin mini-crossar på "våra" vägar, skiter fullständigt i om det kommer hästar! Och allt som oftast kommer det andra snorungar på mopeder som tycker det är skitkul att tuta på djuren..Kul för min häst som jag har kämpat med för att hon ska komma över sin rädsla för bilar och dylikt...USCH VAD MÅNGA IDIOTER DET FINNS!!!!

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng