Tjuvparning

Trissa

Trådstartare
Igår dök grannens hanhund upp från ingenstans när jag var på väg till bilen med höglöpande tik, i samma ögonblick som jag vände mig om för att öppna dörren.... Så nu är frågan; måste man ge abortspruta dagen efter, eller kan det vänta några dagar? (Har en veterinärtid på torsdag.)

Sv: Tjuvparning

Det finns nog olika varianter, men ring vet och fråga så får du ett svar att lita på! ;)

Abortsprutan kan ges ända upp till dag 45 efter parning, men risken för biverkningar är mindre om den ges tidigt, gärna inom en vecka.

Så din vet. tid verkar passa bra. Ring och hör, så de har tid för spruta nr 2 dagen efter också.

Hann han para på den korta stunden du öppnade dörren? Nog för jag vet det kan gå fort, men så fort?

Kan tyvärr inte frågan, så ring vet så får du svar. Men jag har för mig man kan vänta några dagar, men är ju inte säker.

Tvärtom brukar man säga att risken för komplikationer är större om man ger "dagen efter-sprutan" som kan ges upp till 5 dygn efter parningen. Den startar om löpet vilket innebär en otrevlig risk för pyometra.

Den variant som de flesta veterinärer använder numera är en (eller två, har aldrig gjort det själv) injektion med Alizin ca 4 veckor - senast drygt 6 veckor - efter parningen. Man gör ultraljud för att vara säker på att tiken verkligen är dräktig, är hon det får hon sprutan som resorberar valparna/alt stöter ut fostren beroende på hur långt hon gått.

Jag ringde veterinären för att kolla, och som ni säger så kan man vänta tills ultraljudet för att spruta bort dom. Och då är det två sprutor med 12 h mellanrum. (Det måste vara Alizinet, då?) I vilket fall som är risken för pyo ganska stor nästkommande löp, den ökar tydligen rejält från 6 års ålder. (hon är 6,5 år gammal)

Så jag väntar till ultraljudet, för nu vill jag ju verkligen inte spruta i onödan!

Det är alizin jag skriver om, det kan ges under tiden i dräktigheten fram till 45 dagar efter parning. Man måste INTE vänta så länge som till 4:e veckan. Alizin ges som två injektioner med 1 dygns mellanrum.

Är man säker på att tiken blivit parad och är i höglöp så är det bättre att spruta tidigare (för att minska risken för komplikationer av själva aborten såsom flytningar, livmoderinflammation, depression etc).

Min husvet. tycker dock man ska vänta tills tiken är ur löpet ;) då en olycka till annars kan hända under samma löp...

Är man inte säker på att parning ägt rum eller fullbordats, så är det bästa att göra som Trissa tänkt, ultraljuda och se om det "blev nå´t" och då ev. spruta med alizin.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 583
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V