Tjabbig med hovarna..

Sote

Trådstartare
Har en nyköpt islandshäst (sto), som varje gång jag ska rensa hovarna testar mig och inte vill göra som jag vill. Om stallägaren (som är en van hästägare) testar, så gör hon inte alls på samma vis:(. I allt annat jag testar så funkar ledarskapet mm. Nu när hon har gjort så här ett tag, så hetsar jag själv upp mig inför varje gång, så det blir en liten rundgång på "testet". Har Ni något förslag på hur jag kan göra detta bättre??:bump:

Sv: Tjabbig med hovarna..

vad är det hon gör då?

Stå på dig, lyft varje hov bestämt och låt henne inte sätta ner hoven direkt utan att du vill.

Børja med stretching

Det ær nyttigt før henne, och då behåller du ju varje ben en stund.
Då får du något annat att tænka på också eftersom du har kørt fast på något sætt nær det gæller hovkratsning.

Sluta hetsa upp dig.... Sluta, nu är du i hästens värld och du kommer aldrig att vinna utan att döda hästen om du inte är lugn..

Lugn , lugn, lugn, lugn. Stå där vid sidan av benet som din stallägare visar och var envisare än hästen. Hetsa inte upp dig, utan var envis... Envisast vinner.... Det måste vara du ... Du kommer säkert att när du rider stå vid någon bäck eller ett träd eller liknande, alltid lugn se till att hästen är lugn...

Se till att du har tid, gott om tid, att vinna utan att hetsa upp dig. Islandshästar är väldigt trevliga men inte av naturen barn eller nybörjarhästar, men väldigt trevligt lynne har de , allmänt...

Min pålle var precis likadan som din i början när det gällde att kratsa hovarna.
Visst lyfte hon dem men för att lika snabbt sätta ner dom igen!
Jag lyfte och lyfte. Det gällde att inte tappa tålamodet för då var det kört!

Lyfte hennes fötter ständig och jämt så till slut var det aldrig några problem.
Nu lyfter hon bara jag petar på dom. :bow:

Ett smart sätt att slippa dragkamper(vem vinner då?) är att lära hästen att det är jobbigt att inte lyfta foten på kommando. Att bara dra i hovskägget är ju lönlöst om hästen inte vill.

Jag har lärt alla mina hästar att lyfta på röstkommandot "Foss"(danska). Jag ber dom lyfta med rösten och tills de lyfter knackar jag på hoven med hovkratsen. Oftast hinner de numera lyfta foten bara jag vänder rumpan upp i vädret :D Det är sällan jag måste knacka för uppmärksamheten.

Att knacka på hoven blir ett störningsmoment för hästen, när den märker att det slutar om den lyfter på hoven så inser den vad som är lättast att stå ut med.

Viktigt är att inte tappa tålamodet! Som någon ovan skrev -Lugn är mycket viktigt i närhet av hästar.

Tack snälla för Era snabba svar, jag hade även hovslagaren hos mig idag, och hon visade mig ett "tricks" som jag ska testa!
Allt brukar vara lugnt med första hoven, sedan gör hon något med andra och det är då jag inte är lugn längre...jag måste väl lära mig att tänka på något annat! Ska genast ut ikväll och rensa hovarna...varje kväll tills hon och jag är på samma våglängd!! Lugn lugn lugn:-)

Vad hon gör? Hon försöker nog visa mig att här har du hoven, men jag är inte tillräckligt snabb och då börjar hon vifta runt, i det skedet så vill jag inte gå in med handen och ta tag i hoven...mes jag vet!! Bakhovarna, ser det också ut som om hon försöker visa mig...att ta hoven nu då!! När jag då böjer mig ner för att ta hoven (hittills väldigt försiktigt, ska ändra på det) så börjar hon smått sparka bakåt, och även i det läget ger jag mig inte in och jagar hoven... Det hade varit så mycket lättare om hon inte hade lyft hoven alls...för då vet jag hur jag ska få upp den:-))
Jag återkommer med hur det gick ikväll!! Spännande!

Ikväll gick det kanon, jag gick fram väldigt bestämt och tog ej hovarna i den ordningen hon är van vid!! Ska bli roligt och se om jag är lika modig nästa gång:-)

Jag provade aldrig det hovslagaren sa...utan tog hovarna i en helt annan ordning än vad hon är van vid + att jag var väldigt bestämd (denna gången:-)!
Hovslagaren sa att man kunda lägga grimskaftet runt hoven och sakta dra i grimskaftet bakåt, då är man inte i så kallat "skottlinjen" (om man är rädd för just det, vilket jag är). När man har dragit upp hoven i det läget som det känns ok att ta tag i hoven, så kan man göra det i lugn och ro...såg väldigt enkelt ut!! Men som sagt, jag behövde aldrig testa det!! Men om det uppstår problem igen så kommer jag att testa det!! Jag vet inte om Ni förstod vad jag beskrev...men hoppas jag inte var alltför otydlig!

Börja träna att lyfta bara liten stund, inte så högt upp. Beröm direkt! Jag har ett sto som var ¨så, och detta fungerade jättebra för henne. Hon har dålig balans, kände sig antagligen osäker och såg sur ut. Gör ingen grej av det, håll dig lugn, lyft lite, beröm jättemycket!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 463
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka