Tittig vid uteritt?

J

Judelaw

Hej! :)
Har en d-ponny som jag har haft i drygt ett år nu. Han har alltid varit väldigt "stadig" och säker att rida ut på men för sedan någon vecka (kanske två) tillbaka har han blivit väldigt tittig och "rädd" för saker ute. Han hoppar till och så. De senaste veckorna har han inte gått lika mkt som han brukar då jag har haft fullt upp med skolan och inte hunnit rida så mkt. Han vilar alltid en gång i veckan men det har blivit 2-3 nu på sistone. När jag väl rider så går han minst 30 minuter! Jag undrar nu om det här tittiga beteendet kan ha uppkommit pga att han går mindre? Fick också upp en tanke i huvudet att han inte har ätit magnesium som har brukar på tre veckor nu (har glömt köpa..) kan det också ha betydelse?
Annars undrar jag om någon vet varför han har börjat göra såhär? Och om någon har något tips på vad man kan göra för att få bort det här?

Tacksam för svar!

Sv: Tittig vid uteritt?

Tror det beror på att han får mindre aktivering, min häst blir oxå mkt fjantigare när hon vilat mer än hon brukar. Är annars väldigt cool av sig trots att hon är fullblod ;) men har hon vilat några dagar så är väldigt mkt farligt :grin:

Okej! Så magnesiumet kan inte ha någon betydelse tror du? :)

Jag tror att det beror på överskottsenergi. För du skrev ju att du inte ridit så mycket på sista tiden.

Tycker du det är otäckt så försök rida med en äldre lugnare häst tills din häst lugnat ner sej.

Håller med de andra, din häst verkar ha mycket överskottsenergi ;) Jag brukar försöka att bara tralla vidare som vanligt när han blir sådär fånigt rädd för saker som han annars aldrig reagerar på, tex löv, en liten fågel, stenar m.m. Jätte töntig:p

Ska försöka svara på alla.
Okej, men jag tycker det är konstigt att en häst som går så pass hårt varje gång jag rider ska få så mycket överskottsenergi? Alltså, han går två dressyrpass och ett hopp för instruktör i veckan. De övriga dagarna har han gått minst en halvtimme, jag "slarvrider" inte.. Många av mina vänner rider bara fem dagar i veckan och deras hästar är inte såhär?

Magnesiumet kan ha betydelse, faktiskt, om det har kommit så plötsligt.
Det hade det på min gamla häst, hon var helkonstig ett tag (blev det plötsligt också), jag läste om magnesiumbrist och jag upptäckte genom att kolla foderstaten, magnesiumgivan var alldelesd för låg pga höbyte. Gav henne tillskott och så blev hon sitt vanliga orädda jag igen.

Detta är baserat på mina egna erfarenheter men jag hade provat ge magnesium igen faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Kan vara båda sakerna du nämner.
Kan också vara så att om du släppt hästen på bete (Om den inte brukar gå ute dygnet runt alltså) så kan det vara en orsak.
Vissa hästar blir ju heltossiga av att gå på bete, speciellt första tiden när de måste ha koll på allting. Dålig flock kan ju också ha betydelse..

Jag har köpt magnesium nu och ska börja ge honom så får vi se vad som händer. Flocken är jättebra, tre hästar som har stått med varandra i över ett år. Han går inte på bete. Men jag ska prova med magnesiumet nu iaf!:) Tack för svaren!

Ska försöka svara på alla.
Okej, men jag tycker det är konstigt att en häst som går så pass hårt varje gång jag rider ska få så mycket överskottsenergi? Alltså, han går två dressyrpass och ett hopp för instruktör i veckan. De övriga dagarna har han gått minst en halvtimme, jag "slarvrider" inte.. Många av mina vänner rider bara fem dagar i veckan och deras hästar är inte såhär?

Beror ju helt på häst till häst, vad för foder man ger dom o hur hårda pass hästen går.

Din häst kanske får dunderfoder och behöver mer motion än vad du ger den?
Dina kompisars hästar kanske får annat foder och går jättehårt på sina pass.

Dunderfoder? Knappast. Foderstaten är uträknad av duktig expert. Jag tror mer på magnesiumet och lite överskottsenergi pga att han inte riktigt gått lika mycket.. Men nu har jag lov och kan rida mer igen!

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: Grazing
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama