Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till min stora glädje tillåter för närvarande min allergi mig att äta tillagade äpplen, så då vill jag passa på! Jag gjorde äppelpaj i helgen på mjöliga söta äpplen, Oranie tror jag. Tyvärr blev det för sött och för mjäkigt i smaken. Jag gillar när det tydligt bryter av mot den i övrigt söta pajen och vaniljsåsen. Jag tar därför tacksamt emot tips på syrliga äpplen som passar bra att göra äppelpaj på!

Till min stora glädje tillåter för närvarande min allergi mig att äta tillagade äpplen, så då vill jag passa på! Jag gjorde äppelpaj i helgen på mjöliga söta äpplen, Oranie tror jag. Tyvärr blev det för sött och för mjäkigt i smaken. Jag gillar när det tydligt bryter av mot den i övrigt söta pajen och vaniljsåsen. Jag tar därför tacksamt emot tips på syrliga äpplen som passar bra att göra äppelpaj på!

Granny Smith alla dagar i veckan :up:

Granny Smith alla dagar i veckan :up:

Granny Smith var ju ett av mina favoritäpplen när jag kunde äta färska äpplen. :d Det är en av de sorter som innehåller väldigt mycket allergener så jag hoppas verkligen att det förstörs vid upphettning.

Finns det förresten något svenskt äpple som har en smak som liknar Granny Smith?

Har ätit ute hela helgen (med varierande grad av njutning) så idag satt det fint att laga lite hemma: tofu i kokosmjölk med purjo, hyvlade rotfrukter, chili, limeblad, lime, och citrongräs. Ris till. Mycket lyckat!

I kvall blev det tjej middag ute. Friterade ostron och da de angade gronsakerna sag ganska ledsna ut (det sag ut som om nagon glomt dem i ang koken for en timma eller sa:yuck:) blev det coleslaw och pomes till. Bast av allt var dock allt skratt ... jag har fortfarande ont i sidan.:D

Discovery och Alice tycker jag är äpplen som iaf har något av krispigheten och syran. Inte som granny smith men åt det hållet (och mycket trevligare skal). Det är sorter som gör sig väldigt bra som paj.

Jag håller med och när det finns svenska äpplen brukar jag köpa dem men säsongen är ju begränsad. Alla mina äppelträd är Transparente Blanche :cautious: tyvärr och den är inte alls trevlig att baka med (såvida man inte tar dem som nästan kart).

Cajun utan paprika 2.0: Bacon istället för het korv och som tidigare kyckling, tomater, blekselleri, färsk jalapeño och lök (röd denna gång för det var en sådan jag hade kvar av).

Kryddorna var kycklingfond, oregano, het pepparsås, Worchestershiresås, vitlök och svartpeppar.

Det blev riktigt gott om än inte exakt cajun-smak. Först en mild hetta som växer till rejäl volym utan bli för stark. Jag kommer att göra sötpotatisstomp till och ev lite edamamebönor (för jag blev sugen på sådana).

Mysig matlagning :)

(kastrullen till höger är te på färsk gurkmeja och ingefära)

Akutmat pizzakit ikväll! Icas var det visst (minns att vi diskuterade olika märken förut).
Topping blev salladslök, körsbärstomater, spenat och fetaost. Rejält med nymald svartpeppar på, orkade inte iväg och köpa ruccola så skördade egensådda ärtskott. Lite balsamicocreme på. Ärtskotten växer kanonsnabbt, rekommenderas som närodlat vintergrönt :)

(Recension av pizzan: mycket tunnare botten än den andra sorten jag testat. Tomatsåsen mesig, hade jag haft energin hade jag hackat vitlök på också)

Jag har ätit fiskbullar i hummersås. Misär. Så går det när det missas i kommunikation och planering. Nu ska jag dricka rödvin, en Beronia (rioja)

Det färdiga resultatet:

Jag pressade en del av stompet i en potatispress med det hade inte behövts (jag var lite rädd för för många stora bitar). Det blev väldigt smaskigt, smakerna gick bra ihop. Märks det att jag varit uttråkad idag?! Jag brukar inte fota min mat så ofta :meh:

Jag tog dock för mycket :o så resterna på tallriken står i kylen för lunch imorgon. Det var väldigt mättande!

Hade jag orkat med det hade det blivit min nya *oj det är en vanlig veckodag* efterrätt: Lite Philadelphiaost (typ 100g och det går bra med den på 11% fett) och en liten burk mager Kesella blandat med ca 1/4 dl råsocker och ett paket saffran. För mig som saffransknarkare är det supergott och det är också väldigt mättande så man äter inte så mycket av det. Plus att det känns nyttigare än många andra sötsliskigheter man kan äta :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
628
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 534
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
297
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar