Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag på utbildning och fick lunch, lyxigt värre eftersom det händer typ aldrig i mitt liv, så då blev det ingen riktigt middag (hatar att äta lagad mat mer än en gång/dag). Istället blev det ljumna polarkakor och en bit Galaxy Ripple (tack Paddan :love: ) framför tvn :D

Idag blir det experiment. Jag älskar cajun men min mage älskar inte paprika (eller ja, den hatar paprika är väl närmare sanningen!). Det blir lite svårt då. När särbon var här började experimentet och jag ska som sagt fortsätta idag. Extra het chorizo skuren till slantar (det är paprika i den men man använder så lite av den så det gick bra) och kycklingfiléer skurna till kuber som kokas i krossade tomater kryddade med färsk jalapeño, stjälkselleri, vitlök, lök, oregano, svartpeppar och fond. Till det blir det kamutvete, jag hade glömt hur gott det är!

Jag längtar också efter min leverans från UK, jag gick wild&crazy på en chilisida igår och köpte en massa spännande chilisorter. Av någon anledning tycker min mage att chili är ok :up:

Det gick inget bra... efter provsmakningen ballade magen ur, det var tydligen ren tur förra gången att jag klarade av chorizon :cry: Jag blir faktiskt lite ledsen för det blev supergott. Jaja, särbon får några goda matlådor.

Åt rester av pasta och svamp från igår till lunch. Pasta vinner inte särskilt mycket på att simma i sås över natten, faktiskt.

Istället för middag efter stallet, min nya favoritsmörgås: valfritt bröd, bred på labneh (färskost gjord på getyoghurt, finns på Hemköp) och strö över granatäpple och hackade valnötter. Galet gott!

Jag kom hem vid elva tiden i dag efter att ha flugit till NY and kort darifran 13+ timmar ... inte inraknat alla kiss stopp :p. Jag kande mig sa valdigt forutseende att jag frusit en portion av curry gryta innan jag lamnade fore jul. Det var salsynt ackligt ... men da jag var superhungrig at jag som en duktig tant upp det anda.
Jag har lyckats skamma bort mig sjalv med att laga allt farskt i flera ar ... jag gillar verkligen inte uppvarmd mat langre. suck.:meh:

Åt rester av pasta och svamp från igår till lunch. Pasta vinner inte särskilt mycket på att simma i sås över natten, faktiskt.

Istället för middag efter stallet, min nya favoritsmörgås: valfritt bröd, bred på labneh (färskost gjord på getyoghurt, finns på Hemköp) och strö över granatäpple och hackade valnötter. Galet gott!

Labneh är fabulöst! Min Hemköp har dock ingen i sortimentet längre, jag är knäckt.

Idag blir det experiment. Jag älskar cajun men min mage älskar inte paprika (eller ja, den hatar paprika är väl närmare sanningen!). Det blir lite svårt då. När särbon var här började experimentet och jag ska som sagt fortsätta idag. Extra het chorizo skuren till slantar (det är paprika i den men man använder så lite av den så det gick bra) och kycklingfiléer skurna till kuber som kokas i krossade tomater kryddade med färsk jalapeño, stjälkselleri, vitlök, lök, oregano, svartpeppar och fond. Till det blir det kamutvete, jag hade glömt hur gott det är!

Jag längtar också efter min leverans från UK, jag gick wild&crazy på en chilisida igår och köpte en massa spännande chilisorter. Av någon anledning tycker min mage att chili är ok :up:

Jag lider med dig, paprika är en otroligt användbar grönsak och krydda. Om chili funkar, har du provat att ersätta paprikapulvret med anchochili? Jag tycker det funkar som ersättning för paprikapulver.

Vi åt också nån sorts cajun igår, är väldigt förtjust i det. Ugnsbakad sötpotatis i stavar (de hade olika färger i affären, så jag provade orange, lila och vit. Den lila är mjöligast och blev bäst i ugn, men den vita hade nog blivit bäst att koka), bbq-sås till barnens förtjusning, och så en variant på maque choux. Maque choux kan rekomenderas, faktiskt, enkelt och gott som tillbehör eller huvudrätt - man steker majs, lök och paprika i smör, sen har man på grädde eller mjölk och cajunkrydda, ev lite gumbo (det ska det inte vara, egentligen, men jag tycker det blir gott) och låter det koka ihop nån minut. Igår hade jag bacon i också, vilket det inte heller ska vara, men jag var inte sugen på helvegetariskt.

@Mabuse: Jag använder många sorters chili, däribland ancho, så jag får till lite cajun-stuk iaf. Det är märkligt att chili går bra men minsta lilla paprika ställer till det rejält! Jag ser verkligen fram emot att få chilin jag beställde från England, det ska bli så spännande att prova.

Jag tänkte använda bacon istället för chorizo i min cajungryta, det ger ju must och lite röksmak. Sedan får jag dra på med olika sorters chili för att få till smaken. Tur att jag tål blekselleri iaf! Plus att det var ju lite roligt att jag fick särbon som var så anti till selleri att prova och upptäcka att det blev gott.

@Mabuse: Jag använder många sorters chili, däribland ancho, så jag får till lite cajun-stuk iaf. Det är märkligt att chili går bra men minsta lilla paprika ställer till det rejält! Jag ser verkligen fram emot att få chilin jag beställde från England, det ska bli så spännande att prova.

Jag tänkte använda bacon istället för chorizo i min cajungryta, det ger ju must och lite röksmak. Sedan får jag dra på med olika sorters chili för att få till smaken. Tur att jag tål blekselleri iaf! Plus att det var ju lite roligt att jag fick särbon som var så anti till selleri att prova och upptäcka att det blev gott.

Gumbo är jättebra för att få till den där lite mustiga smaken, tycker jag, men man får verkligen ta yttepytte, dofta över lite grann. För mycket smakar bara unket och murrigt. Jag börjar med baconet och kryddar på det rätt bra i stekpannan (rökt paprikapulver, men man kan ju ta rökessens eller rökt chili, ancho, rödvinsvinäger, chipotletabasco), då blir det rätt bra oomf i det.

Nåväl. Jag ska nog göra en soppa med fisk, vitlök saffran, cayennepeppar och dragon samt rotfrukter. Limeaioli till, ska bara låta partnern städa köket först.

Imorgon har vi gäster som äter Lchf, så får fundera ett extra varv så det passar alla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
636
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
637
· Visningar
28 571
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
325
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar