Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör du saffranssåsen?

/Mvh saffransknarkaren :)

Vitlök och massor av lök får mjukfräsa i smör. I med massor av dragon, cayennepeppar och minst två pkt saffran. Pessa över en citron och nån dec vitt vin samt vatten, salt och peppar. Låt det stå och puttra i 15 min. Red av med grädde, dra av från värmen och pressa i ytterligare en halv citron. Galet gott till kyckling, och jag gillar att ha en sallad av granatäpple, paprika, avokado, gurka och mozzarella till.

Mycket linsgrytor och thaiwokar på sistone. Minsta möjliga redskapsåtgång och därmed minsta möjliga diskgenerering har fått styra lite. Inte så våldsamt spännande, men lättlagat och -ätet.

Ikväll lax, stora bitar purjo och fänkål i ugn. Troligtvis bulgur till. Sannolikt en hel del citron i olika former. Fantasilöst, men både purjo och fänkål blir fint i ugn, tycker jag. Synd bara att laxen helst vill ha så väldigt mycket lägre temperatur och jag ju som sagt jobbar enligt allt i ett kärl-principen för tillfället.

Kvallen's Bison ribeye, caramelized potatis och chimichurri var helt fantastiskt gott. Till det hade (har ;) ) jag ett glas rott fran Napa Valley i Californien. Allt var mycket gott.
Jag passade ocksa pa att lagg in for gravningn en bit bison file. Jag kan inte vanta pa att fa smaka pa det!

Gårkvällen blev restaurang i Köpenhamn, galet god typ surdegspizza. Det enda som var inne i ugnen var i stort sett pizzabotten, typ knaprig och bubblig. Sen överöstes den med ingredienser, såg ut som en tårta! Jag tog med rökt lax, morotscrudité, mandolinad fänkål, kaprisröra och ruccola och ostar på. Kanongod!

Idag var jag på knytisbrunch och hade med gjutjärnsbröd (recept), superlätt att göra och kanongott. Ikväll blir det någon enkel sallad med avokado och fetaost bland annat, är fortfarande brunch-mätt.

Idag har vi ätit hemmalags chocken balti med köpta naan till. Grytan var inte så tokigt alls faktiskt och naanen av det tråkigare slaget (från butik, ej restaurang)

Har varit en helg i matens tecken. I fredags Moules frites, lördag morgon bananpannkakor med bär och kvarg. Lunch lördag, broccolisoppa som blev oförskämt god. Igår en boeuf bourguignon, fick puttra i tre timmar och blev mycket bra. Idag Chicken tika masaala. Snart får glassmaskinen sno ihop jordgubbsglass.

Gårkvällen blev restaurang i Köpenhamn, galet god typ surdegspizza. Det enda som var inne i ugnen var i stort sett pizzabotten, typ knaprig och bubblig. Sen överöstes den med ingredienser, såg ut som en tårta! Jag tog med rökt lax, morotscrudité, mandolinad fänkål, kaprisröra och ruccola och ostar på. Kanongod!

Var? Var? VAR finner man denna restaurang, närmare bestämt?!? :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
630
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 536
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
5
· Visningar
300
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar