Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mandelpotatismos, renskav stekt med lök och en sallad på Ingrid Marie, lingon och hackad lök. Jag gjorde alternativ vinägrett på konjak! Vatten till pga julkilon att få bort, men mycket gott alltsammans!

Ångkokt spätta, ärt- och pepparrotssås samt kokta Gilbert, morötter och ärtor till. Inte gott, inte det minsta. Fick komplettera med knäckebröd för att inte gå från bordet vrålhungrig.

Jag undrade just varför och hur man ångkokar spättan. Varför fick du inte god mat? Ingredienserna låter ju inte alls hopplösa.

Äh det blev bara fel i tilltagandet (mitt eget fel alltså) och smaker som inte funkade för mig. Skulle varit typ kolja egentligen i receptet vi utgick från men eftersom vi var ute i lite dålig tid så var det mesta slut i fiskdisken och fryst kändes inte lockande, så då blev det spätta istället. Men en måste ju prova någon gång, så jag är inte helt missnöjd ändå eftersom det känns lite utanför mina vanliga matförsök :)

(Gilbert var dock gulbetor, vi har inte utvecklat kannibalism än! :D)

Tacos modell lammfärs, bönröror, salsa och massa grönsaker samt ost. Inte särskilt upphetsande men barnet som älskar råa grönsaker är nöjd. Godmor-poängen haglade. Bytte ut de förhatliga majschipsen mot couscous.

I kvall blev det stekt falukorv med mandel potatis mos (ingen mjolk, men bade lite philadelphia ost och en nave riven vasterbotten och en skvatt buljong) och senaps sas. :d

Man tackar. Jomen, allt utom tomat går bra, BARNETS nästan bästa sida på den kulinariska fronten är dock vurmen för vitlök och sardeller.

Det paminde mig om nar dagis tog med sonen, da 6 ar gammal, och hans grupp in till Stockholm for besok pa kulturhuset och lunch pa sta'n. Nar det ar dags att bestalla lunch star alla barn duktigt i ko och sonen fragar 'froknarna' om han fick bestalla vad han ville och blev forsakrad att sa var fallet. "Precis vad jag vill?" fragade sonen igen och personalen svarade att naturligtvis fick han det.
Sonen bestallde entrecote, med gronpeppar sas ("har ni inte det? ... oh men bearnaise sas da?") och bakad potatis ("Okay, pommes gar lika bra om det inte finns"). Da ingen av personalen lyssnade fick han det han bestallt till deras fasa ... och jag fick en utskallning nar jag hamtade barnet som uppenbarligen bestallt allt for avancerad mat. Sjalv tyckte jag att han skotte bestallningen utmarkt. Sonen berattade muttrande att alla andra bestallde antingen hamburgare eller korv, men att han gillade entrecote battre.:p

Planerna för kvällen är citronmarinerad kyckling med saffranssås, mangoldblad, granatäpple och ris för de som så önskar. Jag älskar saffranssås, det är sanslöst gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
640
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 603
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
375
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar