Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kvall blev det tagliatelle med en sas av lite bacon, lok, svamp (farsk sa klart ;) en burk skoljda svarta bonor, och en burk korsbars tomater kryddat med en blandning av hot sauce, basil, och det som stod narmast till i skapet:angel: Gott blev det i alla fall.
Jag sager bara det ... Mera bonor till folket.:p

Jag kom hem alldeles för sent från stallet, och då hade partner lagat spanskinspirerad gryta med en massa bönor, fläsk och korv i. Bröd till och vatten. Värmande och gott.

Rökta räkor igår :d kan nog bli det som snacks framför TV:n ikväll också, bara för att det är så gott! Innan är vi dock bjudna till grannen på en kvällsmacka, de hade fått tag på någon fin rökt köttbit som de ville bjuda på.

Skulle blivit fyllda paprikahalvor men paprikorna som var av den långsmala typen blev mer som blad när jag delade dem så det blev "lasagne" istället, varvade paprikorna med röda linser som blandats med keldas färdiga tomat och cremefraise sås och sedan toppades det med ost och åkte in i ugnen. Till det åt jag sallad på spetskål och äpple.

Linscurry med bulgur och en massa bladspenat ikväll. Gott!

Jag har varit lite trögstartad med matlagningen efter helger och sjukdom, men nu känner jag att jag måste rycka upp mig lite. Lusläser tråden på jakt efter inspiration!

Själv tycker jag att inspirationen har kommit tillbaka, tillsammans med ambitionen att producera egna lunchlådor. Och tillsammans med säsongsstart av Sveriges mästerkock. Dagens lunch således: risotto med rotselleripuré, rostade hasselnötter, ädelost och päron. Rekommenderas! (recept framplockat via Arla) :d

Vi ska äta fajitas med bönor och grejer, toppar med färsk spenat som blev över igår. Bakat chokladbollar med BARNET (GODMorpoäng) och bakat en kladdkaka med salta hackade mandlar som ska inmundigas på snabbmeddelanden hos vänner imorgon tillsammans med hallon och annat trevligt. Ryktet går om prosecco...

Håller på att pyssla ihop en grön lasagne med bl a kantareller, spenat och palsternacka. Dricker under tiden ett överraskande gott vitt vin från Österrike (och har även hällt den i maten). Överraskande för att jag inte är ett fan av vitt vin alls. Men detta slinker ner!

Det blev ytterligare en chowder middag i gar da jag hade varit hos tandlakaren och behovde nagot som var latt att ata. Jag gillade min skapelse sist, sa det blev seafood chowder pa asiatiskt satt igen. Det ar riktigt gott.:d

I kvall blir det ett par mycket fina stekar som kommer att serveras med rodvinssas och formodligen rostade (och glaserade) rodbettor med brysselkal (rostade med granatapple och rostade pumpa fron)

Är i full färd med tidigare diskuterade pasta med köttfärssås. Jag orkade inte gå till den näst närmaste affären, och därför blev det inte vildsvinsfärs, utan kravmärkt nötfärs.

Såsen står och puttrar, jag tror det blir gott med tagliatelle och riven parmesan. Rött vin. Sedan semlor till efterrätt. Tror inte vi behöver gå hungriga från bordet. :)

Nja ... brysselkalen utgick, den var inte "crisp" nog, rodbettorna las upp pa farsk spenat (gront och fint:p) och sasen blev den basta rodvinssas jag gjort ... Jag hade nagra svampar over sa jag stekte dem med lite charlotten lok och la ovanpa steken. MUMS:d

Tagliatelle med blandad skogssvamp från i höstas och bacon samt persilja och vitlök samt skvätt grädde och rikligt med parmesan. En riesling till, sen zinfandel och portvin till tidigare nämnd kladdkaka.

Idag har vi ätit lammfärsbiffar fyllda med fetaost och kryddade med rosmarin. Sås gjord på rödvin, Cremefraiche och timjan samt klyftpotatis till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
644
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 618
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
423
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar