Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och idag blev jag hemma från jobbet förkyld :( inte dödssjuk men den hittills ganska milda förkylningen tog med sig huvudvärk och ännu mer snuva. Medan jag kokade te nyss satte jag två små satser med groddar (en alfalfa och en mungbönor) så förhoppningsvis har jag två vitamin- och mineralbomber klara om några dagar :) Nu tillbaka till soffan med ingefärste och honung!

Jag tänker sova över hos pojkvännen inatt trots att han har dragit till USA i två veckor och därmed utnyttja hans betydligt bättre kök... men jag vet inte vad jag ska laga. Matlust och aptit har försvunnit då jag är otroligt stressad just nu men jag tänker att jag nog skulle vilja ha något med fisk och spenat, sånt som man bara kan sleva in.

Det var som vanligt fritt efter ett gäng olika recept och med reservation för att jag inte minns exakt gjorde vi ungefär såhär:

Strimlad fänkål förvälldes hastigt och fick sedan marinera i en massa pressad citron, drivor av färsk timjan, olivolja, salt, svartpeppar och en liten gnutta vitlök. Tillsammans med mer olivolja, citronzest och riven parmesan ner i en ugnsform och sedan in i ugnen på 200 grader i ungefär 20 minuter, har jag för mig. Väldigt enkelt och väldigt, väldigt gott.

Jag lagade för första gången den iranska rätten Abgoosht (stavas lite olika) och serverade med bröd och en sallad på gurka, granatäpple, gul lök och röd lök. Shrikand till dessert. Underbart gott alltsammans och rött vin.

Galette med roquefortost och spenat, mousserande vin, ett glas riesling, efterrättscrepe med nutella och banan. Allt mycket gott.

Vågade mig ut igårkväll efter min förkylning, några kompisar skulle käka på ett hamburgerhak några kvarter bort som heter Casual. Var sugen på riktig mat efter att mest ha ätit yoghurt och glass.. Smarrig burgare och mineralvatten till, de andra drack finöl.

Jag hade tankt gora en New England Clam Chowder i kvall ... men glomde kopa fisk och har bara en burk musslor, sa det far bli nagon annan dag. I kvall blir det istallet stekt falukorv med senapssas och mos pa mandelpotatis.

Jag fick den för mig hittills okända styckningsdetaljen "charlottenstek" i min senaste prenumerationslåda från rödkullakossorna. Intressant med nya experiment! Jag tror den hade gjort sig ännu bättre under grillsäsongen, men nu fick den bli ugnsstekt och tunt skivad a la rostbiff, och serveras till en bulgursallad med tomater och fetaost.

Förutom alla läskande förslag i denna tråd på sistone, fantiserar jag nu om att tillaga en spanakopita efter att ha avnjutit en sådan i bild i Sveriges mästerkock. Några riktigt lovande deltagare, förutom ynglingen som producerat detta mästerverk också flygplansteknikern och tjejen som fick stora lovord och sågs som tänkbar slutsegrare. Kul att det är igång igen, ett av mina favoritprogram!

Helstekt (säger man så? Jag lagade den i ugn) älgfile med köpespotatisgratäng och lättkokt brysselkål. Jag hade kunnat hoppa över potatisgratängen helt men sambon ville ha det.

Gnocchi, grönkålspesto, god cole slaw på spetskål och lammkorv, så nu är den säck grönkål jag köpte före jul uppäten. Känner att det blir fortsatt mycket kål och bönor framöver.

Det blir nog en efterlangtad New England Clam Chowder i kvall ... eller atminstone en variant av det. Jag kanner mig sa sugen pa Tandori ... sa jag gissar att det far bli udda kryddning for New England style.:p

I torsdags åt jag hemlevererad turkisk mat, i fredags en kycklinggryta med lite sting och mycket grönsaker, igår stekt salt sill med potatis och löksås.

Idag naturligtvis pasta och köttfärssås ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
650
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar