Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Senaste dagarna: zucchinilasagne. Går crazy med min mandolin på allt numer :p
Varvade zucchinin med ratatouille och en röra av rostade, mixade hasselnötter, finhackad rödkål, russin, kanel och tahini till en färsliknande konsistens. Parmesan uppepå!

Kort resume
Jul: rimmad lax högt och lågt, pappa hade rimmat egen och gjort egen hovmästarsås till, jättegott men jag behöver nog inte äta det igen förrän nästa jul. Sen var det väll lite andra julmatsgrejer som sill och sånt. Jag hade gjort en sallad på rödkål, vitkål, grönkål, äpple, whiskycheddar, valnötter, katrinplommon, torkade fikon, tranbär och sedan dressat den med apelsinjuice och rapsolja, salt och peppar. Alla måltider som det inte åts julbord åts det risgrynsgröt.

Nyår var jag hemma med besök och stalltjänst ;): Besöket ville ha hemgjord pizza så det blev det inget orginellt på dock tomatsås, championer, lök, paprika och mozzarella. Vi åt chokladpudding till förrätt (nej, jag har inte skrivit fel). På nyårsdagen blev det amerikanska pannkakor med blåbär och mosad banan.

Sedan har det varit lite si och så med ätandet, mest mackor och te samt stora mängder choklad.

Idag tog jag mig i kragen igen och då blev det pasta med ärtröra, ärtskott och en näve pumpafrön.

Jag har en burk musslor i kylen ... och en bit lax i frysen. En hel massa gronsaker i kylskapet och en bit brod jag kan gora vitloks brod av. Jag ar fortfarande kall efter hund promenaden ... Det blir 'seafood chowder' till middag.:p

Idag har jag, @Ceta och @Lillelorden dinerat ihop. Det blev filodegsrullar fyllda med fetaost ihop med linshummus till förrätt, citron och tomatquinoa med parmesanfyllda auberginrullar till huvudrätt och chokladfondue till efterrätt. Jag är fortfarande mätt :D

Men herregud. Vaaarför jobbade jag?? :(

Hade iofs ett fantastiskt trevligt pass på jobbet ihop med favoritkollegan, men ändååå! :p

Ikväll blev det jordärtskocksrisotto och parmesangratinerad blomkål. Svingott! Tyvärr var vinet jag dricker till inte lika bra, men man kan kanske inte alltid få allt :)

Igårkväll en kalasgod boeuf bourgignone, saltlakritsglass med hallon. Vin.

Ikväll middag hos vänner, köttfärssås gjord av samma stackars kossa som grytan igår.

Igår: gnocchi med grönkålspesto. Handlade i de urusla butiken på småorten vid landet, så det blev svårt med grönsaker. Slutade med ugnsbakade jordärtskockor och en ihopstekt rör av lök, champinjoner och gröna sojabönor.

Idag åter i civilisationen: basmatiris med bondbönor, en persisk aubergineomelettaktig historia, en bit god fetaost, svarta oliver, rött vin.

Hade två kollegor/vänner över på middag, vi gjorde egen sushi på en MYCKET fin bit färsk lax från fiskdisken. Sådan som verkligen smälter i munnen. Blev mycket ingredienser över (iiiinte fisken dock) så blir nog en till omgång i helgen :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
650
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar