Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag verkar leva på ärter och fläsk i olika former numera. Ikväll blev det blandade slemproppar som jag blandade med stekt lök och vildsvinsskav, peppar och timjan och en skvätt vin fick fullborda det hela.

Ja, jag är ensam hemma och saknade matlagningsinspiration.

Igår blev det pytt i panna på resterna av rotsakspytten och resterna av tjälknölen. Resterna av de rårörda lingonen till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar var vi pa en Tysk restaurang i en "turist falla":p av stad i Harrisburg's hot springs. Vi at snitzel och visst var det gott ... men definitivt inte vart priset som nog var det dyraste vi atit i Kanada:eek:

Nu star slow cookern pa banken med en av de fantastiska indiska paste/sas burkarna, en hel massa gronsaker, kyckling brost och cocosnot mjolk. Det blir middag om en 6 timmar ungefar.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Jag har kalasat på tryffelsalami, en dyr passion... Till det en risotto med trattisar och rödvin. Mycket gott och favorit i repris.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har fått potatismos :d med lövbiff och sky och ohemula mängder med stekt lök. Mums. Syskonet som lagade. Till det tomatsallad bestående av skivade tomater, finhackad rödlök och dressing på balsamico, olivolja och lite salt och peppar. Jag gillar egentligen inte tomater men löken och dressingen maskerade hyfsat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi åt en jättegod paj på spenat, kalamataoliver, soltorkade tomater och en massa getost. Machesallat till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I fredags blev det gammal hederlig hämtpizza efter en lång dag i Ullared. Dock är just denna pizzan väldigt fin för att vara "hål-i-väggen-pizza", tunn och fin, fräscha fyllningar (t.ex "riktiga" räkor istället för sådana där små miserabla burkdito) så man blir inte sådär fett-mätt.

I lördags var jag ensam hemma och sugen på kött. Jag blir det ibland, förmodligen en järngrej. Så jag stekte två små minutbiffar (aldrig provat förut, i England är minute steak lövbiff, men det var inte dessa), gjorde en väldigt vitlökig potatisgratäng, en tomat- och löksallad och så bouchons muqueux verts till. Till nattamat gjorde jag någon sorts bruschetta med den överblivna tomatsalladen och lite ganska ordinärt bröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Mos på morot, palsternacka, kålrot och potatis. Kryddat med salt och peppar.
Till det baconlindad torskrygg, ärtor och stekt broccoli.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Laxfile i ugn med grädde och parmesan. Gott men lite smaklöst kanske men det var sambon som önskade. Ris och broccoli till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag kom hem från stallet, frusen och eländig, fick jag soupe au pistou med nybakat bröd och persiljepesto gjord på persilja, mandel, citron och lite olivolja. Jag klagar verkligen inte!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte längre ensam hemma?

Jag åt grisgrynsgröt med kanel och mjölk till middag ikväll när jag kom in efter en långpromenad i regnet. Direkt ur korven in i mikron, et voilà, middag!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Förtrollande är väl kanske inte det uttryck jag skulle använda, men varmt och mycket mättande. Nästa gång lägger jag lock på i mikron och slipper torka exploderad gröt överalltifrån. Min kokkonst utvecklas minsann!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lyxmiddag igår - helt utan ironi - krögarpytt (jag skriver krökarpytt hela tiden) med två stekta ägg, sunny side up och Dijonsenap (gillar rödbetor men inte till pytt av någon anledning). Mellanmjölk till. Så himla himla gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch efter en lång förmiddag ute i regnet: potatisgnocchi (färdigköpta, färska), lammkorv, surkål, dijonsenap och den där rönnbärsketchupen som jag har nämnt förut. Tyvärr ingen öl till då jag måste jobba nu under eftermiddagen. Gott, värmande, mättande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag åt fiskbullar i dillsås och potatis till lunch. Tycker att det är så vansinnigt gott, det är en sådan där barndomsgrej. Mina föräldrar avskyr det men farmor älskade det lika mycket som jag gör, så vi brukade äta det när vi var ensamma.

Just nu sitter jag med hårfärg i håret och vet inte om det är peroxidångor eller vad men jag har blivit helt hysteriskt ap-sugen på bruschetta. Inget tjusigt, tomat/lök/vitlök och eventuellt mozzarella, bara. Det ska väl gå och ordna ganska snabbt men jag vet inte varifrån detta jättesuget kom.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har ätit vegetarisk lasagne till middag och lunch sedan söndag, men nu är den slut. ;) Görs på krossade tomater, spenat, röda linser, lök, vitlök, paprika och zucchini. Eftersom såser hatar mig så kör jag alltid på Keldas färdiga ostsås, helst 4 ostar men affärn hade bara Mild ost. Också god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar kvall blev det rester av kurryn fran dagen innan ... I kvall ska jag pa hundtraning sa vi ater ute nagonstans.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blev det bbq-ribs med klyftpotatis och coleslaw. Provade ett recept där man förkokar kamben i chilibuljong med liquid smoke, det blev riktigt gott och absolut något jag kommer göra fler gånger. 1/2 dl liquid smoke var rätt lagom till 1,5 l buljong.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp