Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tomatsoppa på rostade tomater, paprikor och lite selleri. Mixade allt, kryddade, hällde i en skvätt vin och en mindre skvätt matlagningsgrädde och lite god olivolja.

Till det extremt gott surdegsbröd från ett alldeles för dyrt bageri.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Bortbjuden på middag, fick fantastiskt potatismos (verkligen det bästa jag ätit) och en variant på wallenbergare gjord på fläskfärs (var skeptisk) som också var tiptop.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fyndade trattkantareller och gula kantareller i en affär. Gjorde varma mackor på det goda surdegsbrödet från gårdagens shopping, västerbottenost på också. Enkel tomatsallad på tre sorters tomater, lök och god olivolja. Rucola. Färska stekta vaxbönor - att hitta dem kändes som att den stängda dörren till paradiset öppnades lite på glänt igen. Torkade små fikon.

Rött vin till.

Väntar nu på att min partner ska bli klar i tvättstugan och komma upp och servera mig kaffe och mörk choklad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte i mitt kök igår, men i min mun - en sanslöst god burgare på grovt hamburgerbröd, coleslaw, finhackad grönsallad och m a s s o r varmrökt lax. Himmelrike! :d Inköpt på en sibylla i en liten sommarstad i min närhet. Den burgaren kan göra sommarstaden till ett resmål året runt! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Laxburgare, alltså? Eller både burgare och lax?

Fantastiskt med en god sibylla!

Jag har varit ute och shoppat lite mat, blommor och vin så här under min medelålders höstförmiddag. Till middag blir det saltkokt kanarisk potatis med vad-nu-såsen-heter till, stekta laxkotletter och ugnsrostad broccoli och blomkål. Antagligen med lite körsbärstomater, mandelflisor och vitlök till/på de rostade grönsakerna.

Dricker just nu kaffe och äter utomordentliga citronskorpor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså ingen rund uppstekt puck, utan ren mjäll smältande underbart god kall varmrökt lax.

Edit: och det är vid närmare eftertanke kanske ingen riktig sibylla längre, den heter 'Kockens' och är en sylta, en vägkrog utmed E22 i Söderköping.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast det där ser ut som en vintergäck ;).

Vårlöken ser ut så här:
gagelut2.jpg


(Och nej jag kan bara inte låta bli.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

I gar kvall at vi pa en sport pub och jag skulle ha valt fish and chips ... men fick for mig att jag skulle ha en stek. Den var helt okay ... men jag har haft battre, Maken's fish 'n chips var dock fantastiskt. suck.:p

Maken och jag var pa "innomhus hockey" i garkvall. Jag ar ingen hockey fantast, med det var faktiskt jatte kul. Ett Canadensiskt lag spelade ett fran USA och sa vi var i underlage pa laktaren. Vi at oss igenom hela matchen:D med ett glas (oh, okay ... mer som en plast mugg;)) vin till gick "snacks" ner oavbrutet. Att "vart" lag forlorade gjorde det inte samre, skojandet mellan folk pa laktaren var jatte kul ... och jag fick ett "trost pris", en t-skjorta med det Canadensiska lagets namn.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi frossar i rödvin, stekt lila blomkål och broccoli med salt och mandel, potatis/morotsgratäng med massor av vitlök och en liten fin köttbit till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag frossar i clementiner. Man håller sig väl 'flytande' på att äta clementiner, det känns som behovet av matlagning är obefintligt. Häpp.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatismos, kokta ärter, ugnsbakade morötter, gurkskivor i sötsur vätska.
Äppelkaka. Äppelvin, äppelcider och äppelmust. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Härligt äppeltema.

Här blir det potatisgratäng med en generös dutt västerbottenost på. Älgfärsbiffar, något slags sky med enbär i, och en "sallad" på äpplen, lite lingon, lite finhackad lök, citron och tistelvinäger.

Fransk chokladtårta med hallon och grädde till dessert.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bakar ni fransk chokladtårta själva eller är den köpt?

Idag blir det shepherds pie på älgfärs, ett enkelt men mycket gott recept från BBC (fast med lammfärs istället, no fuss shepherds pie).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är älgfärs allmänt förekommande uppåt landet(ja, allt norr om Hallandsåsen är att betrakta som uppåt landet)? Här finns det i frysdiskarna, men färsk färs har jag inte sett till. Eller gäller det att ha jaktkontakter?

Ikväll har jag käkat lax i ugn, bladspenat fräst med vit- och rödlök, fetakräm, blandad grönsallad och en raritet: kokt potatis. Vatten.

Äppelsmulpaj med vaniljyoghurt och kaffe efteråt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh, vad gott ... sheppard's pie. Det ar bast jag aker och koper lammfars nu.:D

I gar at vi en Thai soppa pa butternut squash och lite getost smulor pa toppen. Jatte god med hart brod och lufttorkad skinka till.:)

I kvall blir det antingen ett hopjox av vad som finns hemma ... eller sheppard's pie.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Flied noodles med kyckling och sesamfrön, broccoli, chili, morötter, purjo och massor av lime. Jordnötter ovanpå och kall öl till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bakar ni fransk chokladtårta själva eller är den köpt?

"Vi" (dvs min partner) bakar den själv. Det blir jättegott och verkar inte vara särskilt svårt.

Är älgfärs allmänt förekommande uppåt landet(ja, allt norr om Hallandsåsen är att betrakta som uppåt landet)?

Fryst. Fryst svensk, ibland fryst importerad. Färsk älgfärs har de i saluhallar här "uppe" emellanåt, men jag har inte riktigt koll på hur ofta de har det.

Jag har inga jaktkontakter, den jag hade har tyvärr mött sin skapare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp