Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar kvall blev det en Subway macka ... med "all the fixin's" medan vi vantade pa att hundklubben skulle oppna.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Planerar flied noodles med chili, vitlök, lime, ingefära, broccoli, lila blomkål, morötter, vårlök och nötter.

Sås till görs nu, kokande vatten hälls på hackad chili, lika mycket limejuice som vatten tillsätts. Så gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Planerar flied noodles med chili, vitlök, lime, ingefära, broccoli, lila blomkål, morötter, vårlök och nötter.

Sås till görs nu, kokande vatten hälls på hackad chili, lika mycket limejuice som vatten tillsätts. Så gott!

Fast inte vårlök va? Det är ju jättegiftigt!

Kålpudding, rårörda lingon. Det luktar fis, men smakar gott. :d

Det är så gott. Jesus. Jag är så glad att jag lärde mig tycka om kålpudding som vuxen - när jag var liten fick vi ongar bara köttfärs och spad och potatis, jag vet inte om vi protesterade eller om någon bara utfick ifrån att vi inte skulle gilla det.

Hur gör du din kålpudding, hånis? Har förstått att det varierar mellan regionerna så jag är nyfiken!

==

Jag gjorde det väldigt enkelt för mig ikväll. Hystade in lite klyftade potatisar i ugnen på bakplåtspapper med olivolja, cayennepeppar, salt och svartpeppar och körde i 45 minuter eller så. Stekte upp ett par färska "hamburgare" - läs typ pannbiffar, Ica har den, 100% nötkött - och rörde ihop lite HP Hot Chili + Honey med turkisk yoghurt som dipp, eller sås, eller dippsås. Två klyftade tomater med ramslökssalt på till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vårlök giftigt, hur menar du?

Kl

Jag gjorde en stor laddning fisksoppa med kolja, lax, morot, purjolök, fänkål, burktomater och saffran. Creme fraiche med parmesan att klicka i och knäckebröd med ost till. Jag gjorde också en stor sparrispaj som bra-att-ha-hemma-mat. Tyvärr hade jag lite otur när jag tänkte för jag stekte sparrisen tills den blev klar innan jag la den i pajskalet vilket såklart innebar att sparrisen var överkokt när pajen var klar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De kallas så i mataffären;) men nej, inte de små gula söta vårblommorna, den något aptitligare salladslöken är det som åsyftas.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är så gott. Jesus. Jag är så glad att jag lärde mig tycka om kålpudding som vuxen - när jag var liten fick vi ongar bara köttfärs och spad och potatis, jag vet inte om vi protesterade eller om någon bara utfick ifrån att vi inte skulle gilla det.

Hur gör du din kålpudding, hånis? Har förstått att det varierar mellan regionerna så jag är nyfiken!

==

:D
Kålpudding minns jag som något oerhört äckligt när jag var liten, det kan tänkas att doften av kålen bidrog till det traumat. Jag var också vuxen när jag lärde mig uppskatta detta goda!
Jag gör så här, på en höft:
1st vitkålshuvud typ 1½-2 kg
Smör...en hel del, kanske 80-100 gram
Ljus sirap
ca 6-800g blandfärs
2 dl vatten
Mortlad kryddpeppar

Jag strimlar kålhuvudet, stockar av och smälter smöret i en stor stekpanna, lägger i den finstrimlade kålen och bryner den lätt. Man måste röra om så att kålen inte bränns. Smaksätter med salt och peppar. Riplar över den ljusa sirapen och steker några minuter till på medelvärme så det inte fräser liksom. Under tiden blandar jag färsen, med vatten, salt och peppar (den mortlade kryddpepparn). Lägger hälften av den mjuka uppstekta kålen i en järngryta jag brukar använda. täcker med färsen och täcker sedan med resten av kålen. Grädda i ca 40 minuter, 175'.
Serveras med kokt potatis och rårörda lingon. Delar av mina gener är öländska så ibland serveras det rinngrädde och skirat smör till. :d Jag vet att många har gräddsås till men jag tycker det blir lite för mycket och oftast har jag inte tid att slabba runt i köket för en sås i detta sammanhanget, då räcker det med skirat smör och ibland rinngrädde då.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, kålpudding är SÅ gott! Åt det två gånger i förra veckan. :d Vad är rinngrädde?

I går gräddade jag pannkakor för kung och fosterland. Lagget är inte helt samarbetsvilligt så jag fick dutta i smör var tredje pannkaka eller så för att det inte skulle fastna. :cautious: Vi lånade det av svärisarna (vi har bara plättlagg och en minipannkakslagg) och jag misstänker att någon har diskat det med antingen diskmedel eller i maskin. Vi får köpa ett eget nytt helt enkelt.

I kväll ska det bli ägg- och mjölpanerad smörstekt torskfilé med kokt potatis, ohemula mängder citron och något grönt. Har inte bestämt mig än om det blir ärter eller spenat. Rårivna morötter till också. Mums!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vårlök giftigt, hur menar du?

Jag menar att vårlök är giftig ;)

17217.jpg


Detta är en (giftig) vårlök. Spring onion, som de heter på engelska, heter salladslök på svenska.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter vettigt! Har hört talas om avarter som har ris eller till och med risgrynsgröt i kålpudding...

Den bohuslänska versionen är rätt lik din tror jag, fast man använder sig av fläskfärs (förmodligen billigare förr i världen och det är väl från mormorsmor receptet kommer) som man blandar ut med vatten tills den är riktigt lös i konsistensen (ska villigt erkänna att jag har använt nötfärs och blandat med kaffegrädde istället) och kör i ugnen tills det blir gott ;)

Ätes med kokt potatis och lingonsylt till den som vill ha, jag väljer helst smörgåsgurka och får underliga blickar av mina fellow middagsätare. Någon sås har jag aldrig varit med om, det underbart goda spadet räcker gott och väl! Skirat smör låter i och för sig väldigt gott.

Jag gillar inte kryddpeppar något vidare, så det momentet skippar jag - sirap har heller aldrig använts i mitt släktrecept så vad gäller kål reserverar jag den biten till andra sidan av släkten och halländsk långkål till jul... jag längtar redan!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha, du menar blomman. Jag ser ofta vårlök i asiatiska affärer men har tagit för givet att det är något annat än blomman (vilket det såklart är) , de ser ju också helt olika ut. Har inte ens reflekterat över att man kunde få för sig att äta blomman så därför blev jag lite förvirrad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter vettigt! Har hört talas om avarter som har ris eller till och med risgrynsgröt i kålpudding...

Risgrynsgröt? :eek::wtf:
Jag gillar inte kryddpeppar något vidare, så det momentet skippar jag - sirap har heller aldrig använts i mitt släktrecept

Meneee...det är ju lite så att det är dessa två ingredienser som liksom är signum tillsammans med kålen för rätten. Blir det inte en smaklös kålpudding utan?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I mitt kök idag, pastagratäng med ostsås på boxholms chili och rökt kalkon och purjo. Det är dagen innan lön, frys och skafferirens alltså. Jag äter sällan pasta, men i gratängform blir det uthärdligt. Och pasta är bra att handla hem för att kunna ta till just vid ebb i kassan. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vår salladslök heter väl springlök i Danmark? Undrar om det bidragit till vårlöksförvirringen, som dyker upp ibland.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Alaskan pollock med grönkål och ugnsrostad sötpotatis, tog det jag tycker är gott och hoppas på att det fungerar ihop:p

Efter 6 månader utan frys ska det bli skönt att äta mer fisk igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och jag undviker matlagning pga motivationsbrist när jag jobbar på annan ort. Har kök och allt men bara... vill inte.
Igår blev det därför Teriyaki beef. Idag blir det ost & broccolisoppa med två frallor till. Mycket av frysmaten är faktiskt riktigt god om man saltar lite. Helt färdiga rätter med sås och potatis avstår jag dock, dem blir aldrig lyckade...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp