Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Annars kan jag intyga att hemgjord, ljuvlig apfelstrudel som dessert kan göra jobbet. Åtminstone om man tar två stora bitar :angel:

Petruska jaså det är så du gör för att hålla dig mätt trots gräddfria och nyttiga huvudrätter. Du tar igen det på efterrätten! Busted! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

en äpple-calvadosparfait till dessert.
Åh, parfait :love:

Jag är bortom räddning i köket men skulle kunna tänka mig att göra en stor ansträngning för att kunna göra min egen parfait. Jag ÄLSKAR hallonparfait men förstår inte ens recepten när jag läser dem. Är det svårt? Är det svårt att få det gott?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Petruska jaså det är så du gör för att hålla dig mätt trots gräddfria och nyttiga huvudrätter. Du tar igen det på efterrätten! Busted! :D

Det erkände jag redan i inlägg 1690. :-)

Men jag hade utan tvekan valt tex korv till rotsakspytten en vardag framför att gräddstuva den. Gräddstuvad låter helskumt, tycker jag. Nu var det tjälknöl till igår.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Intressant! Vilket märke? Och var bor du? :)

Intressant? Vanlig svensk ostkaka från Frödinge. Känner mig nästan förvirrad av ditt svar, som om det vore något ovanligt..? :) Jag bor i södra Sverige!

I just fallet rotsakspytt kan jag förstå om man gräddstuvar. Enbart stekta rotfrukter som huvudrätt hade jag inte blivit mätt på. Då hade jag behövt en fettkälla som grädde eller något proteinrikt tillbehör.

Här är jag med Petruska, man äter inte bara rotsakspytt... man lägger till protein också. :) Ska man köpa är Husets pytt jättegod jämfört med de övriga. Annars gör jag egen pytt med kokt potatis, vitkål, morot, lök, kanske lite kålrot, samt allra helst en god korv. :d Icas egen Kabanoss är helt perfekt! Jag brukar äta med två sunny side up-ägg med rinnig gula som får blanda sig med pytten. Mums. Annars är det gott med lite naturell creme fraiche istället för rödbetor (som jag hellre har till klassisk krögarpytt).

Angående äppelmos och kött: Tack för svaren! Det är nog med griskött det ätits ja. Så himla gott och riktig söndagsmat för mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ostkakepassion råder i tråden. Sorter jämförs ivrigt, vrigstads är mest poppis hittills.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Skål, förresten! Ett superrödvin, Loidana, Marco Abella från priorat. Rekommenderas varmt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det erkände jag redan i inlägg 1690. :-)

Men jag hade utan tvekan valt tex korv till rotsakspytten en vardag framför att gräddstuva den. Gräddstuvad låter helskumt, tycker jag. Nu var det tjälknöl till igår.

Det missade jag. Ja om man har något annat till så tycker jag inte man behöver gräddstuva.

Men skumt? Att öht gräddstuva något? Stekt gräddstuvad nypotatis med dill exempelvis är något av det godaste jag vet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Haha, det förklarar saken! I mitt fall fanns det bara en sak att välja på, men jag befinner mig å andra sidan i Småland också. ;)

För att göra det lite spännande så testade jag för första gången att skaka grädden i en burk, istället för att vispa den. Det var lite roligt!

Edit: Skål tillbaka! Black Tower Pink Bubble hälsar. :d
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ostkakepassion råder i tråden. Sorter jämförs ivrigt, vrigstads är mest poppis hittills.

Måste bara säga att jag har aldrig hört talas om denna produkt, vrigstads. Och hade jag sett den i disken (har bildgooglat) hade jag inte ens övervägt att köpa den heller så jag kan inte ens vara säker på om den alls finns i mitt upptagningsområde, ovanför småland. :o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det gör den nog inte, den är en mycket lokal företeelse, visade mina undersökningar för ett tag sedan.

Och jättegod!

(Att baka ostkaka själv, ser jag som överkurs.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekt gräddstuvad nypotatis med dill exempelvis är något av det godaste jag vet.

Oj, det har jag aldrig hört talas om.

Jag vet inte om jag tycker att gräddstuvning generellt är skumt, svampstuvning är inte skumt, tex, utan gott (fast svampen är ännu godare utan grädde, oftast). Men stuvade rotfrukter känns underligt för mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Egentligen är det väl inte stuvning i ordets rätta bemärkelse, man häller på en skvätt grädde på den stekta potatisen och fräser kvickt ihop.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har lärt mig att äta sallad (tomat och gurka) tillsammans med gräddfil och grädde, tillräckligt så det blir ganska rinnigt. Förvånansvärt gott och inget jag råkat på tidigare. Inte stuvat, men kanske tillhör kategorin Onödigt användande av grädde i matlagningen... ;) Perfekt sommarsallad, i vilket fall.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Meddelas kan att den finns i Falköping.
Har man vägarna förbi och passar på att köpa kilovis med chèvre kan man fynda vrigstads och även en annan jag inte kommer ihåg namnet på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det gör den nog inte, den är en mycket lokal företeelse, visade mina undersökningar för ett tag sedan.

Och jättegod!

(Att baka ostkaka själv, ser jag som överkurs.)

Aha, inte så konstigt att jag inte sett eller hört talas om den alltså.
Själv kan jag inte äta ostkaka numer, på grund av slemproppsrelaterade allergener.

Meddelas kan att den finns i Falköping.
Har man vägarna förbi och passar på att köpa kilovis med chèvre kan man fynda vrigstads och även en annan jag inte kommer ihåg namnet på.

:eek: Chévre! :yuck: Men visst är Falköping något av en mejeri/ost-stad? Jag funderade på det sist jag passerade där, det händer då och då numer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp