Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har har det blivit si och sa med maten ett tag da min Chrons har brakat lite, men i kvall blev det gott. Jag gjorde Chili (med kottfars:p) i min 'crock-pot'. Jag foljde faktiskt ett resept som omvaxling och blev djupt besviken nagonstans i mitten, sa jag oste pa mer kryddor och "docktored" grytan ganska bra, sa det blev jattegott i slutandan.:d Dessutom har vi nu Chili i frysen for 3 middagar till.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min dyre fader har just gått i pension och därmed fått ansvar för matlagningen (jag är där några dagar igen) - vilket han tycker är hemskt kul, med lite assistans ;) Han får välja och jag bossar lite.

I måndags potatismos och korv (fast jag åt rester från söndagens köttfärssås) och igår riktigt klassisk husmanskost, pannbiff med lök, kokt potatis och brunsås samt lingon för den som ville ha (inte jag, jag åt tomat istället men hade kunnat tänka mig inlagd gurka!)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

igår riktigt klassisk husmanskost, pannbiff med lök, kokt potatis och brunsås samt lingon för den som ville ha (inte jag, jag åt tomat istället men hade kunnat tänka mig inlagd gurka!)

Åh, vad gott det låter!

Men brunsåsen, kan du beskriva den lite närmare? Hur gör man egentligen brunsås så att det blir brunsås men ändå gott?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Absolut! Vispa ut Blå Bands pulver i 2 dl vatten och 1 dl mjölk. Koka upp. Sjud under omrörning i tre minuter.

:P

Så blev det denna gången! Men annars hade jag vispat ur pannan med fond, vatten och lite grädde och smakat av hejvilt med salt och vitpeppar, och eventuellt svart vinbärsgelé.

Igår lagade husets nye Mannerström "äkta" carbonara. Fast i ärlighetens namn var det nog hans sous chef (moi) som gjorde det...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Brunsås: 2 msk smör, 2 msk vetemjöl, 1 msk soja, 2 msk tomatpuré, 3 msk grädde, ½ grönsaksbuljongtärning, 4 dl vatten, ½ tsk salt, 1 krm svartpeppar
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man vispar inte ur stekskyn, alltså? Eller man gör det om man har någon att vispa ur?

Anna! Nog tycker man att en pensionär borde hinna mer matlagning än att blanda pulver? :D Annars lät det ju enkelt och begripligt.

Jag funderar lite på pannbiff med lök och brunsås, alternativt pannbif med löksås, någon dag i höst-vinter, men är en smula främmande för såsen.

Är löksås samma sak fast med stekt lök i?

(Jag har gjort typ "bruna såser" till diverse kötträtter, inte minst medan jag hade barn i hemmet, men jag har förstått att de såserna inte har varit riktig brunsås.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag gör 'brunsås' använder jag skyn ur panna eller ugnsform, tillsätter vatten, svampsoja (mrs chengs) och tillsätter sen redning på någon tesked mjöl + mjölk, tillsätter grädde och saltar, pepprar, tillsätter rejäl klick svartvinbärsgelé eller liknande, en klutt chilisås och låter det puttra ihop under omrörning.

Löksås är typ samma sås men ska vara vit. Och löken ska svettas i mjölk, sen reder man.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag brukar göra denna brunsås till Hälsans kök bullar, steker man egna köttbullar/annat kan man vispa ur.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

När jag gör 'brunsås' använder jag skyn ur panna eller ugnsform, tillsätter vatten, svampsoja (mrs chengs) och tillsätter sen redning på någon tesked mjöl + mjölk, tillsätter grädde och saltar, pepprar, tillsätter rejäl klick svartvinbärsgelé eller liknande, en klutt chilisås och låter det puttra ihop under omrörning.

Löksås är typ samma sås men ska vara vit. Och löken ska svettas i mjölk, sen reder man.

Ja, soja förstås!

Petruska, jo, tid har han nog men just då tror jag att det kändes som tillräckligt att blanda pannbiffssmet och hålla koll på stekning och potatis und so weiter, så jag släppte igenom det denna gången.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Man får ju börja nånstans!

Brunsås har jag nog nästan aldrig ätit, tror jag. Det förekom i skolmatsalen men det luktade och såg så oaptitligt ut att jag inte förmådde mig att smaka. Eller kan en brunsås innehålla sprit, som tex sherry? För diverse såser på steksky, buljong, sprit/vin, kanske sylt/gelé, svamp eller lök och lite redning och grädde har jag ju ätit.

Ikväll har jag ätit rödbetssoppa och innan det en liten enkel förrätt bestående av stekta lökbåtar, rotselleri och äpple med vitlök, chipotle och timjan. Kanske mer ett tillbehör eller en stuffing egentligen, men gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså, min mamma gör ju grymt god brunsås. Har dock ingen aning om hur det går till och kommer antagligen aldrig förstå heller. Det enda jag vet är att hon aldrig har använd soja.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Såna såser har jag också både ätit och lagat, men barn i min närhet har påpekat att det inte är brunsås, oavsett färgen.

Jag har fått god såd som hette brunsås på menyn på husmanskostrestauranger.

Tänkte jag skulle laga det till familjens spanska/bolivianska gren vid tillfälle.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll åt vi purjolöks- och kikärtssoppa med parmesan uppepå. Nybakade morotsbullar med ost till. Det blev gott! Pannkakor med sylt till efterrätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bokcirklat och blivit bjuden på risotto med ett grymt rödvin från priorat.
Till dessert chokladmoussetårta och körsbärsvin.

Nöjd som få:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kycklingbrosten ar 'utplattade' med philadelphia ost och oliver inlindade inuti och har 3 minuter kvar i ugnen ... vildris blandningen klar samtidigt (sa bada far vila 5 minuter) medan jag gor klar kantarell sasen av kantarellerna jag hittade i affaren i dag. Jatte fina stor gula kantareller som kostade halften av vad min vaninna sa att de kostade i Stockholms trakten. Till det ett glas vin. Life is good.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså, min mamma gör ju grymt god brunsås. Har dock ingen aning om hur det går till och kommer antagligen aldrig förstå heller. Det enda jag vet är att hon aldrig har använd soja.

Det beror ju på hur skyn ser ut och hur väl den färgar då och om man vill ha smaken. Det finns väl de som använder 'colorit' eller vad det heter bara för att färga brunsåser med. Men tja...en sås på en rejält färgad sky från en stek tex behöver ju inte färgas, och med så mycket färggrund i skyn behövs ju inte den smak sojan ger heller. Då kallar man det ju mer för gräddsås dårå.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag tror att det är skillnaden mellan brunsås och gräddsås jag lite är ute efter. Jag tänker mig att en brunsås är mer vardaglig än gräddsås.

Och jag är inte SÅ road av gräddstinna såser, egentligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp