Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oh ... vi lurade aldrig var lille "Mr. Petig". Daremot hittade vi pa nya roliga namn pa saker och ting ... och da gick det bra.:D Gossen at inte stekta agg, men kallade man dem for "baseball cap" gick det bra, eller nar inget med nagon form av lok gick att ata dopte jag faktiskt om purjolok till "smal sallad" och plotsligt var det gott. Bruna bonor slank ner om ratten kallades for Cowboy mat ... etc. etc. etc.;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tja ... om barnet tror att man ater en 'baseball cap' sa... Varan lilla var helt klar over att man inte kunde ata det da han standigt hade en riktig pa huvudet.:p Han var ocksa helt klar over att stekt agg och 'baseball cap' var samma sak. ;) Vad vi focuserade pa att gora var att skoja och gora matsituationen roligare for honom da vi faktiskt var tvugna att tvinga honom att ata (en sked av det ... och en av det har ... han kunde inte leva pa druvsocker da han verkligen krashade om han inte at riktig mat) om han inte at av sig sjalv.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då ska vi se... i fredags hankade jag mig fram matmässigt under dagen, för att sedan efter kvällens teaterbesök få en underbar västerbotten- och trattkantarellpaj som supé. Serverades med rött vin, svarta oliver, rucola och små tomater till.

Igår blev det efter svåra beslutsvåndor en god pizza från en italiensk restaurang i kvarteret. Jag fick en annan än den jag beställde, men den var god den med.

Idag har jag ätit god korv med mos på potatis och jordärtskockor, surkål, rönnbärsketchup och senap. Vatten till, tyvärr. Dieten medgav inte öl.

Jag planerar att göra en tjälknöl, men det är väl älgjakt nu eller alldeles strax, så just nu kan det nog vara svårt att få tag på älg, tror jag. Jag har en bit nötkött i frysen, lagom stor, som det står rostbiffstek på. Kan man göra tjälknöl av den, tror ni?

Jag köpte den där steken för ett tag sedan i något stressat anfall, och jag vet inte vad jag ska ta mig till med den annars.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Varför skulle det vara svårt att få tag på älg under just älg-säsongen? O_o

Älgjakten pågick vecka 37, och sedan var det omstart igen denna helgen.
Tycker det borde innebära att det skulle finnas just älgkött när man skjuter dem, eller är det annorlunda söderut? :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Före älgjaktsäsongen. Då förra årets lager är uppätet.

Älgjakten infaller inte samtidigt i hela landet, så vitt jag vet, utan något senare i söder än i norr.

Exakt, det behöver vara tillräckligt låg temperatur för att älgkroppen ska kunna hänga. Det är inte så många älglag (iaf norr om Dalälven) som har tillgång till kylrum.

*kl* en bit kött och grönmögelostsås i dag, mår illa efter allt elände men behövde verkligen protein.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ikväll åt vi tagliatelle med pesto rosso, stekt sparris, majs (Findus majskolvar som jag skrapade av majskornen från), zetas blandade bönor och parmesan.

Igår fiskgryta på torsk, grädde, citron, dill och dijonsenap. Kokt potatis till. Ärtorna glömde jag i frysen.

Jag är så trött på att alltid tänka på att anpassa maten efter vår tvååring som är så otroligt noga med vad han äter. Ändå passar det vi lagar oftast inte. Ikväll var det skrik och panik och hela havet stormar trots drivor av parmesan på tallriken och det slutade som så ofta med fil och smörgås.

Måste du anpassa maten då? Vår treåring äter ganska lite av det vi äter till middag, antingen får han en egen middag tidigare, som han äter, eller en macka efteråt. Den gemensamma maten petar han oftast bara i, han är rätt petig med maten. Däremot slipper vi skrik och panik, han äter det han har lust med helt enkelt, och så är alla nöjda med det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Måste du anpassa maten då? Vår treåring äter ganska lite av det vi äter till middag, antingen får han en egen middag tidigare, som han äter, eller en macka efteråt. Den gemensamma maten petar han oftast bara i, han är rätt petig med maten. Däremot slipper vi skrik och panik, han äter det han har lust med helt enkelt, och så är alla nöjda med det.

Nej, jag måste väl inte det, men vi har tänkt att det är en trevlig utgångspunkt att ikväll äter vi den här rätten allihop, inte att vi vuxna äter en sak och sonen en annan. På så sätt blir han ju också introducerad till annat än fil/smörgås, korv, blodpudding och färdiga köttbullar vilket på sikt förhoppningsvis leder till att han smakar mer och mer av maten. Vi har ingen prestige i maten men vill gärna erbjuda det vi äter, märker vi att det inte funkar får han något annat.

Att äta på olika tider skulle inte passa oss, dels är vi hungriga samtidigt och dels skulle sonen ha svårt att sysselsätta sig själv med annat om vi vuxna sitter och äter så det skulle inte ge någon vidare matro ändå.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har nog släppt den utgångspunkten, att vi ska äta en bestämd rätt allihop. Ibland sammanfaller det såklart, några gånger i månaden eller så, men normalt är treåringen inte särskilt sugen på den gemensamma maten. Däremot sitter han alltid med vid bordet en stund, men det är sällan han verkligen äter något att tala om. Det gör ju ingenting, han får välja själv vad han vill äta, och ibland smakar han, ibland inte. Ett par tuggor potatis eller ris tar han oftast, och om vi äter pasta äter han sig proppmätt på enbart pasta. Han blir ju ändå introducerad för annat eftersom han ser vad som står på bordet, och ibland smakar på det.

Han behöver inte sysselsätta sig med annat medan vi äter, utan när det är middag så sitter alla tillsammans en stund, och när han är klar så går han från bordet. Oftast sitter vi längre än han, men det beror på att vi gärna äter länge, längre än en treåring har lust att sitta vid bordet.

Äter ni inte på olika tider ändå, eller är alla mellanmål etc gemensamma hos er? Som vuxen står man ju dessutom ofta ut att vänta lite med att äta fast man är hungrig, så om alla är hungriga och jag vet att barnet inte kommer gilla middagen, så lagar jag något enkelt till honom först, och sen den riktiga middagen till alla. Som igår, då fick han stekt ris med ärtor och skinka, som han tycker om, och sen lagade jag fransk lökpaj med västerbottenost och rödlökschutney till alla. Vilket han åt en tugga av eller så. Så då var det ju bra att han redan hade fått sin middag 1 1/2 timme tidigare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har barnet ätit gröt med smultronsylt och smörgås med skinka. Vi sparar oss och äter bläckfisk med citron, små heta potatisar och en god sallad med nötter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Köper fryst, vill inte ha armar utan bara kroppen.
Om den är vettig är diskutabelt, bäst i frysdisken i asiatiska mataffärer.


Bläckfisk
1 stort knippe bladpersilja
1 stort knippe koriander
2 vitlöksklyftor
En god olivolja
Flingsalt
Svartpeppar från kvarn
Pankoströbröd
Aioli och massor färsk citron till servering

Skölj och snitta upp bläckfisken på längden. Skär ett ytligt rutmönster i filéerna.
Gnid in bläckfisken med olivolja, finhackade örter och vitlök, rivet citronskal, flingsalt och nymald svartpeppar på båda sidorna. Sedan panko ovanpå.
Grilla/stek bläckfisken tills den rullar ihop sig. Servera med aioli och nypressad citronsaft.

Sen tar jag potatis, delar den på längden och tvären till munsbitar.
Vänder runt i olivolja, sen rikligt med kryddor i form av chili (torr stark och krossad), sesamfrön, ingefära (torr och malen) svartpeppar och citronskal. Först in med potatisen i 20 minuter 225 grader, sen bläckfisken antingen in i ugnen i 20 min eller ner i het panna några minuter. Sallad, aioli, färsk citron till och gärna en bra veteöl.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har jag diskuterat med sambon och vi tror inte att detta skulle fungera för oss. För det första så finns det så få säkra kort med vår son, det enda som alltid fungerar är (förutom fil och smörgås) är blodpudding, korv, köttbullar, spaghetti och köttfärssås samt pannkakor och det skulle kännas trist att alltid ge honom något av det till kvällsmat. En del saker fungerar ibland och annat periodvis. Och det känns ju trist att stå och laga en alternativrätt till honom som han ändå inte äter. Ris, klyftpotatis och pasta exempelvis äter han ibland men inte alltid, köttfärssås går bra men absolut inte chili con carne (märkte vi häromdagen), pasta med pesto och parmesan brukar gå bra men tydligen inte alltid, osv.

Sen, om vi skulle laga mat i två omgångar varje kväll så tycker vi att det blri för mycket tid i köket med att laga och äta mat och röja.

Vi brukar äta vid 18-18.30 för att han ska vara så hungrig som möjligt, äter han tidigare så äter han knappt något oavsett vad det är. Så det är en bra tid för oss, vi vuxna vill inte äta senare, vi vill gärna ha ätit och röjt i köket vid 19.30-20, sen ska sonen läggas, hunden ut en halvtimme och det ska plockas och förberedas lite inför nästa dag. Och om vi äter direkt efter varandra, typ han äter 18 och vi 18.30, så har han redan ätit sig mätt på blodpudding 10 minuter tidigare och vill då förmodligen inte ens smaka på vår mat oavsett vad det är.

Och jo, i princip de enda mål vi äter tillsammans är kvällsmat så därför känns det naturligt och trevligt att äta tillsammans om inte en av oss ska iväg på något.

Om din son går från bordet när han är klar, så gör han väl något annat istället, dvs han sysselsätter sig med något? Det är det jag menar att vår son inte är så bra på. Om ingen av oss ägnar honom någon uppmärksamhet så brukar det bli kaos. Han leker nästan aldrig själv på något sätt som innebär någon ro för oss. Han bankar gärna på tvn, diskar så det stänker i hela köket, jagar hunden, river ut innehållet i kylskåpet etc. Då får vi ju ingen matro ändå. Alternativt får vi sätta på en film eller barnkanalen och det känns trist att han ska sitta framför tvn när vi äter.

Istället tror vi att det bästa för oss är att fortsätta att äta tillsammans men att ge honom något annat ännu tidigare än vi gör nu när vi märker att han inte äter så bra. Och, för vår egen skull, att i större utsträckning laga sådant som vi själva gillar men vet att han inte äter och att då ge honom något annat direkt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hade resonerat ungefär som du, när det gäller barn och mat. Jag tycker att det verkar bli väldigt mycket tid i köket med barns och vuxnas måltider serverade efter varandra på kvällen.

Idag har jag lagat något slags marockansk slemproppsgryta, med black eye slemproppar, kidney slemproppar och mungslemproppar. När jag kokat ihop grytan såg den inte mycket ut för världen och smakade än mindre. Efter två timmar på låg värme i järngryta i ugnen var den riktigt god! Tillsammas med basmatiråris och rabarberchutney blev det en riktigt god middag. Att rabarber gör sig så bra till böngryta, skulle marockanerna veta!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter gott!

Ikväll åt vi gryta på högrev och rotfrukter, den blev tyvärr inte så god eftersom köttet inte var så fint. Märket var Smak av Gotland (pretentiöst namn eller?) och det var väldigt fett. Jag skulle skurit bort mer fett än jag gjorde innan jag stekte köttet eftersom grytan blev rätt flottig och det blev en del pill när vi skulle äta.

Igår däremot blev det god kvällsmat. Aubergine, zucchini och lök som ugnsrostades, när grönsakerna var färdiga hällde jag på tomatsås och la över skivad getost och ställde in i ugnen tills osten fått lite färg. Tagliatelle till och äppelpaj till efterrätt.

På sistone har det blivit så mycket kött så jag ska försöka laga lite mer grönsaker och vegetariskt. Har en massa kokta kikärtor i frysen som jag ska försöka göra något av. En gång gjorde jag en soppa på kikärtor och purjolök enlig recept från Jamie Oliver som jag gillade men som sambon inte blev så förtjust i. Men jag tror jag gör den ändå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Dit bläckfiskrecept lät spännande! Jag älskar bläckfisk men är miltals ifrån att själv våga mig på att laga det men om jag någon gång skulle våga så vet jag hur jag kan göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp