Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det enda råd jag kan ge är att ge mer "barnvänlig" mat ifall tvååringen gillar det, dvs makaroner och korv, potatismos och köttbullar etc. om du förstår vad jag menar. Jag tycker inte man misslyckas om man gör alternativrätt...
Men förstår din frustration....

Vi har sån mat ibland, men det är bland annat det jag blir så trött på. Jag vill äta mat som jag tycker om och inte leva på charkprodukter. Jag orkar ofta inte heller göra både mat som vi vuxna gillar OCH en annan rätt. Då får han hellre fil och smörgås, känns dessutom nyttigare än falukorv.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack för sympatin! Än kan han inte säga att han tycker maten är äcklig i alla fall, alltid något!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om du drillar honom i tid, kan han tränas att säga "jag uppskattar tyvärr inte den här maten". Det gjorde min unge ett tag, mycket rart ur barnamun. Sen sa han väl mer att han inte tyckte om. Att maten var äcklig, lyckades jag förbjuda honom att säga. Jag står inte ut med att höra det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönsaksbiffar och creme fraiche paprika & chili. En banan och en bit blåbärspaj.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om du drillar honom i tid, kan han tränas att säga "jag uppskattar tyvärr inte den här maten". Det gjorde min unge ett tag, mycket rart ur barnamun. Sen sa han väl mer att han inte tyckte om. Att maten var äcklig, lyckades jag förbjuda honom att säga. Jag står inte ut med att höra det.

Samma har. Mina barn sa aldrig att nagot var ackligt utan mer "jag tycker inte sa mycket om det har" eller "Jag tycker battre om nar du lagar det har 'sisadar' som du gor ibland". Har jag slavat i koket och lagat mat talar ingen om att det ar ackligt.:p

Min Chron's missskoter sig tyvarr igen och matlagningen blir lidande da det inte ar kul att laga mat nar man inte kan ata ordentligt. I gar gjorde jag fullkorns makaroner och en burk fardig sas som jag hade en 'cheddar korv', svamp, och lok i. Jag koper aldrig fardig pasta sas normalt, men det blev riktigt gott faktiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi har sån mat ibland, men det är bland annat det jag blir så trött på. Jag vill äta mat som jag tycker om och inte leva på charkprodukter. Jag orkar ofta inte heller göra både mat som vi vuxna gillar OCH en annan rätt. Då får han hellre fil och smörgås, känns dessutom nyttigare än falukorv.

Årens matkrig har i mitt hem varit värre än tonårsupproren.

Mina barn har också varit petiga som fa...attan. Och jag har känt djup frustration. Det är SKITjobbigt när matsituationen blir något slags frontkrig, speciellt när man själv skattar just den högt i livet, speciellt tillsammans med familjen.
Jag rådfrågade på bvc, och fick flera goda råd. Bland annat : ge dem vad de vill ha, av det du har hemma. Och det sista är viktigt - av vad du har hemma. Finns det ingen skitmat eller fil hemma, så får man ta vad som finns.
Nu föll jag till föga och handlade hem snabbmakaroner, och döttrarna levde väl på det ett tag tills de faktiskt tröttnade. Jag har varit konsekvent och alltid serverat grönsaker till maten. Även om de inte tagit av det alla dagar, så har alltid alternativet funnits. Jag har aldrig handlat hem färdigmat, vi har alltid utgått från råvaror. Yngsta dottern fick dock på egen begäran sega råttor på tallriken några dagar - efter tredje dagen bad hon om att få samma mat som vi alla andra.

Det absolut värsta jag vet är när någon säger till mig at de 'inte uppskattar maten'. WTF liksom, uppskattar man inte maten behöver man inte sätta sig vid matbordet alls. Jag har istället uppmuntrat mina änglar (med periodiska horn) att de istället ska vara delaktiga i matplanering och inhandlandet.
Idag är mina tjejer stora, och en är utflyttad och jag är inte orolig för någons framtida matliv. De lär sig nya saker varje dag, de lär sig uppskatta mat på samma sätt jag en gång började göra som ung vuxen. Jag känner mig ganska säker på att utan de goda råd jag fick på bvc en gång i tiden - skulle vi inte haft en enda tillfredställande och harmonisk måltid på många år.

Ge dig inte, kompromissa med lite bakslughet - det blir bättre. Men det kan ta tid. Men inga barn i sverige svälter ihjäl numer. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Igår lagades kotletter i marinad ( köttet koktes i marinaden i ugnen) och åts tillsammans med potatisgratäng och en grönsallad. Resterna blev middag idag. Gott som tusan, men ingen 10:poängare ändå :p

Kvällen bjuder på snabbvariant av hemmagjord kebabpizza. Lite ketchup på hönökaka och sen lök, färdigköpt kebabkött ( nötkött sjävklart:) ) och ost som får smälta och bli varmt i ugnen. Öser sen på med färdigköpt kall kebabsås som är såååå god. Vattnas i munnen redan:d

Imorgon blir det lite festligare, då jag bjudit hem pappa och hans sambo.
Förrätt blir en Trattkantarellsoppa och en liten bit vitlöksbröd till det.
Huvudrätt blir marinerad oxfile med rotfrukter lagade i ugn.
Efterrätt en jordgubbs och rabareberpaj :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Om du drillar honom i tid, kan han tränas att säga "jag uppskattar tyvärr inte den här maten". Det gjorde min unge ett tag, mycket rart ur barnamun. Sen sa han väl mer att han inte tyckte om. Att maten var äcklig, lyckades jag förbjuda honom att säga. Jag står inte ut med att höra det.

Det ska jag komma ihåg, det låter helt klart trevligare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hakar delvis på Honung också.

Jag har nog tänkt lite likartat, och tex inte slutat att ställa fram sådant som ungeländena ändå inte äter. Vi andra äter ju ändå tex grönsaker. Och jag har ansträngt mig för att orka laga sådan mat som jag gillar och tycker är lämplig att äta, lite oavsett hur (im)populär den har varit hos barn.

Resultatet - om det nu är tack vare mig eller ren tur eller något annat - är unga vuxna som faktiskt äter i princip allt, och som både vågar och vill smaka på nyheter. Jag tror att min strävan att servera vettig och varierad mat - under barns protester, men utan att tvinga barn att äta - har lett till att ingen mat är främmande för dem.

När de kom ur den barnsliga kräsenheten (omsider), så var i princip all mat bekant för dem. Åtminstone till utseendet. Det trodde inte att all mat måste se lika färdigtuggad ut som korv och makaroner, utan visste att mat har olika färg, form och konsistens.

Så orkar man, tror jag att man gör kräsna barn en långsiktig tjänst om man fortsätter att presentera dem för allsköns mat hela tiden. Jag är dock helt övertygad om att det är olämpligt att försöka tvinga dem att äta.

En tallrik fil och en morot är en helt ok kvällsmat, bättre än mycket junk food och färdiglagat. (Just morot, har mina ungar ätit hela tiden. Jag skar dem - morötterna, inte barnen - i smalare stavar och la dem i kallt vatten en stund, då tyckte barnen att det var jättegott.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ugnsbakade klyftpotatis och körsbärstomater, mikrade sockerärter, en klick crème fraiche.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde lika dant ... med den skillnaden att jag tvingade mina barn att smaka allt som stod pa bordet. Vi raknade artor under en langre tid (5 grona artor maste du ata, och tre morots slantar, sa slipper du resten:p)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

åå va gott!

Igår gjorde jag kaninbullar gjorda på souz vide teknik. Sen stekte jag dem lätt för lite färg o smak skull då jag stekte dem i baconfett. Till detta hade jag potatiskaka eller vad man ska säga, dvs grovt hackad potatis med kryddor som jag gjorde i längder och grillade på i ugnen innan servering. Av resten av kaninen gjorde jag en vitvinsfond på, som senare blev till dillsås, balanserad med ättika och socker, som det ska vara. Sen gjorde jag parmesanchips av en 30 år lagrad parmesan, väldigt gott. Serverade även med knaperstekt bacon och solrosskott
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skar dem - morötterna, inte barnen - i smalare stavar och la dem i kallt vatten en stund

:D

--------------

Jag blev "lurad" av mina föräldrar, de sa att det var tex "vanligt kött" i grytan, sen när jag hade smakat eller ätit rent utav, sa de att det var lamm eller något annat i min värld väldigt otäckt just då - vilket gjorde att jag inte litade på vad de sa maten bestod av om det var oklart - vilket gjorde att jag blev ännu petigare. Då inleddes opeartion 'tvinga' - som någon ovan skrev, att man var tvungen att smaka på EN bit, eller FEM ärtor eller vad det nu var - vilket jag inte kan se gjrde mig en endaste tjänst alls. Mat blev något man antingen blev väldigt misstänksam emot, eller rent av rädd för.
Jag tror då snarare på ärlighet, det här är vad som står till buds, ät eller ät inte - valet är ditt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej, jag har aldrig tvingat i något barn något (utom medicin vid ett hemskt tillfälle). Jag tror inte att det är ett bra sätt att skapa en god inställning till mat, och dessutom ser helt enkelt inte mina familjerelationer ut så att vi tvingar varandra till den typen av saker.

Nu stundar middagen. Jag befinner mig i en svår valsituation: en påse godis eller en (god) pizza? Pga lågt blodsocker och hunger, kan jag inte bestämma mig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ hastflicka och Petruska

Vad gulliga ni är som engagerar er! Vi tänker lika förutom att jag inte tror på tvång. Liksom Petruska tror jag på uttröttningsmetoden dvs fortsätta lägga upp ärtor på tallriken, till slut kommer han att smaka.

Egentligen är vi varken villrådiga eller oroliga. Vi vet att han får i sig vad han behöver och eftersom matvanor till så stor del är socialt betingade tror jag att han när han blir lite äldre kommer att tycka det är kul med mat och att prova nya rätter och smaker precis som vi vuxna gör.

Det som vi tycker är tråkigt är att det sällan blir matro och att vi antingen får anpassa maten (vilket ibland inte heller funkar om vi inte äter spaghetti och köttfärssås, färdiga köttbullar, korv eller blodpudding) eller laga en alternativrätt eller ta fram fil och smörgås. Morot gillar han förresten, det är ju nyttigt så det är vi glada för.

Inga jättestora problem alltså men visst suckar vi lite.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag lurade faktiskt den lille kräsne här hemma i förrgår. Han fick fil med körsbärssylt och då sa han "mm, hallon!!". "Mmm" sa jag, orkade inte torka fil eller diskutera just då. Men det är enda gången.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En av sonerna hade hypoglycemia (nar socker halten i blodet blir farligt lag) och var tvungen att fa i sig ordentlig mat sa ett visst tvang var nodvandigt. Helst ville han bara ha pankakor med sylt, den varsta sorts mat for hans sjukdom, sa det gallde att se till att han fick i sig det han behovde. Han var den petigaste, de andra at allt av sig sjalva, men aven han larde sig tycka om all mat och ... (tack och lov) vaxte ifran hypogycemian. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp