Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall gar vi nog ut med ett gang igen. Det blir inget mer avancerat da vi haller oss nara den lilla staden och det inte finns nagon riktig kulinarisk kultur har, men ribs kan dom fa till jatte gott i alla fall.:p

Var pa 'systemet' och handlade vin i dag. Det ar forskrackligt dyrt har i Kanda.:meh: men kopte 6 flaskor hyfsat vin som kostar dubbelt sa mycket som hemma ... och tre ganger sa mycket som i Californien. suck. Vi aker vidare i morgon sa det kandes ratt att fylla pa forradet nar vi nu hittar i 'stan'.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, ingefärspäron! Egna eller köpta? Eller: finns det något märke du rekommenderar, inte överdrivet söta och med tydlig ingefärasmak?

Egna och eftersom det var förra årets minns jag inte vad jag använde för recept. Vådan av att ständigt googla ny inspiration är att åtminstone jag sällan noterar vad jag använt för recept. Päronen var hur som ordentligt kryddiga och inte för söta, perfekt höstefterrätt!


I kväll(igår, menar jag) hade jag lite vänner över på improviserad middag och på någon vänster råkade det bli ganska somrig mat. Det blev diverse sallader och småplock: matvetesallad med nektariner, spiskumminvinägrett, rostade pumpafrön, småtomater och bladpersilja; bönsallad med mycket rödlök och färska örter; vitlöksfräst spenat med feta; blancherade morots- och squashstrimlor med sötsyrlig vinägrett och sesamfrön och så lite rökt lax. Diverse mataffärsöl att dricka(de hade faktiskt ett ganska stort sortiment av såväl alkoholfri som folköl på närmsta stora coop). Efter maten kom stora sötsuget över delar av sällskapet och vi snodde ihop någon sorts snabbmaräng- och nötbotten som vi toppade med vispad grädde och skuren frukt. Blev riktigt bra, om än något för söt botten för min smak. Kaffe till.

Nu sitter jag uppe sömnlös efter för mycket socker och kaffe för sent på kvällen. Men det var det väl värt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Blev crepes igår, barnen älskade det och de är kräsna:D

Till lunch idag, spagetti (combino) och skink och ostsås (begärt av yngsta barnet vilket passar mig utmärkt då det är lättlagat:) )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Testa och skriv sen vad du tycker. Jag tycker den är helt ok.

Jag försöker undvika nestles produkter men har märkt att jag fått med mig nestle produkter hem, de äger ju rätt mycket.....
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag ska jag laga lammlägg, tänkte testa att tillaga dem länge på rätt låg värme i ugnen, krydda dem ganska mesigt och så ösa dem med vin/buljong. Jag ska även göra trattkantarellrisotto och så en bönsallad på diverse torkade, kokta bönor av olika sorter plus små gröna sojabönor för att pigga upp färgskalan.

Höst, höst, höst. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mums! Idag har höstens prenumerationslåda med prima närproducerat nötkött levererats hem till mig. Det är också min favoritleverans på året, när man verkligen längtar efter att göra mustiga grytor och gratänger med svamp och rotfrukter och rödvin. Nästan som julafton när det kommer ett spännande paket. Idag innehöll lådan fransyska, nötrulle, entrecôte och 2, 5 kg nötfärs.

Bara att kavla upp ärmarna och sätta igång och producera lunchlådor alltså... fast ännu är det ju så fint väder att åtminstone en del av entrecôten skulle kunna bli en trevlig grillmiddag. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Risotto även här, en spenat- och trattisvariant.
Chablis till, och lite goda grönsaker.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*KL*

Det blir nog fisksoppa till middag. Vi har några kantareller som skulle behöva gå åt idag så eventuellt gör jag även kantarelltoast.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmmm, nu börjar jag vela:D det är ju också fantastiskt gott, och har superfin fänkål som skulle vara kanon i en soppa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har dragit igång världens köksprojekt idag. Mitt humör är grymt varierande, så det är bäst att passa på när jag är sugen :D Igår gjorde jag pepparbiff med klyftpotatis och guacamolen. Råkade kremera köttet lite och hade för mycket lime i gucket. Nytt försök idag, med något bättre resultat.

Nu har jag gjort en sats lemon curd som ska ges till en kär vän som förlorade en av sina hundar igår. Och påbörjat tillverkning av pepparrotsfärskost. Som ska ätas tillsammans med bagels, som jag strax ska börja baka. Det där med att baka med jäst och grejer har aldrig varit min grej så det ska bli intressant att se hur det går. Om inte energin sviker kommer det sedan att göras cannelonis med getost och spenat. Och sen står det lakritskakor på listan, men det kanske får vänta till imorgon :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmm, var en överaskning, varför i all världen är det så dyrt just där:meh:

Ingen aning ... men jag antar att det ar skatten som gor den storsta skillnaden da det mesta ar mycket dyrare an i USA. Vi bytte just olja pa var pick-up. Vi valde Ford som foljer samma formular som Ford hemma och har samma papper som medfoljer oljebytet. Det kostade oss lite mer an dubbelt sa mycket som hemma.:meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde en variant på haremsgryta - den blir jättegod, men man behöver verkligen inte ha så mycket grädde i. Ris till då det inte fanns tillräckligt med couscous, samt svarta oliver.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blev idag en köttfärslimpa med mozzarella, oliver och soltorkade tomater samt ugnsstekta rotfrukter. Och så blev det klassikern kålpudding till matlådor. Och så skulle det bli lite piroger också, men då tog orken och inspirationen slut för idag. :)

Och som ett nytt alternativ för att förbruka lite fler av alla miljoner äpplen så blev det även äppelris, som min mor gjorde någon gång ibland när jag var liten men som jag aldrig gjort själv vad jag kan minnas. Enkelt, billigt och kalasbra som mellanmål eller lättare lunch.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag körde lammläggen i 150 grader varm ugn i två timmar. Kryddade dem från början med salt, peppar, salvia och min senaste favorit bockhornsklöver. Efter en stund hällde jag över en flaska öl och sedan öste jag köttet med den några gånger. Det blev väldigt gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det ska jag notera sa jag kommer ihag att prova medan vi ar har dar lamm ar bade billigt och gott.

Vi lamnade Calgary i dag och ar nu i Banff i Klippiga bergen. Vi gjorde en lov runt 'stan' fore middagen och valde att ata pa Bison Restaurant and Terrace. OMG ... det var en av de basta 10 maltider jag haft i mitt liv. Vi startade med escargot i bone med margen kvar ... helt fantastiskt gott ... och fortsatte med bison ribeye och en potatisgratang 'to die for'.
Vi konstaterade att vi har nagra maltider och platser vi minns for att maten var sa outstandingly god ... detta blir en till.

1383275_10201357195550976_1799815765_n_zps3e8489e5.jpg


1384173_10201357201551126_1390296372_n_zpscf240468.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp