Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Fredagsmys med familjen och vad ska jag laga för mat..? Har totalt hjärnsläpp...
Jaja, något lär det bli :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har köpt älgfärs, så det ska bli älgfärsbullar (typ burgare) med viltsmak, ugnsrostad potatis och en slags lingonröra till - allt enligt recept från SAS Inrikestidning ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I går fick jag chili con carne av sambon och den var mycket god med lagom hetta. Till det en iskall Carlsberg NA. Herreminje så gott!

Kanelbullar har det blivit hela veckan för min del, i dag blev det två stycken och en tredje väntar till i morgon. Dagens middag blev en hämtpizza för jag orkade inte med någon disk. Tyvärr ingen öl till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Linsgryta med rotfruktsfräs och vitkålssallad. Förra årets(smakade prima, men ett år till i kylen vore kanske att överdriva) ingefärspäron med lättvispad grädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh, ingefärspäron! Egna eller köpta? Eller: finns det något märke du rekommenderar, inte överdrivet söta och med tydlig ingefärasmak?

Igår fick jag varm smörgås med trattkantareller och bredvid den lufttorkad skinka, tomatsallad, rucola, svarta oliver och rött vin. Kaffe och kanelbullar efteråt.

Vad det blir idag har jag inte bestämt ännu.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ähh vad gott det lät med "svampmacka":D
Jag funderar på att göra crepes med svampstuvning ikväll.
Är bitter på att det knappt inte finns svamp i våra skogar:(
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår, räkor och gratinerade havskräftor, samt en rökt makrill. GUD så gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag ska testa Combino. Har lite fullkornsspagetti kvar från Barilla, som jag äter upp idag. Zetapaketet jag köpte måste jag nog kasta. Sen ska jag prova Combino, min närmaste Lidl har den.

De har även en sort som heter Biotrend, men jag har mycket dåliga erfarenheter av miljömärkena när det gäller pasta. Jag fick nog något slags trauma i min ungdom, tror jag. Jag är en mycket sämre ekologisk kund än man kunde tro, mest beroende på att jag var en "early adapter" och därför har ätit och druckit mig igenom väldigt många väldigt äckliga men välmenta produkter medan jag var i ung och påverkbar ålder.

Min närmaste Hemköp har pasta från Saltå kvarn, men jag handlar helst inte av antropologföretag, och så är det det där med mitt trauma vad gäller ekologiska märken och pasta.

Jag märker att detta med Barillabojkotten går mig på nerverna. Jag är ju kolhydratnarkoman och avser inte att ändra på det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Combinon är bäst av det du nämner tycker jag, saltås är om möjligt äckligare än zetas och ohemult dyrt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte till vardags, det blir på tok för jobbigt.

Ärligt talat har den pasta jag själv vid några få tillfällen har gjort inte heller varit särskilt imponerande kulinariskt sett. Det är mer som ett roligt experiment, tycker jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nää! Nu blir jag upprörd. Lite samma känsla som när jag i tonåren undvek allt från nestlé. Alltså allt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nää! Nu blir jag upprörd. Lite samma känsla som när jag i tonåren undvek allt från nestlé. Alltså allt.

Jag har tills vidare bestämt mig för att den här bojkotten gäller just Barilla, eftersom det är gubben Barilla som har uttalat sig om just reklamen för pastan Barilla. Bojkotter är ju ändå i första hand symbolhandlingar.

(Sen äter jag nästan inget Wasaknäcke ändå, men det är inget som jag ska ha moraliska poäng för, utan bara en fråga om smak och vanor.)

Jag undvek också allt från Nestlé i min ungdom, och jag ryggar fortfarande nästan tillbaka när det är en Nestlélogga på någon produkt, men jag håller inte koll på vad Nestlé äger längre.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

VARFÖR är alla (ok, många...) goda viner så alkoholstarka? Idag hittar man knappt nåt riktigt strävt och smakrikt som är under 14%. Köpte ett idag, ok inte strävt men gott enligt uppgift; Tangled Tree. 14,5%!! Rätt upp i skallen, tjong! Jag som gillar att sippa kvällen genom utan att bli helt påverkad. Nu får jag spara drygt halva flaskan till imorrn, eller frysa ner det till matlagning.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl

Igår åt vi ugnsbakad lax (kryddad med färska tomater, rosmarin, lök och citron). Till det potatismos och gröna ärtor. :d
Idag åt vi fattiga riddare :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Småäter nötter, blir varma smörgåsar senare med kantareller och lite annat. Sambon håller vinprovning så jag hoppas på goda slattar:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp