Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl

Igår lagade jag och min sambo ankbröst med körsbärssås med wasabi i och jordärtskocksgratäng. Ankan blev tyvärr lite övergjord då vår termometer tydligen inte fungerade så bra som vi trodde. Men överlag var det gott! Såsen känns rätt konstig när man häller i körsbär och wasabi men det funkar otroligt bra ihop. Roligt att laga anka igen också, det har jag bara gjort en gång tidigare.

Till förrätt blev det räk- och kräftsoppa som tillagades på en fond av räk- och kräftskal. Mycket gott.

Vitt vin till förrätten och rött till varmrätten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har en god svampsås med grönpeppar över sen igår, så den tar vi till middag med en rotfruktsbakelse med filodeg (inga oliver med tanke på svampen) massa vitlök, en bit kött eller kyckling till. Köpte även fin röd mangold, och har ett granatäpple och några apelsiner liggande. Det med lite frön eller nötter blir en bra sallad. Jag kommer dricka vatten till, är inte helt kry och äter massa kortison.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lägger strax sista handen vid min Boeuf Bourgignon. Basmatiris till, och lite oliver och så där i små skålar. Tarte Tatin som dessert. En lite bättre Bourgignone i glasen än den jag hällde i maten.

Gästerna kan komma!

(Obs, extremt informellt, praktiskt taget min allra mest närstående utanför min omedelbara familj, plus hans barn och min egen son.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ensam ikväll. Tar paus från operation försiktig viktuppgång och käkar ugnsbakad rotselleri, lök och rödbetor med en ajvarliknande såsrest till. Har småätit alla möjliga sorters äpplen och päron från vänners kolonilotter och trädgårdar hela dagen och är sådär konstigt mätt som man blir av för mycket frukt.

Kylen är full av frukt nu och jag har packat ner en massa äpplen i en lår på balkongen. Får se om jag får tummarna loss och drar igång ett chutneykok ikväll.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Maten blev riktigt god:) nu ska jag äta efterrätt, brioche med mandelkräm och äpplen, larvigt gott! ...och onyttigt, men vem älskar inte briocher?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Älgfärs & strimlad vitkål, trattkantareller och syltlök, ihopfräst på murrikka, i pitabröd och en klick gräddfil. Brunnebys mousserande smultron + en obuntu.
Vitlöksbröd + tzatziki, varm äppelmust med salt kola. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack! Forell gillar jag ju sa jag borde gilla gos ocksa. Maste prova nasta gang jag ar i Sverige. Vet du foresten om det finns nagon motsvarande fisk pa den Amerikanska kontinenten?

I gar gjorde jag en lammgryta igen och det ar mer an halften kvar sa det blir lamm till middag och sedan gor jag nog en paj att smaska pa till nagon kul film i kvall.

Nu bar det ivag ut med hundar i kylan. suck. Dom gillar det och jag ... star ut.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag...:o:p

KL
Har rullat till datorn efter en extremt fettindränkt onyttig men larvigt god brunch, stekt formbröd, stekt bacon, stekt ägg och stekta tomater. Känner mig förflyttad till ett lite skitigt cafe i USA och känner mig lite som en lastbilschaffis (för det vet ju alla att de äter fet onyttig mat:sneaky:)
Så nu är vi rustade för dagen:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Älgfärs & strimlad vitkål, trattkantareller och syltlök, ihopfräst på murrikka, i pitabröd och en klick gräddfil. Brunnebys mousserande smultron + en obuntu.
Vitlöksbröd + tzatziki, varm äppelmust med salt kola. :d

När vädret är som idag kan utomhusmatlagning verkligen kännas lockande! Det du beskriver låter i och för sig långt från det stormkökskokta snabbris med hemtorkad gryta som jag annars associerar ordet utomhusmatlagning med.:D
Låter härligt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

De ska vara fylld med antingen mörk choklad, marmelad eller äpplen och mandelräm:D som alternativt fikabröd är de ljuvliga tycker jag, jag är dock inget fan av att äta dem som frukostbröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså, fantasin funkar fint här, så när du rabblar mörk choklad, marmelad, äpplen och mandelkräm låter det helt ok!:p

Som frukostbröd funkar det ungefär lika bra för mig som croissanter - kul en stund, men alldeles för flottigt i längden. Även om det inte är sötat känns det för sött och motståndsfritt för min mycket skandinaviska frukostsmak.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår - piroger på överbliven älgfärs & pulled pork + mozzarella + ris från helgen.
Idag canneloni med fyllning av en röra på hackad charlotten, svart trumpetsvamp, riven tomat, kapris, kronärtskockhjärta som fräst i chiliolja och en slät tomatsås och färsk basilika på det. Riven vitkål vid sidan. Och vatten till såklart.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår åt jag en liten men kaloririk bistroartad middag på kvällen: kantarelltoast till förrätt, ingen huvudrätt, och så friterade camembert till dessert. Det var åratal sedan jag åt friterad camembert, och det var lika underbart tröstande som jag kom ihåg det. Tre olika svenska ölsorter hann jag också med under kvällen.

Idag verkar det som att det blir linssoppa med nybakat bröd och så resterna av Tarte Tatin från häromdagen till kaffet efteråt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatis- och morotsgratäng, sugar snaps, melon, gurka och fetaost, bröd.
Frödinge Operatårta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stekte små runda steklökar, skogschampinjoner och röd paprika. Hällde på vitt vin och lät puttra en stund. Blandade med spagetti och serverade med persiljepesto, stekt spenat med vitlök och riven pecorino.

Men jag måste säga att jag är i kris över pastan nu när man inte kan äta Barilla längre!

Vilken pasta äter ni? Jag menar vardagspasta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hade sett fram emot ett härligt nybakt bröd tillsammans med en kopp te på kvällen.
Haha.
Något gick fel någonstans och mina fina limpor kom ut ur ugnen som två platta, hårda oidentifierbara tingestar.
Bättre lycka nästa gång ;)

Vad det gäller vardagspasta så ser jag också fram emot tips.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har jag också gjort i många år, men nu har ju signor Barilla själv uttalat sig så extremt homofientligt att jag inte vill längre. Men det blir svårt. Ingen annan pasta i samma prisklass verkar vara lika god. Jag testade Zeta idag, och det var ingen succé.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp