Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bläckfisk kan få vem som helst lite enkelspårig. :)

Min son sitter ibland och letar igenom restaurangmenyer på nätet för att hitta ett ställe som har bläckfisk när vi ska bjuda ut honom för att äta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En själsfrände! Just nu är jag helt insnöad på bläckfisk med citron. Innan var det röd curry i alla dess former.
Jag har ätit kvarg med hallon till lunch på jobbet tre veckor i sträck...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Middag på tapasställe, jag valde......bläckfisk.
Är det bara jag som blir totalt enkelspårig i perioder?

Hmm. I min gom är bläckfisk bara en (i mitt tycke seeeg!) konsistens utan egen säregen smak. Det är ju tillbehören som smakar? Lite ungefär som jag tycker om kött - där är det kryddor och tillbehör som döljer och kulinerar en ganska fadd köttsmak, men däremot kan visst kött ha en tilltalande konsistens. Jaja, alla är vi olika!

Ikväll har jag ätit en trattkantarellsoppa, tillagad på en höft med bacon, purjo, grädde, buljong, whiskey och fetaost. Låter märkligt, men väldigt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan vara så, men jag älskar konsistensen:D min sambo är galen i vattenkastanjer, det är höjden av smaklöshet om man frågar mig...
Sen är tillbehören pricken över i, det håller jag med om.

Friterad bläckfisk med citron eller chilidressing
Inlagd bläckfisk med massa vitlök ( mycket spänstigare bläckfisk), chili och kryddor
I Paella
I fisksoppa

Men den ska inte vara seg, utan gå av direkt när man biter och kunna tuggas lätt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Undantaget den bläckfisk spanska släkten här i sverige tillagar, har jag inte ätit bläckfisk tillagad norr om luxenburg som inte varit seg. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har varit mycket a-fil, med havreringar och äppelmos.

Men igår blev det lite mat lagad, färsk (hemköpt) tortellini med gröna bönor, broccoli, paprika, tomat och soltorkad tomat.

Idag lagade jag det är http://www.arla.se/recept/kronartskocksgryta-med-linser/ fast med vanlig lätt creme fraise kryddad med örtsalt och lite broccoli och gröna bönor i extra. Den var god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har jag! Ätit bläckfisk norr om Luxemburg som inte har varit seg. Sen har jag för all del också ätit seg bläckfisk både söder och norr om Luxemburg. Det finns ju tyvärr ingen övre gräns för hur seg bläckfisk kan bli om det vill sig illa.

Jag sällar mig till bläckfiskfantasterna. Men det är klart att det inte kvittar vad man äter till bläckfisken och hur den tillagas. Men precis som jag ändå tycker att vissa köttslag är klart godare än andra - som råvara betraktad - så tycker jag att en del fiskar (nu är väl bläckfisk strikt räknat ingen fisk, tror jag, men ändå) är godare än andra.

Sen är det roligt att laga bläckfisk också, tycker jag. Roligare än mycket annat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Curry ... Jag tror jag tar en burk av varldens godaste curry paste/sas till ikvall.:) Jag tar hund med vagn till affaren och koper rakor eller kyckling sa har vi avklarat en del motion dar ocksa ... det blir gott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi såg reklamen för Arlas nya färskost i helgen och bestämde oss för att laga en variant av det som lagades i reklamen. Här är originalreceptet men vi lade fisken i en form med en skvätt grädde, kryddor och citronsaft och skjutsade in i ugnen medan vid gjorde en kräm på Philadelphiaost, ohemula mängder riven pepparrot, citronsaft, dill och en skvätt grädde för att göra krämen lösare. När det var ca 5 min kvar på fisken klattade vi på krämen på fisken och skjutsade in i ugnen igen. Det blev otroligt gott! Nästa gång ska vi nog se till att ha spenat hemma också, men det blev jättegott även utan. Serverade med kokt potatis, gröna ärter och rivna morötter.

Vi har haft två "lyxfrukostar" senaste dagarna också; en med amerikanska pannkakor och en med scones. Mums!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Så fort jag återfår matchvikt ska jag också äta lyxfrukostar! Jag drömmer redan om dem.

Idag blir det spagetti med köttfärssås! Ovanlig rätt i detta hem som numera är utan barn. Jag river lite olika rotfrukter och fräser dem i början av tillagningen och sedan när jag brynt löken och färsen, hällt på tomaterna, lite vin, kryddat, så får det stå och puttra i två timmar eller mer. Blir nog helt ok.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chiliraggmunk på vanlig potatis och sötpotatis med kalkonfläsk till och lök & vitkål& äppelsallad. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Köttfärs uppfiskat från frysen (bra att ha i slutet på lönen) blev till moussakamiddag igår och lunchlåda idag samt köttfärsbiffar med inbakad halloumi och tomat som i afton ska konsumeras tillsammans med ugnsstekt potatis/morot/palsternacka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Ätit mat-jag-gillar-fast-jag-skäms-för-det.


Sambon är bortrest, alltså lagar vi mat som vi inte äter annars.

Jag åt mosad potatis ihoprört med fiskbullar i hummersås, massa svartpeppar ovanpå.

Barnet åt köttbullar med gurka och oliver som tillbehör.

Typ hela kostcirkeln.

Öl och choklad till efterrätt senare, eftersom det blev en tidig middag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ehm... ett gäng knäckemackor (Spisbröd från Pyramidbröd, tror jag det heter) med enbart Bregott och så några glas lättmjölk. Det blev min middag. Var egentligen sugen på en flottig marguerita men kontot ekade ovanligt tomt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grönsaksrensning i kylskåpet, petade i lite skinka och fetaost. Åts med sweetchilisås.
Eftersom även frysen behöver rensas (kött på ingång) blev det glass efteråt :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hmm. Är fortfarande insnöad på keso, nektariner och salsa / tacosås... men lite annat måste man ju äta också, tydligen?

Till lunch idag åt jag således en burk makrill i tomatsås med keso och cocktailtomater till och nektarin till efterrätt.

Till middag slog jag på stort och åt dubbel laddning av Varma Koppens räkvariant med knäckemackor med någon mjukost från Fjällbrynt till.

Min senaste besatthet är helt otippat grönsaksjuice. Köpte Graninis dito igår av misstag, skulle ha varit tomatvarianten, men denna var ju verkligen helt fantastiskt god! Består av "sju grönsaksarter", tyckte jag var roligt...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sa ... i dag blev det bara handling i den lilla byn och jag kunde inte hitta vad jag behovde till den tilltankta middagen (trots att matvaruaffaren har forvanansvart bra sortering) sa det blir pizza fran stadens pizzeria i stallet. Kop en och den andra kostar $ 0.99:d
Staden i fraga har 1100 innevanare ... i dag har vi varit till Phil's Auto, da Phil inne pa sin Auto har rum med mynt tvatt och gym och caffe.:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp