Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I matbutikerna i Provence. Det existerar inte en enda produkt med blommor i som inte finns att köpa här. Mycket svagt lila gelé, det fanns blommor i den. Doftvioler, alltså, Viola odorata. God. Riktigt god till (den djupt oetiska) gåslevern.

Själva gelén måste ju ha bestått av något annat också, äpplen eller nåt. Det blir ju ingen volym på blommorna.

Ja, äpple brukar vara grunden i de flesta sådana geléer.

Låter underbart med luktviol-gelé, även om jag genast tänker på violgodis ;) Vackert också, med hela blommor i gelén!

Måste vara underbart att gå i dessa butiker! Var börjar man, hur väljer man?!?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Åh violgodis... som är så gott...! :-)

Ikväll har jag ätit riktiga svenne-tacos. Kom fram till Hunnebo sent så det fick lov att vara något som gick snabbt att både handla till och fixa till för att ingen skulle bli medvetslös av hunger. Tacos kunde alla enas om var ett bra alternativ och det var gott.

För mig är det lite så med tacos som med McDonald's - jag kan vara sugen länge, äta, njuta, och efter ett par timmar känns att nja, jo, det var gott men jag kommer inte att vilja ha det på ett bra tag igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Svenne, är inte bästa beskrivningen på den mat jag får här hos svärmor och svärfar.

Till lunch idag åt min man och jag på en enkel servering i Vence, och tog in en dagens, vilket visade sig vara en "casserole" med ravioli och grytkött i en härligt smakrik sås. Vatten till eftersom vi fortfarande var smått bakfulla sedan middagen igår.

Något senare på eftermiddagen tog vi varsin flamberad Tarte Tatin med vaniljglass.

En rask promenad på några kilometer upp och ner bland bergen, gjorde oss redo för middagen hemma hos svärisarna. Förrätten bestod av grillade pilgrimsmusslor på en salladsbädd med en mycket bra champagne till, köpt av svärfar på rea förra året.

Huvudrätten blev stekt sjötunga (jag tog inte upp frågan om dess nära förestående utrotning) med vitvinssås, pressad potatis och lokala, otroligt goda bouchon muqeux verts till. En utmärkt vit bourgogne till detta och sedan frukt och lite ost som avslutning. Fikonen är perfekta här just nu!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I Hunnebo (eller Hunnebostrand? Är det två platser? Eller är det första bara en förkortning?) var jag förra veckan och blev bjuden på mat, om jag minns rätt hette stället "Bella". Låg i alla fall nere vid vattnet och pizzan smakade bra :)
Nog med ot.

I går blev det lasagne där köttfärssåsen fick koka länge och det blev kvar till lunch i dag igen. Kvällsmaten fick bli två smörgåsar med ägg, räkor, tomat och aioli. Hittade även lite lakritspannacotta som slank ner tillsammans med hallon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Själva gelén måste ju ha bestått av något annat också, äpplen eller nåt. Det blir ju ingen volym på blommorna.

Hmm. Jag gjorde violgelé för några år sedan, och då hade jag ett recept jag fått av en kock och jag kan inte minnas några äpplen i den. Jag brukade göra violsocker, syrensocker och rosensocker på blomblad och det användes tillsammans med gelatin och någon gång med agar, samt vaniljstång och citron eller limejuice för att göra respektive gelé.

Jag fick btw violgelé i somras på Marie Laveau till en brylepudding. Vet inte om de gör gelén själva eller om de köper själva. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, jag har funderat på om violgelén kan tänkas innehålla gelatin, men jag tycker att konsistensen är mer åt pektinhållet än åt gelatinhållet. Ska se om jag kan få tillfälle att läsa ingredienserna på någon burk (måste numera ha läsglasögon till hands då).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kan ju vara gjort på agar agar också. vegetariskt alternativ till gelatin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hur vanligt är det att man använder agar agar? Jag har nästan bara sett det i väldigt utpräglat vegetariska recept, gärna av lite sådär hälosalternativ art.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag gjorde förresten viollikör en gång för några år sedan, men då lägger man ju bara blommorna i spriten med socker, så man behöver ju inte bekymra sig om någon gelé.

Egentligen är jag inte så förtjust i violsmak, men ihop med gåslevern funkade det väldigt bra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tja...jag vet inte hur vanligt det är men jag har agar hemma i flingform som jag köpt på coop forum. Har tidigare köpt agarpulver på en ica maxi. På producentsidan vet jag ju inte hur det ser ut mer än att jag har en rosengelé hemma som jag skulle ha till en pannacotta, den är gjort på agar och märket heter 'örtagården' och är inköpt i vanlig butik.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Efter ett jäkla letande blir det bläckfisk till middag. Till så tar vi vitt vin eller bubbelvatten, citron, gott bröd och lite sallad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I Hunnebo (eller Hunnebostrand? Är det två platser? Eller är det första bara en förkortning?) var jag förra veckan och blev bjuden på mat, om jag minns rätt hette stället "Bella". Låg i alla fall nere vid vattnet och pizzan smakade bra :)
Nog med ot.

I går blev det lasagne där köttfärssåsen fick koka länge och det blev kvar till lunch i dag igen. Kvällsmaten fick bli två smörgåsar med ägg, räkor, tomat och aioli. Hittade även lite lakritspannacotta som slank ner tillsammans med hallon.

Ja, det första är bara en förkortning men används nästan uteslutande häruppe - det är samma ställe :)

Stämmer, Bella Gästis, har rykte om sig att ha bästa pizzan på västkusten. Gissa om det är kö in under seglarveckorna? ;

Ikväll blir det havskräftor fiskade på beställning, samt räkor och lite annat smått och gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja jag kan tänka mig det :). Tyckte det var mycket folk trots att det bara var en vanlig höstkväll.
Tack för förklaringen gällande ortsnamnet. Nu slipper jag fundera på det ;)

-----

Det väntar surdegsbröd, vitlöksdressing och en räksallad bara sambon kommer in... Jag funderar på att äta popcorn till förrätt för att jag är sugen på det ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Varit på restaurang i kväll, tillsammans med drygt 60 personer. Trodde jag skulle äta från salladsbordet, så jag hade ätit pizza ett par timmar innan, men det var beställt vegetariskt till mig. Fick en full tallrik med bl a portabello med ost, potatisgratäng, broccoli, blomkål, grön sparris, tomat och squash. Gott men för mycket.
Chokladkaka och vispad grädde. Cuba Cola.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ätit mig genom Europa idag. :)

Svärisarna bjöd på lunch i sin franska by. När de bjuder blir det alltid lite snajdigt, så vi fick först ett litet urval av pateer med små härliga kex med provencalska kryddor i och små friterade ostbollar. Sedan en mystisk men god rätt som bestod av ett vitt, möjligen fiskrelaterat skum - mousse, kanske - med finhackat kryddigt ägg ovanpå.

Min huvudrätt var sedan torsk på en bädd av fänkål med kryddgrön potatispure till. Desserten var marinerade plommon med en härlig mascarponeglass smaksatt med kanel och vanilj.

Mycket gott alltsammans, men egentligen föredrar jag enklare serveringar där de slänger fram ett fat musslor och ett fat pommes frites och jag slipper känna mig slarvigt klädd.

Middagen ägde rum på Gatwick, där jag åt fish and ships och drack en Abbot Ale. Korintkaka kaffe efteråt.

Nu är jag hemma igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter ljuvligt!


Jag syndar och tar ett ungnsbakat äpple med lite glass, äpplet är fyllt med hemgjord mandelmassa och diverse hackade nötter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Oohhhhh hur har jag kunnat glomma att ungsbakade applen ens finns? Hmmm ... jag har applen, notter och mandel finns ocksa ... och lonn sirap/smor/spread i alla dess former ... det borde jag kunna gora nagot av!

Till middag blir det uppvarmd kottfarssas av elk (kronhjort) och nykokt tagliatelle.:p Sasen blev himmelskt god ... MEN jag tror att jag ar allergisk mot nagot i den. Vi far se i morgon om jag blir battre eller samre. :crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lördagsfrullo! Havregrynsgröt m mjölk och färska blåbär, rågbröd styrka med rökt kalkon, salladsblad av ruccola, nyplockad tomat i skivor, och en näve alfaalfa på. En knäcke med lite rökt lax och en klick färskost. En halv skuren ananas, en kopp varmt chailatte. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp