Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Lunch: sallad på blandade blad och blandade tomater därtill bröd, två sorters ost, två sorters torkad skinka, marinerade jätteräkor (nej, jag bråkar inte om sådant hos mina svärföräldrar) gott bröd och ett utmärkt rosévin. Säkert något mer som jag har glömt.

Middag: först en liten förrättssmörgås med gåsleverpastej (nej, jag bråkar inte om sådant hos mina svärföräldrar) och olivgelé, sedan potatis, hastigt halstrad lax, kryddsmör med massor av dragon, färska bouchon mouqueux verts, lite andra grönsaker och en riktigt god vit bourogne. Tre sorters italiensk glass till dessert.

Detta kompenserade sammanlagt mer än väl för flygplansfrukosten i morse.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi befinner oss aterigen pa prairien och har ar kott traditionellt maten, men nu blev jag sa sugen pa halstrad lax igen.
I kvall ska vi ut med ett gang och ata, men jag tankte leta reda pa lite farsk vild lax igen. Det borde inte vara svart att fa tag pa coho och chinook, vi ar trots allt inte langt fran floderna dar de fiskas ... vi far se.

Till lunch idag blev det potatis soppa ... av egentligen allt jag hade hemma sa nu ar skap och lador tomt. Riktigt tomt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack för tipset, låter både enkelt och väldigt gott:) Ska provas.
Kan meddela att det blev ris och kycklinggryta igår som godkändes av familjen:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag funderar på helgens meny och känner mig sugen på ankbröst och plommonsås, något jag aldrig lagat förut. Är det någon som har tips på vad man bör tänka på gällande såsen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det panerad rödspätta, potatis, gröna ärtor och en kall sås som är sååå god.

Klart ni får receptet också, och kan även rekommendera den till bakad potatis om det blir något över. ( Till bakad potatis kan det vara gott med lite hackade räkor i för att få lite mer mat/kött till rätten)

Kall sås till fisk ca 4 portioner


2 dl gräddfil
2 dl majonäs
1/2 röd lök
1-2 ägg
1 msk senap
dill
salt
peppar


Blanda gräddfil och majonäs i en skål. Hacka löken ganska smått. Koka ägg/äggen och hacka även det smått och häll i. Blanda i senap och smaka av med lite salt och peppar. Tillsätt rejält med dill (färsk eller torkad på burk) och rör runt ordentligt. Låt blandningen "gotta" till sig i kylen gärna ett par timmar innan servering.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetariska bullar, kokt potatis, brunsås, ättiksgurka, ugnsrostade morot, squash, champinjon och röd spetspaprika.
Äppelpaj och vispad grädde.

Skulle ätit detta i söndags med mamma och pappa men p g a hungerbrist blev det i dag i stället.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Idag blir det stekta nudlar med ägg, broccoli, morot, cashewnötter, vårlök, ingefära, lime en masse, vitlök, chili, röd curry, kyckling och limeblad. Rostade sesamfrön och lite japansk ljus soya ovanpå.

Nudlar, eftersom jag glömde koka ris igår. Är sjuk och jobbar då jag kör massa utbildningar jag inte vill/kan ställa in, så maten måste gå fort att laga och smaka massor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det låter gott!

Här fortsätter hösten och säsongens första linsgryta puttrar på spisen. Mycket rotselleri, purjo, chili, vitlök, tomatpuré och röda linser. Hackade hemodlade tomater går i på slutet och bladpersilja från balkongen på toppen. Syrlig tunnstrimlad vitkålssallad till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bäst att hålla god min ibland:D

Jag har bestämt att om svärisarna serverar ål så håller jag inte god min. Där går gränsen. Jätteräkor och anklever är inte heller bra, och jag serverar det aldrig någonsin själv, men det är också viktigt att ha fungerande relationer i familjen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mitt största problem är nog att jag tycker anklever och jätteräkor är så vansinnigt gott... Så gott att jag stundtals struntat i hur illa jag tycker om hur varorna tas fram bara för att ha-begäret tagit över.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag tycker att anklever är gott, men med tiden uppskattar jag det faktiskt successivt mindre, pga hanteringen av ankorna. I praktiken är läget nu sådant att jag vet att jag får det av svärfar då och då, annars aldrig. Jätteräkor är jag faktiskt inte så förtjust i, vanliga är godare, tycker jag. Men om jag ska ta strid med svärisarna om detta, så finns det rätt mycket mer jag skulle kunna ta strid om, tex de extremt törstiga bilarna och levnadsvanor i allmänhet. Det är inte värt det. Familjerelationer måste ges en chans att funka också. Och om vi inte kan förenas kring maten, finns väldigt, väldigt lite kvar.

Idag åt jag moules frites till lunch, till middagen mer anklevertoast med violgelé till förrätt, lammkotletter och ugnsbakada aubergine, små runda squash och potatis till huvudrätt plus tapenade. Stora mängder utomordentligt gott vin! Dessutom en god camembert, forquefort och en getost med aska runtom på det där goda och intressanta viset, efter maten. Underbart.

Jag rullar snart fram.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Later jattegott ... det ska provas!

I dag hittade Maken och jag igen en en kedja av Kanadensisk frukost restaurant jag definitivt kommer att ga tillbaka till. Cora's (tror jag att det var) med de mest underbara frukt arrangemangen till i princip alla ratter. Jag ar "fruktoman" av stora matt sa jag var i sjunde himlen. Sa har sag egg benedict med rokt lax pa Engelska muffins ut ... Jag kan lagga till att aggen var perfect "soft" och "just so". MUMS!

IMG_0084_zps430975be.jpg


Sedan hittade vi en lokal slaktare som hade bade 'elk' (kronhjort) och bison av alla de slag. Jag kopte lite blodpudding (det far nog hundarna:p) och korv av bison och fars av elk. Det ska bli spannande att se hur korven ar.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Violgelé?!! Hemgjord eller är det något man hittar i Frankrikes matbutiker? Jag har aldrig ens funderat över gelé gjord på violer! Var den lila? God? :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

För övrigt åt jag pyttipanna igår. Riktig klassisk krögarpytt ;) Med två ägg stekta sunny side up, tacosås och Dijonsenap.

((Är inne i en period där jag skulle kunna leva på keso, tacosås, nektariner och Dijonsenap. Fast kanske inte allt på en gång.))
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Violgelé?!! Hemgjord eller är det något man hittar i Frankrikes matbutiker? Jag har aldrig ens funderat över gelé gjord på violer! Var den lila? God? :)

I matbutikerna i Provence. Det existerar inte en enda produkt med blommor i som inte finns att köpa här. Mycket svagt lila gelé, det fanns blommor i den. Doftvioler, alltså, Viola odorata. God. Riktigt god till (den djupt oetiska) gåslevern.

Själva gelén måste ju ha bestått av något annat också, äpplen eller nåt. Det blir ju ingen volym på blommorna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp