Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Idag blir det en fin liten köttbit med en pepprig grönpepparsås, jag älskar grönpeppar!
Till det sallad med diverse grönsaker och lättstekt broccoli.
Vatten till tror jag. Kvällen ägnas åt muffinsbakande, blir äppelmuffins med ingefära och kanel, alternativt hallon+vanilj+lakrits. Bakar till jobbet, har anledning att fira:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack.

Jag lagar nu en enkel middag på broccoli, de sista hemodlade bönorna av blandade sorter samt en lammkotlett. Vatten till. Lite späkning inför besöket på rivieran.

Imorgon blir det andra bullar!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag började koka ett par potatisar i planen att göra lax i ugnen till, men jag hittade ingen lax i frysen så det blev change of plans. Den färdigkokta potatisen fick svalna, sen plattade jag till dem med näven, la i en ugnsform tillsammans med olja, sötpotatisskivor, flingsalt och rosmarin, ugnsrostade och stekte upp lite muminkött till. Plommontomater från egen planta och lite ruccola. Mjölk i glaset.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

halstrade hattifnattar låter nästan ännu mer barbariskt. I klass med muminfärs (keso). ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahaha ... muminkott maste jag komma ihag.:p

Nu har det varit ett par dagars stadning av kylskap igen. I dag rok den sista Franska korven med chilli och rodvin i. Det blev en gryta tillsammans med nagra farska rodbettor, en hel lok och 4-5 farska svampar. Den fick sta pa lag varme medan jag gick med hund och fick en liten "dutt" philadelphia med herbs. Det blev inte dumt alls. Till efteratt ater vi nagra piroger med Saskatoon berry fyllning och IKEA's vaniljsas. Inte heller dumt, men jag sorjer inte att vi nu nastan atit upp de piroger vi fick av vaninnan i Saskatoon. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Behöver inspiration till kycklingfile??? Middag ikväll
Snälla hjälp mig, har noll inspiration:crazy:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår, stekt lax, pressad potatis, romsås och bouchons muqueux verts (första gången jag har fått till det där utan att googla!). Alltid gott och det är lite trevligt att potatisen är redo att bli mosad igen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Behöver inspiration till kycklingfile??? Middag ikväll
Snälla hjälp mig, har noll inspiration:crazy:

Två idéförslag:
Pankopanerad kycklingfilé med typ potatisgratäng eller ugnsrostade rotfrukter & sparris och någon god sås och god sallad till? Pankon håller kycklingen saftig och god medan paneringen blir krispig och god och du kan göra den lite i förväg och värma på när det ska serveras.

Eller den här som jag gjorde häromveckan: http://www.arla.se/recept/balsamicokyckling-med-lok/ - enkel och god.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Balsamicokycklingen verkar intressant, inte helt svår att göra heller vilket är ett plus just idag:)
Tack!!:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Enkelt men ser ganska exklusivt ut ar att "banka" fileerna lite plattare, krydda med favoritkrydda (kyckling krydda, citronpeppar, salt, etc), lagga en klick gorgonzola och lite hackade oliver, eller nagra kapris och en klick chevree, eller lite hackad purjo och nagra krispiga sma bacon bitar ... vad man har hemma alltsa:D i mitten och rulla in i filen. Jag sticker bara i en tandpetare och sedan in i ugnen i ungefar 25-30 minuter beroende pa hur tjocka de ar. Gor en snabb sas av det som spillt ut i formen och serveras enklast med lite ris och en sallad eller bara till gronsaker. Mums!
Inte bara ser det "lite extra" ut, utan kycklingen blir ju ocksa mycket morare nar den bankas pa.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det är gott! Brukar ha knaprig bacon på, hur gör du din?


Jag vet ännu inte vad vi ska äta, något med broccoli tror jag...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag skulle egentligen vilja ha knaperstekt bacon på toppen, men jag är så kass på att äta/köpa kött. Ibland fräser jag nåt, typ krutonger eller tofu i rökt paprika att ha på istället.

Soppan blir nog lite olika från gång till gång. Idag svettade jag lite chalottenlök, en smula finhackad rotselleri, en liten potatis, yttepyttelite vitlök och blomkålsbitar i olja och så på med hönsbuljong och vatten, kokar mjukt och mixar. Grädde är inte min starka sida, men droppade lite tryffelolja och lite citron på på slutet. Persilja på toppen. Ibland vitt vin i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp