Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sa ... i dag blev det bara handling i den lilla byn och jag kunde inte hitta vad jag behovde till den tilltankta middagen (trots att matvaruaffaren har forvanansvart bra sortering) sa det blir pizza fran stadens pizzeria i stallet. Kop en och den andra kostar $ 0.99:d
Staden i fraga har 1100 innevanare ... i dag har vi varit till Phil's Auto, da Phil inne pa sin Auto har rum med mynt tvatt och gym och caffe.:p

Sysslar Phil med money laundering? DET var det värsta! ;) :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tack för tipsen:)
Det blev faktiskt maken och äldsta dottern som bakade pizza vilket var bra, de hade mer fantasi än jag gällande det och det blev ett gott resultat:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gjorde amerikansk äppelpaj med kolagrädde i till våra vänner som kom på besök i, det var uppskattat:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det har jag tänkt länge att jag ska göra, har varken lagat eller ätit, ska nog banne mig laga det i helgen:D

Ikväll blir det köpepizza:o
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Hahahaha ... Det ser inte battre ut.;) Driftig ar han i alla handelser.

I dag blir det den nagot storre staden med 50,000 innevanare och "riktiga" affarer 20 minuter tvars over prairien. Det ar kallt och blaser som sjutton i dag, 8*C brrrr sa hundarna far traning att besoka djuraffarer och annat lite varmare tror jag och jag kan passa pa att fylla pa forraden.

I kvall SKA det bli fisk med vasterbotten sas. sa det sa!:d

Jag misstanker att jag kanske inte reagerar lika mycket pa vasterbotten ost om jag gor sas av den, sa sas ska det bli!
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Surdegsbröd med ost, bubbelvatten till.

Bakat briocher med mandelkräm och äpplen, en sådan slank också ner.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag hittade sockeye lax i dag och hade bade sparris och potatis ... och gjorde vasterbotten sas till. Jag avgudar sockeye och kryddningen (nagot lite forandrad da jag inte hade ra-socker eller fankalsfroer) var supergod ... men sasen var en besvikelse. Och min mun gor ont igen, sa nu kan jag nog saga med bestamdhet att vasterbotten ost ar inte nagot jag ska ata.:arghh: Tur att jag inte gillade sasen nagot vidare i alla fall.:p

I morse at vi frukost pa Cora's igen ... MUMS ... sa nu behover jag ta en riktigt lang promenad med hundarna.:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Pulled pork i naan, med inlagd rödlök, strimlad vitkål, äpple & morot, riven isberg, ärtskott och hickory som jag blandade ut med en slatt gräddfil för att få en rundare och inte så framträdande smak på. Några fefferonis till och vatten i glaset. Mums så gott! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Meze till lunch på stan idag tillsammans med sonen. Eftersom vi hade mycket att prata om, hängde vi kvar och drack kaffe och jag tog en valnötsfylld dadel till.

Middagen blev jordärtskocksoppa med nybakat bröd.

Höstmat är underbart!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag blev det äntligen av att jag gjorde den hela gösen jag haft i frysen sen i somras.

Ugnsbakad med fullt av dill, persilja, salt, peppar och citron i buken på fisken,. Bakad i 180 grader i ca 40 min. Serverades med pressad potatis, kokt sparris, lite gröna ärtor och en kall sås gjord på gräddfil, majonäs, lite lök, tomature, svartpeppar, salt, dill och ett kokt ägg. njuter i munnen än, trots att måltiden är uppäten sen länge:-)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det later gott. Hur smakar gos egentligen?

Har har jag "slow cookern" framme. I dag blev det kyckling med sotpotatis och ett gang andra rotfrukter och en burk gron curry sas over. Den har curry sasen ar av ett annat marke an den jag har anvant forut. Hade jag inte smakat det forsta market hade jag nog gillat det har battre ... nu var jag inte sarskilt imponerad alls.:p

I morgon blir det lamm igen. Jag har hittat en slaktare som har hur mycket lamm som helst.:d Sa det blir gryta i slow cookern med frukt och lite annat. Det ar sa himla praktiskt att maten ar klar nar jag kommer in efter kvallsrundan och traning med hundarna:)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Gös är gott, men jag kan inte beskriva smaken på den :o:)

Idag blir det iallafall latmansvariant på maten. Ska steka potatisen som blev över igår, ett par falukorvsskivor och ett stekt ägg. Toppas med lite ketchup och vanlig grönsallad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det later gott. Hur smakar gos egentligen?

Gös är den finaste svenska insjöfisken (nåja, tillsammans med röding kanske), tycker jag, definitivt den finaste man kan få upp i stockholmstrakten iaf. Tyvärr är den hopplöst meckig att fiska om man ska ta den med spö, man måste fiska på natten med sänken och särskilda färger på dragen, så jag har aldrig lyckats dra upp nån själv, men ibland finns den i affären och då brukar jag försöka köpa. Gädda och aborre, som är mer lättfångade, är inte alls lika goda tyvärr.

Jag tycker den smakar lite som forell, det är vitt, fast och rätt magert kött.

Här har vi vuxna gått omlott på sistone, så det har blivit mycket enkla middagar, som kan fixas med vänsterhanden medan man bär en ettåring och pratar med en treåring. Igår blev det foliebakade rödbetor med bulgur och fetaostkräm (fetaost, citron, mynta, yoghurt). Helt ok, men jag kom på medan jag åt den att det hade varit ännu bättre att smaksätta såsen med kummin istället, så det ska jag prova nästa gång.

Häromdagen gjorde jag en älgstek som blev riktigt god: man blandar krossad svartpeppar och rosepeppar, timjan och massor av mosade enbär (typ en dl), och gnider in köttet med den, sen får det ligga i kylen ett dygn. Nästa dag lindar man in köttet med kryddor och allt i bacon, och ugnssteker i 180 grader tills det är 65 grader inuti. Blev jättegott, och en väldigt god sky också!
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blir det långbakad högrev till kvällen. Har bara inte bestämt vad det ska bli för tillbehör.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Funderar på att göra en äggröra till middag med räkor, ruccolasallad och körsbärstomater. Kanske en skål edamamebönor också.

Imorgon blir det lite meckigare matlagning :p bättre hälften fyller år så jag ska göra sushi, för en gångs skull jobbar vi på samma ställe (tänk två med skyddshjälm ute på en rigg som pussar varandra, hans kollega fnissar rätt bra :D).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Igår till middag överträffade jag mig själv med potatisgratäng och till det kyckling som blev perfekt tillagad, hade marinerats i över ett dygn. Idag blir det grillat, en grillad köttbit med hemmagjord potatissallad kanske
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp