Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fast en gräddsås behöver ju inte vara så stinn på grädde i min bok då. En riktigt god gräddsås är rund i smaken av grädde såklart, och av riktigt smör - inga oljor inblandade. En gräddsås kan vara rik på smak och färg utan tillsatt soja men på smak och färgrik grundsky. En brunsås kan vara väl så gräddig men gjord på 'fattigare' grund - inte lika smak eller färgrik sky. Om du förstår vad jag menar.
Det finns de som vispar ihop en brunsås på skyn som är i pannan efter att ha stekt upp färdiga köttbullar. Liksom.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

For min mamma var definitionen av brunsas just att hon inte hade gradde utan avredde den med mjolk eller vatten och mjol. Att anvanda stek/ugns sky gjordes alltid och sedan "doktrades" den med olika kryddor och tillbehor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Brunsås... Aldrig gjort.


Ikväll blir det flied lice med bläckfisk (host), små färska vållullal med gott grönt inuti och någon god dip med chili och lime till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, alltså, den brunsås jag är uppväxt med är grymt god, innehåller ingen grädde och ingen soja. Den har en trevlig brun färg och smakar asgott! Men jag skulle aldrig kunna åstadkomma den :P
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I måndags potatismos och korv (fast jag åt rester från söndagens köttfärssås) och igår riktigt klassisk husmanskost, pannbiff med lök, kokt potatis och brunsås samt lingon för den som ville ha (inte jag, jag åt tomat istället men hade kunnat tänka mig inlagd gurka!)

Alltså, gud vad gott! Jag älskar verkligen svensk husmanskost. Lingon, brunsås och inlagd gurka tillsammans är de bästa tillbehören. :d
Vad är det man kan äta med potatis, brunsås och äppelmos? Är det kotletter? Eller är det söndagssteken? Har inte ätit det på många år, men mums så gott det är!

Här blir det kasslergratäng till middag, och (köpt) ostkaka till efterrätt!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, alltså, den brunsås jag är uppväxt med är grymt god, innehåller ingen grädde och ingen soja. Den har en trevlig brun färg och smakar asgott! Men jag skulle aldrig kunna åstadkomma den :P

Med tillräckligt god skysås som du reder av på maizena så klarar du nog det. Det är väl det som egentligen är en klassisk brunsås, men jag skulle tro att yngre generationer (som typ även jag räknar mig till i just detta sammanhanget) har fuzzat på gränsen mellan brunsås och gräddsås och i stor utsträckning använder sig av mejeriprodukter även i en så kallad brunsås. Jag har för mig att det var just detta som påtalades i tv-programmet 'landet brunsås' i sammanhanget varför vi blir tjockare och tjockare - vi tenderar att använda oss av mer och mer feta mejeriprodukter, både för smak och många gånger okunskap. Det är lätt att slänga i en slatt liksom, "det fyller ut."

Men egentligen, så är det nog strikt en sky som är redd med maizena som är en riktig brunsås.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja, du har säkert rätt... Jag vet ju bara vad den brunsåsen jag har ätit i mina drygt trettio år är gjord av. Och det är varken maizena, grädde eller soja. Men bara för att jag är van vid den typen av brunsås och inte alls har upplevt någon annan form så behöver ju inte jag ha rätt. Det kan ju va nån helt annan form av sås...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då kanske definitionen snarare är EN brun sås. :D

Kvällsmat i honungs kök: Rökta laxfenor, aioli på kvarg (lite träig smak), mozzarella, lufttorkad skinka, kalkonfläsk, spansk choritzo på längden och tvären, kiwai & ananas och finncrisp med chilicheese. Vatten i glaset.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Med tillräckligt god skysås som du reder av på maizena så klarar du nog det. Det är väl det som egentligen är en klassisk brunsås, men jag skulle tro att yngre generationer (som typ även jag räknar mig till i just detta sammanhanget) har fuzzat på gränsen mellan brunsås och gräddsås och i stor utsträckning använder sig av mejeriprodukter även i en så kallad brunsås. Jag har för mig att det var just detta som påtalades i tv-programmet 'landet brunsås' i sammanhanget varför vi blir tjockare och tjockare - vi tenderar att använda oss av mer och mer feta mejeriprodukter, både för smak och många gånger okunskap. Det är lätt att slänga i en slatt liksom, "det fyller ut.

Jag tänker mig nog också att en brunsås inte innehåller grädde (grädde dyrt förr i tiden). Sen skulle jag nog tro att man skulle reda den med mjölk och mjöl snarare än maizena, men det känns som detaljer i sammanhanget. Tror jag.

Grädde har ju blivit betydligt billigare och är inte sådan lyx längre, ekonomiskt sett.

Överlag, och det är delvis anledningen till att jag skrev om gräddstinn förut, så uppfattar jag det som att allt större mängder grädde tar sig in i recepten för allt vardagligare maträtter. Såsom pasta med tomatsås eller köttfärssås, där det är en massa grädde i såserna. Då blir det helt enkelt för fett för mig, dvs jag blir för fet. Om jag har stora mängder grädde i vardagsmaten, alltså.

Jag kollade lite på rotsakspytt på nätet häromdagen, och även den stuvades i många recept med en massa grädde. Det är helt galet för mig. Så fett kan jag inte äta med bibehållen kroppsform.

Igår hade jag gäster. Förrätten blev en hjortronpaj med blåmögelost, huvudrätten tjälknöl på älg med rotfruktspytt med trattkantareller i och rårörda lingon (med en skvätt konjak i). Rött vin till. Apfelstrudel och vispad grädde till efterrätt. (Jag föredrar ofta att få min grädde till desserten framför att få den i huvudrätten).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Potatismos, sojakorv, kokta gröna ärter, stekta gröna squashskivor, råa morotsbitar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Alltså, gud vad gott! Jag älskar verkligen svensk husmanskost. Lingon, brunsås och inlagd gurka tillsammans är de bästa tillbehören. :d
Vad är det man kan äta med potatis, brunsås och äppelmos? Är det kotletter? Eller är det söndagssteken? Har inte ätit det på många år, men mums så gott det är!

Här blir det kasslergratäng till middag, och (köpt) ostkaka till efterrätt!

Hmm, farmor brukade servera söndagsstek så (kall, skivad, jag gissar att det var skinkstek) - äppelmos fanns säkert på bordet såväl som lingon och pressgurka.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I går var jag på konferens med min framtida yrkesförening och var det något vi inte saknade så var det förtäring. :p Först fick vi frukost och jag tog en skinksmörgås, en skorpa med lite hallonmarmelad, lite keso och nötter samt ett glas underbart god skogsbärssmoothie. Efter några föreläsningar fick vi frukt men jag hade inte hunnit bli hungrig igen. Lunchen bestod av schweizerschnitzel med gudomligt god rostad potatis, gröna ärter, citronklyfta och sallad. Kaffe och mörk choklad efteråt. På eftermiddagen fick vi kakbuffé och jag önskade nästan att jag inte hade ätit upp hela schnitzeln till lunch. Det var fantastiskt goda bakverk! Sista pausen stod frukten fortfarande kvar och jag pillade i mig vindruvor för att piggna till lite efter sockerkoman. :p

På kvällen fick jag rotmos (fantastiskt gott!) med falukorv. Det finns en bit korv kvar som måste ätas upp så det blir nog stuvade morötter (barndomsklassiker) och falukorv i kväll. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Här blir det take-away från den lokala thai-resturangen till kvällsmat.
I går bestod maten av stekt varmkorv, pommes frites och räksallad, även en del senap på min tallrik för att doppa mina pf ;).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Äppelmos brukar man traditionellt sett ha till griskött som fläskstek.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I just fallet rotsakspytt kan jag förstå om man gräddstuvar. Enbart stekta rotfrukter som huvudrätt hade jag inte blivit mätt på. Då hade jag behövt en fettkälla som grädde eller något proteinrikt tillbehör.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vi åt kall stek hos mormor, men det var definitivt nöt. Inte äppelmos, utan gelé på vinbär till. Typ kall porterstek.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I just fallet rotsakspytt kan jag förstå om man gräddstuvar. Enbart stekta rotfrukter som huvudrätt hade jag inte blivit mätt på. Då hade jag behövt en fettkälla som grädde eller något proteinrikt tillbehör.

Annars kan jag intyga att hemgjord, ljuvlig apfelstrudel som dessert kan göra jobbet. Åtminstone om man tar två stora bitar :angel:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl


Jag velar kring kvällens middag. Antingen blir jag själv med barn, då blir det enkelt med popcorn som huvudrätt. Är partnern hemma tänker jag laga trerätters, svamptoast, potatisgratäng (längtar ohemult efter det) med en liten köttbit och gula kantareller, en äpple-calvadosparfait till dessert. Vet inte riktigt vad jag hoppas på:D :o


Har för övrigt hittat marabou peanut, en ny passion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp