Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall blev det potatismos med "European style hotdogs":p. Till det hade vi senap och ketchup sa klart:D tillsammans med de mer typiska Amerikanska tillbehoren hackad lok, relish, och surkal. Da jag inte hade mjolk hemma anvande jag lite matlagnings gradde och lite philadelphia ost i moset. Supergott!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Är älgfärs allmänt förekommande uppåt landet(ja, allt norr om Hallandsåsen är att betrakta som uppåt landet)? Här finns det i frysdiskarna, men färsk färs har jag inte sett till. Eller gäller det att ha jaktkontakter?.

Just den här var köpt fryst i en köttbutik, men såhär års finns det färsk älgfärs också på t ex Coop Forum.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Blomkålssoppa och nybakad surdegsfralla. Soppan blev lite underlig, då vi kom på den ljusa idén att blanda ner resten av den vispade grädden som vi hade till chokladtårtan igår i den. Lite väl sent insåg vi att det var både socker och vanilj i den grädden. :p

Det var ju inte så mycket och påverkade kanske inte direkt smaken, men en lätt vaniljdoftande blomkålssoppa har jag nu avnjutit. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vanilj- och blomkålssoppa? Tillåt mig tvivla ... :D

Här blev det skinkmacka på någon sorts finknäckebröd från lokal bagare. Jag hade brunchgäster härom dagen och de medförde såväl knäcke som skinka. Efter mackan te och äppelpajrester med vaniljyoghurt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det blir nog ingen vana. :D

Min man, som oss emellan är huvudsakligen misstänkt för missödet, höll av någon anledning en monolog under måltiden om hur ofta misstag leder till kulturell och teknisk utveckling.

Men jag tror inte att vanilj i blomkålssoppan är ett exempel på ett sådant tillfälle.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Utveckling, schmutveckling - inte om det går ut över min middag!

Skinkmackan var för övrigt urtrist och jag får erkänna att jag nog hellre ätit vaniljsoppa.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Och jag som föreställde mig ett sensationellt gott knäckebröd med rent himmelsk skinka på! Där ser man!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jomen det var ett fint knäcke och skinkan var nog egentligen jättegod. Jag är bara inte så mycket för skinka och tillsammans blev det dessutom lite för salt. Men är man lat och mån om att inget ska förfaras blir det såhär ibland. Tröstade mig doxk med en alldeles för stor portion äppelpaj efteråt, och den var det då rakt inget fel på! Gottig efter en natt i kylen och smakade bättre idag än igår.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En barndomsrätt här. Snabbmakaroner blandas med stekt lök och stekt falukorv. Rör runt. Servera med ketchup. Fantastiskt enkelt men faktiskt väldigt gott, det var en standardrätt när jag var liten och föräldrarna jobbade heltid. Morotsstavar och tomatklyftor till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

HJALP! :D

Jag har ett lam ben, (utan ben) farska kantareller, yellowfin tuna stekar, farsk potatis, sotpotatis, diverse farska gronsaker (blomkal, morotter, broccoli, lok).

Behover middags tips till tva dagar.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Yellowfin tunan finns nu inte langre ;) Den blev jattegod grillad (rare) med grillade gronsaker (lok, annanas, och squash) och nypotatis med en balsamic glaze.

Har nagon nagra bra ideer for lammet?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tyvärr, några tips vågar jag mig inte på.

Kl

Vi åt Kelda tomatsoppa med ris, polarkaka med räkost till.

Igårkväll åt jag en normalstor portion av vardera porterstek med rödvinssky och pommes duchesse samt fisk-och skaldjurssaute med kokt potatis och saffransaioli. God salladsbuffé och äppeljuice till. Allt intogs på ett patienthotell som även fungerar som riktigt hotell så maten var många snäpp över vanlig sjukhusmat.

Förresten ser jag fram emot att någon gång inom de närmsta veckorna för första gången på länge dricka ett glas vin ( eftersom ungen nu är levererad).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Grattis till vin, småtting och god sjukhusmat! (Du kan själv rangordna gratulationsobjekten i valfri ordning.) :D

Hoppas allt har gått bra och att du och plutten mår bra! Det låter ju så när du har aptit och gillar maten.

Hoppas inte att bebisen är av den sorten att hen skriker om du äter något gott (choklad, kryddor osv).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ Koltrast

Tack! Vi mår bara fint! Än så länge inga problem med magen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

Har två paket fläskkotletter jag vet ALDRIG vad jag ska göra med dem. Hur kul är det med stekta fläskkotletter fyra dagar i rad?
Självklart är de med ben också.

Antagligen blir det stekta med pasta till lunch, så roligt får vi äta:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Bra mat är härligt efteråt, har man någonsin varit så hungrig innan?
För mig var det dock svårt med sjukhusmaten, eftersom jag hade stått och värmt den i micro några gånger dag under de sex månader jag jobbade i stadens hemtjänst.

Grattis :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eftersom det ser ut att bli rätt usla middagar de närmaste dagarna (på grund av kvällsjobb och annat), gick min partner och jag på en god lunch idag.

Jag tog "Dagens rätt från södra Indien" och OJ! vad gott det var!

Kryddat basmatiris, kokoschutney, en annan chutney med mycket tamarind i, en lite dosa/pannkaka, aubergine och potatisgryta, böngryta, gryta med ärter och tomat, en stark liten sås i en egen liten skål och ett naanbröd. Allt smaksatt med den härligt fruktigt kryddiga - nästan lite blommiga - smakblandning som kännetecknar sydindisk mat.

Och det kostade bara 75 kronor!

Jag vill verkligen rekommendera Thali för alla som bor i eller nära Göteborg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp