Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

En paj pa farska bjornbar star i ugnen och luktar SA gott.:d Jag draglar riktigt medan jag otaligt vantar ...
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

+ kethets

Tack för grattis!

Honung, jag köpte svartkål idag och stekte med vitlök och salt. Det blev mycket gott!

Vi åt det som tillbehör till tagliatelle och en sås på zucchini, rökt lax, citron, grädde och dill.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eller hur att det är gott! :d
Jag gjorde med det sista svartkålen ur min påse så att jag fräste upp det med vitlök och flingsalt, sen fyllde jag piroger av filodeg med kålen och mozarella (icas egna med basilika), samt rökt kalkon, som jag gräddade i ugnen, sen åt vi det till en sallad av ruccola och romansallad med salta rostade solrosfrön och pumpafrön och tomater och en kall sås på yoghurt, persilja, salt och peppar & hp-sås och smulade chiliflakes.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Det där lät riktigt gott! Piroger var det evigheter sen jag åt, kanske för att de ger mig så mycket kollektivkök- och okryddad veganmat à la sjuttiotalshälsokostkokboksvibbar(:p). Piroger fyllda med kål och ris för ett helt kompani blev kvar i mitt frysfack när jag flyttade ut efter en kort tids gästspel i ett stökigt kollektiv för sisådär tio år sedan. Kanske är jag redo att ge piroger en ny chans?:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Piroger är ypperlig mat, hur bra lösning som helst på rester dessutom! :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ja och man måste ju inte göra dem utan salt och utan kryddor, som min uråldriga hysteriska gröna hälsokokbok förespråkade. I den fanns även recept på potatisavkok och groddvatten för fastekurer. Hm.

Som matsäck är ju piroger toppen, förresten. Tror att jag ska göra någon sorts spenat- och fetavariant till lunch. Fast frågan är vad jag ska göra för deg? Har inga filoark i frysen, det är ju annars smidigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Enkel pirogdeg:
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
ca 100 gr smör
3 dl mjölk
½tsk salt

Blanda, kavla, fyll, pensla och grädda ca 10-12 minuter i 200'. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Thanx! :)

Är smörlös och har visst bara udda mjölsorter hemma inser jag när jag rotar i skafferiet. Misstänker att det är ganska viktigt med ett mjöl med mycket gluten när man gör pirogdeg för att få elasticitet så de inte spricker?

Kanske skjuter på det till en annan dag. Visserligen är det nära till affären, men jag är för en gångs skull hundfri och slipper gärna gå ut i hällregnet när jag inte måste. Sparar degreceptet till en annan dag!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Mja, du ska nog inte ha för grovt mjöl, men du kan blanda så länge det är finmjöl även om det är en udda sort. Du kan ersätta smöret med typ rapsolja. Det blir då en ruskigt kletig deg, men frasig. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Min man hade gjort en liten trattkantarell paj till min lunch! Underbart gott, jag åt den med tomater, lite mozzarella och spansk korv bredvid. Dricker nu dagens första kopp kaffe (kris i morse, så jag fick inget kaffe innan jag släppte ut hästar och red!) och känner sakta livsandarna återvända.

Kaffetåren den bästa är av alla jordiska drycker, sanna mina ord! Kardemummaskorpor till. Jag hade även citronskorpor av samma märke, som var ännu godare.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Petruska, du är den sista jag trodde om att äta trattkantarell paj!;)

Här blev det, istället för piroger, ratatouille på de sista balkongtomaterna och -paprikorna. Vrålgott!

Hur gick det förresten med fönsterodlingen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jösses! Sådana särskrivningar är faktiskt inte min stil! Jag är glad att du noterar det!

Just nu är fönsterodlingen nedmonterad. Jag har inte ork för fler projekt än livet, jobbet, hästen och de nära och kära som fortfarande sörjer, just nu.

Men periodvis har det gått väldigt bra och blivt mycket skörd, periodvis har det krånglat och läckt och dummat sig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag funderar lite på att laga gås den kommande helgen, för att fira Mårten.

Men jag har lite funderingar kring recepten. De flesta recept tycker att man ska fylla gåsen med äpplen och katrinplommon, vilket min mamma och min mormor också brukar/brukade göra.

Men frågan är varför? Jag tycker inte att de plommonen blir särskilt goda.

Anses de ge smak till gåsen? Och om de gör det, kan man då inte lika gärna eller hellre fylla med något som smakar lite mer? Apelsin, till exempel? Eller lök? Och sen kasta fyllningen, dvs bara se den som smaksättning?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Just nu är fönsterodlingen nedmonterad. Jag har inte ork för fler projekt än livet, jobbet, hästen och de nära och kära som fortfarande sörjer, just nu.

Uff, det förstår jag. Ibland gäller det att sålla för att orka.

Inte för inte hade man förr sorg ett år.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Inte för inte hade man förr sorg ett år.

Det verkar faktiskt som att man har det fortfarande. Om du förstår hur jag menar. Nu, tex, visar det sig ju att hösten innebär nya, helt andra utmaningar, än vad våren och sommaren gjorde.

Vi möter de nya villkoren med den goda höstmaten, efter förmåga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag funderar lite på att laga gås den kommande helgen, för att fira Mårten.

Men jag har lite funderingar kring recepten. De flesta recept tycker att man ska fylla gåsen med äpplen och katrinplommon, vilket min mamma och min mormor också brukar/brukade göra.

Men frågan är varför? Jag tycker inte att de plommonen blir särskilt goda.

Anses de ge smak till gåsen? Och om de gör det, kan man då inte lika gärna eller hellre fylla med något som smakar lite mer? Apelsin, till exempel? Eller lök? Och sen kasta fyllningen, dvs bara se den som smaksättning?

Nu har jag själv aldrig gjort någon gås, men visst brukar man väl servera kokt potatis, gräddsås och brysselkål typ till sån just under mårten gås? Apelsin känns lite annorlunda krydda till just den basen då kanske, men du kanske hade tänkt annat?

Du kan ju kanske fylla den med samma saker man på amerikanskt vis fyller kalkon - bröd, champinjoner, lök, tranbär, selleri, äpplen, persilja - stuffing som du använder som grund för att koka av en sås till gåsen?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo men precis, vi funkar på samma sätt nu som då. Det är bara inte lika tydligt utåt och vedertaget just ett år. Kan vara lätt att glömma(även om de flesta naturligtvis förstår eller känner igen det om de tänker efter) för dem som inte står allra närmast de sörjande när den första tiden av omsorg från omgivningen är över att sorgen kvarstår och på sätt och vis är ny i varje ny årstid, högtid osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp