Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu har jag själv aldrig gjort någon gås, men visst brukar man väl servera kokt potatis, gräddsås och brysselkål typ till sån just under mårten gås? Apelsin känns lite annorlunda krydda till just den basen då kanske, men du kanske hade tänkt annat?

Jag har inte tänkt så långt ännu, inte ens bestämt mig för om det blir någon gås i år. Men jag är uppvuxen med det rätt tunga konceptet, med gräddsås till den redan i förväg mycket feta gåsen. Så jag tänkte mig att man kanske kunde röra sig lite bort från det? Kanske ha linser i lite syrlig smaksättning som ett av tillbehören? Någon kock föreslår att man gör en äppelcidersås som alternativ till gräddsåsen.

Du kan ju kanske fylla den med samma saker man på amerikanskt vis fyller kalkon - bröd, champinjoner, lök, tranbär, selleri, äpplen, persilja - stuffing som du använder som grund för att koka av en sås till gåsen?[/QUOTE]

Ja, jag har tänkt lite på kalkon. Nu har jag aldrig ätit kalkon (annat än skivad som pålägg), men just det där att ta en del av fyllningen för att smaksätta såsen med, föreslås i det där receptet med äppelcidersås, om jag inte minns fel.

Jag tänker att gås är lite likt anka, och att lite syrliga saker kan passa till därför, jfr aplsinsås eller plommonsås? Selleri, lök, äpplen och persilja, skulle ju bli en bra smak, tror jag, tex. Och tranbär! Super! Jag älskar att använda bär!

En stor skillnad mellan kalkon å ena sidan och anka och gås å den andra, är väl att kalkon inte är tillmärmelsevis så fett?

I den tradition jag är uppvuxen med äter man alltså den där fyllningen från gåsen, men jag tycker att det känns lite väl - jordnära, kanske.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jo men precis, vi funkar på samma sätt nu som då. Det är bara inte lika tydligt utåt och vedertaget just ett år. Kan vara lätt att glömma(även om de flesta naturligtvis förstår eller känner igen det om de tänker efter) för dem som inte står allra närmast de sörjande när den första tiden av omsorg från omgivningen är över att sorgen kvarstår och på sätt och vis är ny i varje ny årstid, högtid osv.

Ja, det tänker vi på och omformar högtiderna i takt med att de dyker upp. Midsommar gick fint, nu bukandas vi inför julen.

Jag känner lite att vi utformar nya sorgemönster. Ett svart sorgband på kläderna i ett år hade fyllt sin funktion, men är samtidigt helt fel. Ett alldeles för konventionellt formspråk och sorgespråk för den aktuella familjen. Men vi är bra på att hålla ihop, och alla de närmaste vännerna och släktingarna har slutit upp och drar med de sorgdrabbade på allt möjligt som vi gör och ser till att ha så trevligt vi kan.

Och det är ju också lite nytt eller radikalt mot den gamla tidens sorgeuttryck. Det är liksom inte tal om att vissa nöjen inte "passar sig" när man sörjer, eller att man inte borde visa sig glad och uppsluppen ens stundtals när man sörjer. Tvärtom blir alla så glada när de ser att vi är glada!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL
Har äntligen fått hem min lergryta så det blir kalops och potatis. Nu kan jag laga lergrytemat varenda dag :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kl

En liten blandning italienska korvar med stekt kål i alla dess former, brysslar, vitkål, rödkål, grönkål och dessutom broccoli.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

KL

Igår, schnitzel med klyftpotatis, stekta kantareller, sås på svamp och grädde, samt smörstekta morötter och haricot verts. Fryst och torkad svamp från skogen samt morötter direkt från trädgårdslandet.

Idag, tomatsoppa med paprika, basilika, grädde och mozzarella. Morotsbröd från City Gross till, mums vad goda bröd de bakar.
Är redan sugen på att göra om samma soppa fast med grönt äpple och paprika och curry istället för basilika! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I gar blev det pytt i panna med rotfrukter, bacon och lamm med rodbettor (jag hittade en burk Kanadensiska inlagda rodbettor som smakar precis som jag minns fran Sverige :) ... i dag blir det resterna av gryta pa lamm.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har fått grytor de senaste dagarna. I helgen lagade sambon en japanskinspirerad gryta efter ett recept i Coops medlemstidning. Det blev fantastiskt gott! Resterna äter vi i kväll. I går fick jag en gryta hos mamma som hon och ena syskonet stått och lagat kvällen innan. Den var också gjord på högrev och smaksatt bland annat med bacon, chippotle, lök, vitlök, paprika, honung med mera. Till det serverade de kokt potatis, svarta bönor som värmts och kryddats, grönsallad och ett fantastiskt gott levainbröd. Vi tullade dessutom på julmust till maten. :p

Nu ska jag försöka svänga ihop någon form av lunch. Har blivit väldigt dålig på att äta på sistone - antar att bebisen tar för mycket plats för magsäcken. Tror det får bli bananplättar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Stor sallad på isberg, ruccola och röd mangold, mozzarella, plommontomater, rödlök, vit burksparris, kalamata, rostad paprika + olivolja som dress, och en kycklingfilé som jag panerade med panko och chiliflakes och brände av i ugnen + en bytta keso.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chicken tikka masala ikväll, veteöl och ris till, samt naan om jag lyckas få tag i det.
Chokladtryffeltårta till efterrätt, ty vissa fyller år imorgon. Vi smygfirar, då partnern jobbar kväll imorgon (förtydligar; imon).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Chicken tikka masala ikväll, veteöl och ris till, samt naan om jag lyckas få tag i det.
Chokladtryffeltårta till efterrätt, ty vissa fyller år imorgon. Vi smygfirar, då partnern jobbar kväll imorgon (förtydligar; imon).
Men gud så gott alltihopa lät! Tårta finns det alltid plats för i den här magsäcken. :p Kanske får köpa en imon.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

samt naan om jag lyckas få tag i det.

Jag brukar faktiskt gå ut till min kvartersindier och köpa naan, som take away, fast enbart brödet, när jag äter hemlagat indiskt ibland. Har inte riktigt lyckats hitta någon köpesort i någon affär som jag tycker är okej
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Apropå indiskt så har jag lagat daal som jag snart ska förtära tillsammans med sambon.
Dock utan naanbröd till, är det något som provat baka det själv?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag brukar faktiskt gå ut till min kvartersindier och köpa naan, som take away, fast enbart brödet, när jag äter hemlagat indiskt ibland. Har inte riktigt lyckats hitta någon köpesort i någon affär som jag tycker är okej

I städer & byar utan egna kvartersindier får Icas egna, eller Willys anlitade naan-bröd duga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Husmanskost galore här idag, nyblivne pensionären lagar vidare och idag blev det hans egen favoriträtt alla kategorier - stekt salt sill med kokt potatis och löksås. Jag letade förgäves efter en vettig grönsak att ha till men utan någon vidare tur - morotsstavar eller rårivna morötter med citronsaft hade varit optimalt, men även gröna slemproppar i rund eller avlång form, tror jag.

Imorgon flyttar jag hem till mig själv ett tag igen, ni får peppa på mig att fortsätta äta ordentligt! ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har provat ett antal olika varianter på naan-recept. Det finns hur många som helst, med lika varierande resultat som ingredienslista. Generellt tips är att satsa på ett recept som innehåller jäst och yoghurt eller ägg (jag äter inte ägg så jag använder äggersättning).
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Aha okej!
Har inte vågat mig på att prova hittills, men tror jag ska göra det.
Är annars förpassad till dem i affären då vi inte har någon indier i närheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp