Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:eek: Fasa, ve och fasa! Själv har jag brevlådeångest efter stora utgifter för bileparationer och dyra mediciner och jag fasar varje dag för nya oväntade utgifter. Tyvärr så brukar det vara matkontot som får stryka på foten när medlen krymper och jag kommer framöver och resten av den här månaden typ få leva på vad jag har i skåp och frys - det blir en utmaning då det som vanligt är alldeles för mycket månad kvar när pengarna tagit slut! :nailbiting: (och visst är det TYPISKT att just då....då vimlar det att oooooemotståndligt bra erbjudanden från mataffärerna? Så billigt som det aldrig annars är, när man har råd att fynda...?)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Fint att du sköter dig och får mat i dig! Fortsätt så, annars ... :mad:;)

+Honung:

Fy, vad surt med elräkningen respektive extrautgifterna för bil och medicin! Jag har också sån där fattigmansmånad: Såväl läkemedels- som sjukvårdshögkostnadskorten gick ut nyss, så nu blir det på kort tid 1100:- + 1800:- som går till det. Samtidigt som sjukpenningen sänks med 25%. Usch, förlåt, jag menar inte att offerkofta-mig. Det går faktiskt ihop på nån vänster.

Kanske kommer det dyka upp många fantasifulla vitkålsrecept här den närmsta tiden?:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Apjobbigt med fattigmånad så här på hösten när man verkligen kan behöva den kulinariska tröst som går att få! :(

Jag fick en påse trattkantareller av en vän. Stekte dem med lök och vitlök och blandade med pasta (äter fortfarande av den kvarvarande Barillapastan) och rev över Västerbottenost. Enkelt, gott och tröstande och ungefär vad jag orkade när jag kom hem från jobbet kl 19.30 och ändå har saker kvar att förbereda.

Ska trösta mig lite till med kaffe och en Gustav Adolfbakelse nu. Sen jobba lite.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

:eek: Fasa, ve och fasa! Själv har jag brevlådeångest efter stora utgifter för bileparationer och dyra mediciner och jag fasar varje dag för nya oväntade utgifter. Tyvärr så brukar det vara matkontot som får stryka på foten när medlen krymper och jag kommer framöver och resten av den här månaden typ få leva på vad jag har i skåp och frys - det blir en utmaning då det som vanligt är alldeles för mycket månad kvar när pengarna tagit slut! :nailbiting: (och visst är det TYPISKT att just då....då vimlar det att oooooemotståndligt bra erbjudanden från mataffärerna? Så billigt som det aldrig annars är, när man har råd att fynda...?)

Ja, jag blev lite grinig faktiskt. Nu har jag tur nog att ha föräldrar som kan låna mig lite grann just denna månaden om det kommer att behövas - jag kanske klipper det ändå, men det är ju en ynnest att veta att det inte ska behöva gå till inkasso - det är inte alla som bor så billigt som jag gör och som har möjlighet att få så enkla och räntefria lån heller så jag skattar mig lycklig ändå. Nog för att jag har blivit rätt bra på att leva ganska väl på a-kassa, men när sådant här rasar in kan man lätt hamna på pottkanten. 1800:- är mer än jag lägger på mat i månaden liksom. Men - jag ska ringa imorgon och fråga varför det ska ta 2½ år innan de läser av mätaren.

Hade det varit så att jag hade fått räkningar på samma belopp varenda gång hade jag inte tyckt att det var konstigt att få en estimerad räkning, men summan har varit olika varje gång - mellan 240 och 380 per kvartal - så jag har väl utgått ifrån att de faktiskt haft koll på kW-timmarna.

Medicin är också en tråkig utgiftspost - jag upptäckte igår att jag har frikort i en månad till så jag ska försöka plocka ut varenda tablett jag kan imorgon. Mina mediciner kostar sisådär 1500:- för tre månader innan rabatten sätter igång, så det är inte heller en särskilt välkommen utgift. Ännu en gång får jag lite tillskottslån av snälla föräldrar om det behövs då det är medicin jag absolut inte KAN vara utan (epilepsi, det går inte att vara utan mer än någon dag eller två utan att försätta sig i en högrisksituation), men det är ju tråkigt i alla fall.

Koltrast: Jag är schwenduktig! Åt en stor omelett med tre ägg, en halv mozzarellaost och två fejkbruschettas till middag. Sedan hittade jag lite saltlakrits som jag också har ätit. Det du! ;) Tråkigt att höra att dina frikort gått ut :( Hoppas att det inte blir för jobbigt!
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fick också en sådan "avläsarräkning" en gång. Den var ännu större, men jag bor ju större också. Hursomhelst tycker jag att det är väldigt dålig kundvård att arbeta på det sättet, milt uttryckt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kanske kommer det dyka upp många fantasifulla vitkålsrecept här den närmsta tiden?:p

Jag har drabbats av djup ventrombos i vaden och har fått spruta blodförtunnande ett par veckor. I morgon ska jag få besked om jag ev ska börja äta waran i något år...:(...vilket innebär att jag helst inte ska äta K-vitaminrika saker som kål eftersom det är koagulationshämmande och ger diffande värden om man inte äter samma mängd daglgen typ...OCH JAG SOM ÄLSKAR BRYSSELKÅLEN SOM NU BÖRJAR SÄLJAS FÄRSKA I NÄT....:arghh:

Men fantasifull inspiration med BILLIG mat verkar det iallafall finnas behov av här i tråden! :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag fick en påse trattkantareller av en vän. Stekte dem med lök och vitlök och blandade med pasta (äter fortfarande av den kvarvarande Barillapastan) och rev över Västerbottenost. Enkelt, gott och tröstande och ungefär vad jag orkade när jag kom hem från jobbet kl 19.30 och ändå har saker kvar att förbereda.

Ska trösta mig lite till med kaffe och en Gustav Adolfbakelse nu. Sen jobba lite.

Låter smaskens och som lämplig tröstmat.

Själv fick jag ett halvt flak hemodlade ägg av en kompis härom dagen och de var så goda! Ätbara presenter är verkligen toppen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Tråkigt med ventrombosen, men bra att den är upptäckt och under behandling.

(...)vilket innebär att jag helst inte ska äta K-vitaminrika saker som kål eftersom det är koagulationshämmande(...)

Då håller vi tummarna för att du istället för waran ordineras kål!:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

I kvall var maken och jag och sag en hockey match, sa vi at dar. Det blev en Angus Ostburgare med en plastmugg vin till:D och till dessert (dvs. i pausen mellan forsta och andra perioden) en pase popcorn och en till mugg vin.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

kl
Har också billiga månaden och snöat in på kål, hur låter en pizza med grönkål och falukorv?
(jo, riktigt gott faktiskt!)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Finns det någon som gillar det eller känner sig avspänd med det?.

Jag tänker att om inte de flesta hade tyckt att det var rätt trevligt så hade det väl inte funnits en sådan tradition? Mina kollegor brukar se rätt glada ut när vi sjunger för dem, det verkar bara vara jag som känner mig obekväm när jag blir sjungen för.

Kl

Sambon var inte heltänd på iden stekt kål och korv så det blev korvgryta med ris och stekt kål som tillbehör istället. Korvgrytan gjordes på chorizo från sorunda, lök, rivna morötter, skivad paprika, paprikapulver samt lätt créme fraiche naturell och paprika/chili.

Smörstekt brysselkål är verkligen smaskigt! Vi delade en folköl till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Kör på med höstmaten, ikväll blir det kyckling/tomatsoppa med curry. :) I soppan finns det även paprika och grönt äpple, samt lök förstås. Och lite matlagningsgrädde. Mycket god favorit, från Arlaköket. Detta är även en fortsättning på frystömningen, och där fanns det kycklingfiléer. Trädgården bistår med äpple, tur det bara behövs ett - dåligt äppelår för oss.

Imorse blev det en fantastiskt god smoothie
img_7621_527b4a93e087c37138161f60.jpg


Banan, en pressad apelsin, grädde, riven ingefära, apelsin/ananasjuice (Proviva). Galet gott sätt att starta dagen på!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Way to go, girl!

Eller hur? ;)

==

Nu har jag köpt min högrev och bara efter lite klämmande på den inser jag att den inte blir bra som stek - så det blir en fin bourguignon istället. Det är en jättefin bit, det ser till och med jag som inte har någon koll på helt kött.

Igår kväll fick jag reda på att de ska stänga av vattnet i huset på söndag mellan 14-20 (allt på en gång, jotack!) så jag lagar den hemma hos mor och far istället. Båda föräldrarna är lite griniga vad gäller svamp (hallååå burkchampinjoner! Dom har vi inte pratat om på ett tag!) och pappa avskyr kokta morötter, men vad sjutton, de får väl peta bort då om det ska vara så noga ;)

Nu till nästa fråga - vad ska jag servera till? När jag googlar rekommenderas tagliatelle eller breda nudlar, men jag tycker inte att det känns riktigt bra. Kokt potatis går alltid hem i det där huset men jag vet inte om det känns hundra heller. Potatisstomp? Ris? Quinoa? Bulgur? Couscous? Råstekt potatis? Potatisgratäng (känns som om det blir slabbigt men det är ju hemskt gott)? Ugnsrostade rotsaker? Mayday!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nej men honung, vad tråkigt att höra att du råkat ur för trombos, men det är ju bra förstås att du har kommit under behandling i tid!

Chili, din soppa (jag lyckades just skriva såpa och det tog flera sekunder innan jag kopplade varför det såg så dumt ut ;)) låter kanongod! Jag har tänkt laga någon smaskig tomatsoppa under veckan men har inte kommit på vad jag ska göra för att piffa upp den - grönt äpple låter utmärkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp