Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Då håller vi tummarna för att du istället för waran ordineras kål!:p

Jag slapp waranet! :banana: Jag kan (och får gärna) äta hur mycket brysselkål jag vill! :D

Men idag blir det kokt potatis, och fläsk och löksås. Det var när jag var liten min favoriträtt, den mat jag önskade mig till födelsedagar och typ så ofta som möjligt. Man ska mosa potatisen på tallriken med gaffel i såsen, ha tärnat fläsk i såsen OCH skivor bredvid, så det så! :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Nu till nästa fråga - vad ska jag servera till? När jag googlar rekommenderas tagliatelle eller breda nudlar, men jag tycker inte att det känns riktigt bra. Kokt potatis går alltid hem i det där huset men jag vet inte om det känns hundra heller. Potatisstomp? Ris? Quinoa? Bulgur? Couscous? Råstekt potatis? Potatisgratäng (känns som om det blir slabbigt men det är ju hemskt gott)? Ugnsrostade rotsaker? Mayday!

Jag åt en väldigt god bourguignon i somras när jag jobbade på bråvallafestivalen. Då fick vi små kokta potatisar, uppstekta i smör och örter. Vad för örter vet jag inte på rak arm, men det går ju att anpassa efter bourguignonens kryddning. Det var väldigt väldigt gott och matigt iallafall, och ica har små påsar med 'delikatesspotatis' som jag skulle använda om jag skulle göra det. De är inte så dyra heller. :)
Till detta fick vi en småvarm sallad på små broccoli och blomkålsbuketter, typ finhackad isbergssallad, tomater och rädisor.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk burgare, Pommes Anna, pärltomat, creme fraiche/chilisås.
Kladdkaka, vispad grädde.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag är i Köpenhamn och matfrossar, igår blev det tuborg, Ma Po Tofu, mojitos och annan lyx. Hur bra som helst. Idag blir det favoritnudlarna på Nordic noodles till lunch, bättre går inte att hitta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Squashgratäng med cheddarost och sesamfrö, ugnsbakad röd spetspaprika med fetaost, färsk fettuccine, körsbärstomater.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Favorit i repris: Bulgursallad med fänkål, apelsin och ruccola samt kanelkryddad keso. Lite härligt för-julig känsla av apelsin- och kanelsmakerna!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag frukosterade på kafé idag, rena frosseriet och jag var mätt till middagen som jag åt vid åttatiden.

Middagen bestod av pyttipanna på lök, potatis, kålrot, persiljerot, palsternacka, trattkantareller och färsk bratwurst. Serverade med surkål, rönnbärsketchup, senap öl och (ekologisk) nubbe.

Jag fick en samling småflaskor ekologisk nubbe när jag fyllde år för ett tag sedan.

Imorgon blir det gås! Mårtens afton.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Råstekt potatis, stekt grönkål, stuvad majs, äppelvedsrökt kalkonbacon. Ett glas rött vin, ett par baljor te.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Idag har jag letat efter svartkål i tre affärer, utan framgång. Jag orkade inte gå till min bra grönsaksaffär, på grund av regnet.

Man hade för övrigt mangold i en av de tre affärerna. Jag tycker att de ofta inte har mangold. Vill minnas att vi skrev om mangold häromsistens.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ica har börjat med en serie påsar varav en innehåller svartkål OCH grönkål, en bara svartkål tror jag.

Bild framgooglad:
kalsorter.jpg


Mangold är säsongsvara tror jag, jag odlar ju det själv så jag brukar inte köpa det men jag tror det också brukar finnas på typ ica. (jag menar nu inte den lilla gröna mangolden de brukar ha i småpåsar, utan större mangold som är mer likt typ romansalladen fast mer åt kålhållet)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag har ingen Ica i min omedelbara närhet. Eftersom svartkål verkar vara lite inne just nu, kollade jag ändå de olika småpåsarna i affärerna idag, men utan framgång.

Ja, mangold i affären är ju de där rätt stora, grova huvudena. När jag odlar blir den inte sådan, men god i båda fallen. Affärerna jag går i, har oftare pak choi än mangold - liknande utseende, men pak choi är mindre. Jag gillar dock inte pak choi sedan traumatiska upplevelser av den i Hongkong.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Huvuden? Nä, min mangold har inga huvuden? De växer upprättstående typ ensamma blad i grupp, dock inte sammanslutna som pak choi, med kraftig gul eller röd stam. Lite bubbliga blad. Hmm.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

haha, det har jag aldrig sett! Däremot har jag sett mangold säljas i saluhall i stockholm, enormt stora och då blad per blad, inga huvuden.
Undrar varför jag inte får huvuden på min då? Ska det vara det, eller är det en speciell sort? Det är ju inte huvuden på bilden på fröpåsen vad jag kan minnas - måste ta reda på det!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Har googlat lite på bilder; Så här växer min mangold, och sorterna jag brukar använda heter golden chard respektive red rhurarb swiss chard, jag brukar köpa påsar på typ Blomsterlandets fröställ. Inga huvuden här inte!


June+15th+2012+Swiss+Chard+pansy+marigold+bed+033.jpg


Man plockar de långt in på vintern, de tål frost och tom snö, men jag brukar gräva igen landet i god tid så slipper jag det jobbet på våren, så jag stänger 'butiken' sas när september närmar sig.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ganska långt ifrån den hemodlade då. Såg tråkig ut i jämförelse med de stora bubbliga plymerna och vackra färgerna, knappt man tror det är samma sak.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp