Tittar in i ditt kök - del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*

Idag blev det rapsgrisfilé med ädelostsås och broccoli. Det är lite saker i frysen som börjar närma sig att ha varit frysta för länge så jag håller på att rensar plus att osten var inne på sista svängen så det blev perfekt :)

@honung: Såg gott ut plus att lite blodförtunnade antioxidanter är inte fel :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår greps jag av lust att laga svart mat. Det blev något slags varm sallad/blandning på svart thairis, svarta belugalinser, hackad rå lök (som färgades av riset) smaksatt med olivolja, vitlök, citron och lite sumak. Sen kokade jag gröna sojabönor och strödde över, för färgeffektens skull. Stekt halloumi till. Och svarta oliver, för att komplettera det svarta temat.

Nu funderar jag på blodigt kött, blodig biff. Det var mycket länge sedan jag lagade något sådant.

Om man steker en entrecote så att den är rätt blodig, vad serverar man då till? Nog borde kokkonsten ha kommit fram till något roligare än någon sorts potatis och bearnaise? (Dessutom ser det gräsligt ut när det blodiga blandar sig med just bearnaise.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Massor av hackade kryddor, vitlök och lite smör för att klibba ihop det. God sallad till, eller pasta.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Eller en vinsas eller varfor inte en gorgonzola sas ... eller en 'brandy' sas?
Jag brukade gora en med svamp, senap, gradde, och kalv fond. Den var verkligen supergod ...

Sedan racker det val med angade gronsaker eller rotfrukter i ugnen eller syndiga sotpotatis pomesfrittes.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Sötpotatis-pommes frites blir jättegott till stekt kött, verkligen! Så kan man göra något i stil med det Hyacinth tipsar om och kanske röra ihop med lite crème fraîche så det blir lite mer som dipp till fritesen, men inte blandar sig med blodet på tallriken? Och så skulle jag naturligtvis ha gröna slemproppar till för det älskar jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Krydd/örtsmör är gott till entrecote, man kan servera den på franskt vis med gröna bönor och ugnsbakad tomat, det är gott och inte lika mäktigt som potatis och bearnaise. Eller så kör man lite argentisk stil, med pebre till. Och kanske kanarisk saltpotatis, eller helt enkelt klyftade rotsaker i ugn.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

*kl*
Lunch hos svärmor med potatis, fläsk och löksås :love: .
I går åt vi ost och skinkpaj där vi även petat i lite soltorkade tomater och små bitar av någon kryddig korv.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Järnbrist? :D

Jag skulle själv näppeligen äta en entrécôte, men OM jag skulle göra sån skulle jag göra en vanlig tapenade med extra sälta istället för sås eller kryddsmör (du brukar ju inte gilla fettiga saker..), och servera tillexempel parmesangratinerade blomkålsbuketter och en rejäl tomatsallad till. :up:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Planerad middag idag: pankopanerade friterade kycklingfingrar, jasminris, dippsås curry och sötsur, och fräst grönkål med flingsalt, ingen vitlök. Mjölk, vin och vitaminer. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Igår åt jag persiskt på restaurang. Min absoluta favoriträtt från min absoluta favoritrestaurang i London smakade precis lika bra! Billigt var det också, stooor portion med kycklingspett, saffranris inklusive "bottenkakan", hel grillad tomat och lite andra grönsaker samt yoghurtsås, plus ett glas vin för 129:-. Inte dåligt för relativt centrala Göteborg!

Idag blir lite underligt, jag åt gigantisk frukost ganska sent så först vid 16 blev jag sugen på "lunch" och petade i mig en lasagne på café. Ikväll blir det förmodligen keso och clementiner.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag velar kring middag, det blir nog ett pyttipanna på kyckling, gula kantareller, broccoli, blomkål, ärtor och vitkål.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Jag uppfattar Göteborg som en rätt billig restaurangstad efter svenska förhållanden. De flesta av mina bekanta från tex Stockholm, Uppsala och diverse småstäder, brukar blir förvånade över hur förhållandevis enkelt, billigt och gott man kan äta.

Var var du?

Funderar vidare på min entrecote.

Kryddsmör möttes med skepcis i hushållet. Jag tror på att ha en grönsaker till i någon form. Jag har tänkt på ugnsbakad tomat, men det ger lite oxfilé Provencale-associationer. Inget fel med det, iofs.

Bouchon muqeux verts är ju alltid gott, men jag äter det väldigt ofta.

Tapenade, var ett väldigt trevligt förslag!

Nu lutar det åt att det blir tapenade och diverse grönsaker i någon form.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Istallet for 'klyftade rotsaker' skar jag de ofta som pommes frittes, "Tossar" dem i olja och gor dem i ugnen som pommes frittes i ugnen. Super gott. Garna med en hel vitlok separerad i klyftor men inte skalade med. :d

I kvall at vi rester igen. Det fanns lite kvar av kyckling/gronsaks curryn och jag fick for mig att det var korv stroganoffen sa jag hackade i ett par kyckling varmkorvar (for hundens spar:o) innan jag kom pa ... och fixade ett par gula 'bettor' i stallet. Den kurryn ar oforskamt god hur man an gor den.:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Skaldjursrisotto idag. Fryst hummer (kanandensisk, billig) och färska räkor. Jag kokade fond på skalen och det blev mycket gott.

Vitt vin till och nu kaffe med lite choklad som jag har fått idag pga en jobbgrej.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Ugnspannkaka, stekt fläsk och vitkålssallad. Ja, det går att äta sån mat en fredagskväll också! Mjölk till, just nu ett par clementiner och senare ett glas vin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Vegetarisk burgare, potatisgratäng, sugar snaps, små plommontomater, morotsbitar. Äppelmust.
Chokladmjukglass.
Om en stund ska vi till Café Nydala.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Av fredagsmattråden att döma, kan man äta precis vad som helst på fredagar. Fläskpannkaka är verkligen inte det minsta underligt.

Det blev ingen entrecote igår. Jag ägnade förmiddagen åt shopping, mestadels vinterkläder för både det civiliserade livet och för stallet. När det var klart var min lust att köpa dyr mat klart begränsad.

Det blev istället rostade kastanjer, en bit ovanligt budgetvänligt stilton, en ännu mer budgetvänlig camembert, lite lufttorkad skinka, lite spansk korv, några dadlar. Det hela inleddes med en smörgås med trattkantareller på. Rött vin till.

Enkelt och gott framför en fransk komedi på lesbiskt/polyamoröst tema.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Efter lång period av väldigt intetsägande mat (och en del minnesvärd mat men där orken bara räckte till tillredandet av sagda mat, inte till Buke-skrivande) känns det som jag är tillbaka på banan! I helgen var vi hos föräldrarna för att hjälpa till med renoveringen av deras lägenhet. Vi betalades rikligt med Kalixlöjrom och avokadokrustader, oxfilé med potatisgratäng, kantareller och rödvinssås, samt åkerbärsparfait (bliss!). En fantastiskt bra Pol Roger från 1995 samt Châteauneuf-du-Pape hanns också med. Underbar mathelg!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 6

Låter fantastiskt!

Vad är avocadokrustader, närmare bestämt?

Din mathelg påminner inte alls om min. Idag har jag ätit en stor påse nötter och torkad frukt till middag. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp